Sansan schreef: 11 dec 2018 22:50
Ja snap ik Dinky, maar doordat het onder de opiaten valt is het niet ontstekingsremmend.
Ik heb toch de neiging om hier nog even op te reageren. Soms denk ik dat een NSAID zoals Metacam 'automatisch' wordt voorgeschreven als er (mogelijk) sprake is van een ontstekingsreactie in het lichaam. Hierdoor kan wellicht de indruk ontstaan dat zo'n ontstekingsreactie per definitie niet goed is, en derhalve onderdrukt moet worden. Ik plaats hier een groot vraagteken bij.
De ontstekingsreactie is een reactie van het afweersysteem met als doel het vernietigen van lichaamsvreemde stoffen, vaak ter bestrijding van infecties. Het afweersysteem zorgt voor verwijding van de kleine slagaderen, toename van de bloedstroom naar het desbetreffende gebied en grotere doorlaatbaarheid van de bloedvaten. Hierdoor kunnen meer bloedcellen en ook meer speciale eitwitten worden aangevoerd, die door de wanden van de bloedvaten kunnen lekken dank zij de toegenomen doorlaatbaarheid. De vloeistof die zo in de weefsels terechtkomt, verdunt en spoelt de gevaarlijke giftige stoffen (zoals bacteriën) weg en veroorzaakt een zwelling, waardoor de plaats van de wond stijf wordt en minder beweeglijk.
En juist dit laatste verschijnsel kan een goede reden zijn om een ontstekingsremmende pijnstillers voor te schrijven, want gewrichtspijn of pijn in spieren en pezen kan heel vervelend zijn. Maar in de meeste andere gevallen ontgaat mij het toedienen van een ontstekingsremmer, zeker als het 'uit voorzorg' gebeurt na b.v. een operatie. Want als er al sprake is van een infectie, dan zal een NSAID de genezing juist vertragen.