Wij hebben een nieuwe poes (bijna 2). Ze moet gematched worden met onze oude poes Pip (6) We hebben een speciaal kamertje voor de nieuwe. De eerste nacht zijn we er achter gekomen dat de nieuwe met gemak deuren kan openen, met als gevolg dat er een flinke vechtpartij was.

We volgen heel netjes het stappen plan die je op internet overal kan vinden, met dichte deur, geuren uitwisselen, etc... onze oude poes Pip vindt het lastig dat er een indringer is. Pip heeft in het begin de dichte deur verschillende malen aangevallen. Toen ze rustiger was zijn we geuren gaan uitwisselen, wat ook weer veel onrust verzorgde. Hoe dan ook, we nemen de tijd en volgen het tempo van de poezen.
Nu zijn we zover dat ze met gaas voor de deur elkaar kunnen zien. De nieuwe komt uit een plaats waar veel katten woonde, dat kun je merken. Ze is niet onder de indruk van een andere aanwezige kat. Ze is wel onderdanig. Pip daarentegen heeft na 13 weken nooit met meerdere katten gewoond. Daarnaast is het HAAR huis. Op dit moment geven we de nieuwe kat een bakje voer en die geven we een halve meter voor het gaas Zij eet zonder enig op of om kijken. Voor pip rustig om te wennen dus. Pip wil geen eten. Wel snoepjes waar we haar mee kunnen afleiden.
Als het eten op is en er beweging in de nieuwe zit vindt Pip het lastiger. Fixeren met de ogen, dikke staart of zelfs een uitval (direct afleiden dan maar

Hoewel dit nog steeds zo gaat loopt ze nu ook soms weg en gaat ze net uit zicht zichzelf wassen. (zou stress kunnen zijn)
Mijn vraag: op welke signalen moet ik letten, dat het goed gaat. Wanneer is het punt dat ik het gaas weg kan halen. Ik vind het nl doodeng, maar zal toch een keer moeten. Nog niet nu denk ik, maar wanneer wel?