Ik ben nieuw hier op het forum, maar ben al enkele dagen aan het lezen hier op het forum omdat ze afgelopen maandag nierfalen bij onze kater Wally (bijna 9 jaar) hebben vastgesteld.
Even zijn verhaal:
Een aantal weken geleden viel het ons op dat hij zichzelf heel erg fanatiek aan het lekken was, alsof hij erge jeuk had (uiteindelijk ook een kale plek hierdoor), en hij stonk ook uit zijn bek. Met die onduidelijke informatie zo'n drietal weken geleden naar de DA gegaan. Die dacht vlooien (ook al vond ze er geen bij hem terug) en last van tandsteen. Middeltje tegen de vlooien gekregen (waren we al een paar maanden vergeten dus het was mogelijk), maar de 'jeuk' leek niet weg te gaan. We begonnen ook de indruk te krijgen dat hij aan het vermageren was, en toen een vriend van ons dat vorige week ook opmerkte, opnieuw afspraak gemaakt bij de DA.
Vrijdagavond opnieuw langsgeweest bij de DA, maar in eerste instantie voelde en zag ze niets raar aan hem. Om die reden besloten om bloed en urine bij hem af te nemen (onder een lichte verdoving; hij is nogal pittig wanneer je iets bij hem wilt doen wat hij niet wilt). Afgelopen maandag helaas een slecht nieuws telefoontje; zijn nierwaardes zaten op 500 terwijl die eigenlijk maximaal 140 mogen zijn. Naar wat ik hier gelezen heb, denk ik dat het om de CREA waardes gaat. Van de rest heb ik helaas geen idee.
's Avonds na het werk meteen met hem naar de dierenarts gegaan waar ze hem aan het infuus hebben gelegd (ook weer onder een klein roesje, blijft een pittig beestje

Vanmiddag helaas weer een slecht nieuws telefoontje naar mijn vriend; ze hebben foto's genomen van zijn nieren en die zien er heel slecht uit. Zijn ene nier is helemaal verschrompeld/gekrompen en wordt omkast door een cyste van zo'n 6-7cm. De andere nier is ook volledig verschrompeld.
Het ziet er dus slecht uit voor onze Wally en mijn vriend vreest al dat we hem moeten laten inslapen. Nu ben ik altijd de optimist in huis, maar ik vind niet dat dit nu al aan de orde is. Ik snap dat het niet zo goed met hem gaat aan de hand van zijn nierwaardes en de foto's, maar hij is nog fit (slaapt misschien iets meer als voorheen, maar niet zo opvallend), hij eet nog, hij drinkt (wel meer als voorheen).
Ik heb hier al wat positieve verhalen gelezen met gelijkaardige waardes, maar weet niet of iemand ook al ervaring heeft met zulke slechte toestand van de nieren zelf. Een beetje advies hierin zou heel erg welkom zijn.
We hebben sowieso niet de indruk dat hij heel erg aan het afzien is (dan is de keuze makkelijk gemaakt), dus inslapen is voor nu nog niet meteen aan de orde lijkt me, maar wie weet schat ik dit verkeerd in, en heeft hij dus wel veel pijn... We hebben in ieder geval aan de DA gevraagd om nog even verder te doen met de infuustherapie en zijn bloedwaardes opnieuw te testen om te kijken of dit nut heeft gehad, al heb ik daar nu wel erg veel twijfels over met de huidige kennis over zijn nieren...
Bedankt voor jullie advies in ieder geval.