In het asiel in Eindhoven kreeg ik ook het (dringend) advies om brokjes te geven. Want dat was "o zo goed voor de tanden" (echt, dat zat er helemaal ingetimmerd bij hun). Nou... ik weet wel beter (ook brokjeseters moeten schijnbaar regelmatig een tandsteen-schoning hebben of worden de tanden verwijderd). Ik heb me echt verdiept in het eten van katten en weet dat brokjes gewoon bestanddelen bevatten die niet "normaal" zijn voor de kat. Maar dierenartsen leren nu eenmaal niet anders (en krijgen de laatste 30 jaar wel steeds meer katten in hun praktijk). Het is een feit dat ze dingen in de brokjes moeten stoppen om er een brok van te maken.
Maar goed... de bandbreedte tussen goed en slecht is niet zo groot. Katten kunnen brokjes wel verwerken maar als blijkt dat ze er iets van krijgen (allergie, blaasgruis en vele andere dingen) dan moet je dus iets anders. Maar dat is inderdaad mijn mening. Ik kan dat niet bij andere opdringen (zoals ze in Eindhoven bij mij wel probeerde).
Wel zou ik adviseren om heel snel te proberen een variatie in te brengen. Ander merk brokjes en ook natvoer. Liefst zonder al te veel smaakmakers (wat veel in brokjes zitten). Want voordat je het weet is een kat verknocht aan één soort brok en wil niets anders meer. Daar zit hij dan zijn hele leven aan. Ook wanneer hij dan één van die aandoeningen krijgt waarna hij eigenlijk iets anders zou moeten krijgen. Niets is er dan zo erg als "de kat wil niets anders eten".
2x daags natvoer is natuurlijk al veel beter dan alleen maar de hele dag brokjes. En zeker voor kittens zijn die brokjes nog wel van belang omdat je onbeperkt wil geven. In RC en Hills zit ook wel wat vlees. Alleen bij de dieetbrokken van RC en Hills zag ik dat dat vrijwel niet aanwezig was. RC en Hills zijn zeker beter dan de supermarkt brokken. Maar als je echt alleen maar brokken geeft zou ik voor kwalitatief wat beter gaan (ook weer mijn meningMet 2 x daags natvoer en 2 x per week rauw vlees.