Ik hoop hier wat tips te krijgen voor wat ik moet doen tegen de onrust van mijn kitten..
Mijn kitten Vixey is nu bijna 5 maanden oud. Ben super blij met haar en over het algemeen is ze een normaal kitten met af en toe wat kattenkwaad, maar verder vooral heel lief en aanhankelijk.
Het enige wat ik heel vervelend vind is dat zodra ik met haar eten aan de slag ga ze enorm opgefokt wordt. Ze gaat hard piepen (mauwen kan je het niet noemen xD) en heel hard rondjes lopen. Dit op zich zou ik kunnen accepteren, maar ze maakt daar mijn andere kat helemaal gek mee.. Dusty is één jaar ouder en had dit in het begin ook met het geven van natvoer, maar ik kon haar al snel leren dat ze pas kreeg als ze stil was. Daarna kon ik dit uitbouwen naar haar laten zitten en wachten tot ik "ga maar" zei. Nu wordt ze heel onrustig door Vixey en schrokt haar eten ook echt op (Vix probeerde in het begin nog wel eens te jatten en dan liep Dust meteen weg, nu verdedigd ze haar voer door te grommen als Vix dat probeert). Als Vix toevallig nog boven is (gebeurt heel zelden) blijft Dust wel rustig en eet ze ook rustig. Ze raakt dus echt opgefokt door Vix.
Nu vraag ik mij af wat ik nog kan doen om Vix rustiger te krijgen. Heb het genegeerd en dagen geprobeerd te geven op het moment dat ze heeeel even stil is (erg lastig timen want ze gaat non stop door), heb haar in de woonkamer opgesloten tot ze even stil was en Dust haar voer al op had etc... Weet dus niet echt wat ik verder nog kan doen om het haar te leren. Al vanaf dat ze bij ons is is ze geobsedeerd door voer, in het begin ook door mensen voedsel. Ze probeerde altijd van mijn bord te jatten, maar kan inmiddels gewoon naast mij gaan liggen zonder fixatie op het voer. Dat gaat dus wel goed inmiddels.
Ik voer 3x per dag. S'ochtends natvoer of KVV, met avondeten wat brokjes en voor het naar bed gaan wat brokjes. Vix krijgt verder gewoon onbeperkt brokjes in een doos waar Dust niet in past. Dusty heb ik tot haar sterilisatie ook op onbeperkt gehad, maar daarna at ze gewoon altijd haar bak binnen een uur leeg en werd ze al snel te dik. Vix krijgt onbeperkt zolang ze goed op gewicht blijft dus daar kan het niet van komen.
Verder voer ik dus niet op gezette tijdstippen, ze zeuren dus niet om een bepaalde tijd maar echt pas als ik naar de kast/koelkast loop of hun bakjes pak. Vanaf dat moment worden ze helemaal wild en houden pas op als het voer opgeschrokt is.
Best een lang verhaal geworden maar wilde een goede situatie schets geven xD Ik hoop dat mensen een tip hebben waardoor ze wat rustiger blijven. Vooral zodat Dusty weer wat rustiger gaat eten en niet helemaal opgefokt raakt door dat kleine monstertje