Sinds afgelopen zaterdag hebben wij voor Maggy een kleine kattenren (2x2x2.5m) tweedehands gekocht.
Ze vind het geweldig en nog eens geweldig.
We wilden eerst een kittenmaatje voor haar, maar vonden deze ren plotseling en past kwa maten, kleur en materialen precies aan ons huis en wat wij vooraf in gedachten hadden; een buitenkansje dus.
Het kitten-spaarpotje is nu leeg, maar vullen wij gewoon mettertijd weer aan.
Maar dat betekend dus ook dat er een leuke kliminrichting moet komen.
Nu ben ik zelf aardig handig met hout en wil het graag zelf ontwerpen en uitvoeren om de kosten te drukken, en ik vind het gewoon leuk.
Nu heb ik wat vragen wat betreft jullie inrichting; ik zoek namelijk duurzaam maar mooi. Iets wat esthetisch niet misstaat maar niet met 2 jaar gaat rotten.
Ik hou bijvoorbeeld van de uitstraling van steigerhout, maar vuren rot sneller dan duurdere houtsoorten tenzij ik er dure beits overheen smeer.
Geïmpregneerd tuinhout zou ook kunnen maar moet dan met latten werken omdat het te dun is om verbindingen in te maken. En hardhouten latten kosten ook aardig wat.
Ook wil ik met boomstronken werken on tussen de klimpanelen krabmogelijkheden te creëren.
We hebben een afdak op de ren maar zijwaarts brengt de wind de regen wel wat naar binnen.
Lang verhaal kort.. dit zijn mijn vragen!
-welke houtsoorten hebben jullie in de ren?
-welke behandeling heeft dat hout gehad?
-impregneermiddel voor hout schijnt aardig kankerverwekkend te zijn. Hebben jullie bevindingen met geïmpregneerd hout en katten?
-welke boomsoorten zijn niet giftig mocht er aan geknaagd/gekrabd worden?
-welke boomsoorten kunnen wel tegen een beetje vocht?
En natuurlijk nog een foto van de flink gegroeide en verwende prinses Maggy in haar nieuwe buitenverblijfje.

Foto’s van jullie eigen ren voor inspiratie zijn altijd leuk!