Vanaf dinsdag mag ik mezelf officieel bij jullie aansluiten als een trotse katten-bezitter (of, bezit de kat eigenlijk mij als haar slaafje

Het is een bijna 3-jarige poes, Sif genaamd.
Ze is een asiel poes, welke bij de vorige eigenaar altijd binnen (en alleen) heeft gezeten en dit volgens het asiel (waar ze erg hameren op de kat naar buiten laten als deze hier behoefte aan heeft) helemaal prima vind.
Maandag wordt ze gecastreerd en blijft een nachtje ter observatie, dinsdag mag ze met mij mee naar huis.
Ik heb al enorm veel gelezen over het houden van katten. Hiervoor heb ik altijd ratten gehad, en ook veel actief mee gedaan op fora, waar de echte experts/ervaringsdeskundigen meestal zitten. Ik vind het daarom ook fijn om me hier bij jullie aan te melden

De website waar ik tot nu toe het meeste informatie weg heb gehaald, is catmoneo. De info op deze site lijkt me heer erg betrouwbaar en goed onderbouwd.
Ook al heb ik al veel info gevonden en zal ik het op mijn eigen manier zo goed mogelijk proberen te doen, zodat het Sif aan niets zal ontbreken, blijf ik toch nog met een aantal vragen zitten, en je voelt hem al aankomen, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!
1. Sif is een zeer rustige poes en wat bangig aangelegd. Niet te veel oogcontact maken in het begin, haar naar mij toe laten komen, lekkere dingetjes aanbieden (bijvoorbeeld als je wegloopt zodat ze me met wat goeds associeert) en vooral geduldig zijn lijkt de juiste manier om haar te laten wennen. Ik begin in een 'lege' slaapkamer (waar niemand slaapt) om haar rustug te laten wennen en zodat de ruimte niet overweldigend is. Hier staat een krabpaal die tot aan het plafond loopt, met een hoge kast ernaast, want ze houd van hoge plekjes volgens het asiel, waar ze alles goed kan overzien. In deze kamer zet ik haar voerbak en drinkbak neer, evenals haar kattenbak en dichte huisjes waar ze in kan schuilen. De kattenbak is een open bak zodat ze goed om zo het heen kan kijken terwijl ze haar behoefte doet. Een 2de kattenbak komt er later bij, als ze het hele huis tot haar beschikking heeft. De deuren hebben ramen, zodat als ik niet in de kamer ben, ze mij nog kan zien, en vice versa. Ik ben van plan om veel in deze kamer te gaan zitten achter de laptop en hardop te lezen, om haar aan me te laten wennen.
Hebben jullie hier opmerkingen over, of verdere tips om het haar (en mij) zo makkelijk mogelijk te maken?
In het asiel kroop ze helemaal weg in een hoekje, maar relaxte naar een poosje wel en begon te spinnen tijdens het aanhalen.
2. Ontwormen en ontvlooien vind ik nog een lastig dingetje. Sommige sites zeggen, net zo vaak doen als bij een buitenkat, anderen zeggen minder vaak, en weer anderen zeggen haar eerst te laten testen om te zien of het nodig is. Ik vermijd tripjes naar de DA het liefst zo veel mogelijk om haar de stress te besparen. Wat denken jullie? En waar halen jullie de middelen hiervoor, is dit allemaal online te bestellen?
3. Ik heb de natvoer en brok merken gekocht die catmoneo aanraadde. Ze is brokjes én natvoer gewend. Maar ik las dat natvoer eigenlijk het belangrijkst is vanwege het vocht in het voer. Ik wil 2/3de natvoer geven en 1/3de brokjes. Dit omdat ik haar brokjes wil voeren in een puzzel en brokjes verstoppen, zodat ze wat te doen heeft. 1 portie natvoer in de ochtend, 1 portie natvoer in een voederautomaat later in de middag en 1 portie natvoer in de avond en dan dus wat brokjes om haar ervoor te laten werken. Wat denken jullie hiervan? Ik las dat je natvoer prima een paar uur kan laten staan, omdat ze in het wild hun prooi ook niet direct opeten.
4. Denken jullie dat het nodig is om nog een extra krabpaal aan te schaffen?
Ze is dus al bijna 3 en verwacht (en hoop) daarom niet dat ze aan de meubels gaat krabben. In heb 1 krab ding in de gang hangen en dus een krabpaal tot aan het plafond. Is dit genoeg?
5. Nog andere tips waar ik zelf misschien niet zo aan zou denken?

Ik heb natuurlijk veel meer voorbereiding getroffen dan hier in deze post aangegeven staan, maat anders wordt het wel erg lang

Alvast hartelijk dank voor het lezen en voor jullie adviezen!
Groeten,
Laura