Hoi allemaal! Na jaren een kitten willen, is onze situatie er nu eindelijk naar dat het kan. Volgend weekend halen we onze twee kittens op, twee kruising ragdolls. Het zijn zusjes van elkaar uit hetzelfde nest en kunnen het goed vinden met elkaar, dus dat zit helemaal goed. Natuurlijk heb ik me de afgelopen tijd al veel verdiept en hebben we alle nodige voorbereidingen getroffen. Nu heb ik alleen nog een paar vragen waar ik niet helemaal uitkom. Ik hoop dat jullie tips hebben!
1. We halen ze zaterdagmorgen op en zijn vanaf dan vrij. Maandag en dinsdag moeten we werken, maar we wisselen onze shifts zo af dat een van ons altijd bij ze kan zijn. Maar woensdag is het eerste kerstdag en wil mijn familie graag dat we 's avonds langskomen voor een diner (op een uur rijden afstand, dus niet om de hoek). We zouden dan op dag vijf dus al zo'n 5 à 6 uur weg zijn. Is dat dan al mogelijk of moet een van ons toch echt thuisblijven?
2. Na veel speuren las ik het advies om ze samen in een reismand op te halen in plaats van twee verschillende, zodat ze samen kunnen zijn. Alleen de nieuwe reismand ruikt nog een beetje nieuwig-chemisch

Moeten we hier nog iets op voorbereiden of kunnen ze die gekke geurtjes wel hebben? We moeten overigens een uurtje rijden vanaf het ophaaladres.
3. We snappen natuurlijk dat onze poezenvrienden op onderzoek gaan en veel willen klimmen en klauteren. We hebben een hoge krabpaal gekocht, maar grote kans dat ze (zeker in het begin) misschien ook een poging wagen op de bank of stoffen eetstoelen. Ik begrijp dat je ze consequent naar de krabpaal moet brengen, maar is er een trucje om je bank/stoelen te beschermen in de periode dat ze dit echt nog 'moeten leren'?
4. We willen ze uiteindelijk niet in de slaapkamer hebben (wonen in een ruim appartement waarin de slaapkamerdeur in de woonkamer zit), moeten we dat vanaf dag 1 dan niet doen of de eerste dagen toch juist wel? Mijn vriend is namelijk licht-allergisch. Hij heeft vroeger thuis ook katten gehad en dat is geen probleem, maar haartjes in bed is daardoor misschien wat minder prettig.
Ik zal vast nog honderd dingen over het hoofd zien

Maar dit zijn voor nu de belangrijkste vragen! Thanks alvast!!