Hallo,
Ik weet niet helemaal of ik dit hier ook mag plaatsen, maar ik wilde nog even een bericht plaatsen over hoe het momenteel tussen onze twee katten gaat. Chef is inmiddels al 3 weken bij ons en momenteel loopt het heel soepel tussen de twee katten. Wij hebben ervoor gekozen om Chef meteen bij Phoenix te zetten, onze fokster raadde dit aan in combinatie met Feliway. Wel hebben we Chef eerst nog in de reismand gelaten zodat Phoenix eerst wat kon snuffelen. Dit verliep vrij rustig. Phoenix heeft niet naar de kleine lopen blazen terwijl hij nog in de reismand zat en ook nadat we hem eruit hebben gelaten hebben ze niet gegromd/geblaast/etc. Helaas heeft onze Phoenix zich wel enkele dagen teruggetrokken op de bovenverdieping terwijl de kleine alleen maar in de woonkamer/hal kwam (deze durfde tijdelijk niet naar boven nadat Phoenix hem een paar fixe klappen vanaf de trap heeft gegeven). Phoenix was (gelukkig!) nog wel heel aanhankelijk als wij boven kwamen en kwam heel zelden snel naar beneden om wat te eten, maar echt soepel liep het toen nog niet. Wanneer hij dan de kleine zag werd zijn staart dik en begon hij heel laag te grommen. Echt vechten hebben ze toen nog niet gedaan
Wat uiteindelijk een geluk bleek (maar toendertijd een beetje ongelukkig leek) is dat onze nieuwe bank 3 dagen na het ophalen van Chef werd geleverd. Omdat ze vanuit de bezorging continue in en uit liepen en onze katten niet naar buiten mogen hebben wij ze toen allebei boven in een andere kamer 'opgesloten' met een bak, water en wat te eten. Wij hebben ze er toen pas weer uit gelaten (Phoenix al eerste) nadat ze weg waren van de bezorging en wij de bank in elkaar hadden gezet. Ik weet nog steeds niet wat er toen in Phoenix is veranderd, maar het leek haast alsof hij (doordat er wat nieuws in de woonkamer stond wat geen van beide katten nog heeft kunnen 'claimen') ook heeft kunnen accepteren dat er een kitten in huis was. Phoenix heeft als allereerste de bank kunnen besnuffelen en is hier vrijwel meteen bij ons komen liggen. Vervolgens hebben wij Chef een half uur later ook zijn kamertje uit gelaten en toen hij de woonkamer in kwam was Phoenix nog wel op zijn hoede (oren recht overeind, zwiepende staart) maar hij gromde/blies niet meer. Sterker nog, Phoenix tolereerde het plots dat Chef ook op de bank kwam liggen zolang er dan maar wel een 'zit' tussenin zat (we zijn van een 2,5 zitter naar een 4-persoons hoekbank met poef gegaan).
Inmiddels zijn we dus twee weken verder en gaat het super goed tussen de twee!

Ze spelen nu samen (stouwen 's ochtends achter elkaar aan, spelen samen met de hengel en vooral de woonkamer deur is favoriet, ook al staat deze open dan gaan ze alsnog ieder aan een kant zitten en dan onder de deur door elkaars pootjes aanvallen). Ze liggen nu ook samen op de bank. Niet tegen elkaar aan maar wel naar elkaar toe gedraaid, Phoenix geeft nu ook een relaxte houding, slaapt waar Chef bij is en houdt niet continue meer in de gaten waar de kleine is. Af en toe krijgt Chef nog wel een tik. Hij gaat graag bij Phoenix liggen maar wanneer hij dit te 'enthusiast' doet dan is Phoenix daar niet van gediend. Hier is echter verder geen sprake van aggressie (geen grommen/blazen wanneer dit gebeurd) en de oren liggen ook niet meer plat. Chef lijkt ook 'respect' voor Phoenix te hebben. Wanneer wij ze eten geven dan eet Phoenix eerst en daarna pas de kleine (met uitzondering van natvoer, dit eten ze wel tegelijkertijd op). Ze maken nu ook allebei gebruik van beide kattenbakken (we hebben er boven en beneden een staan). Het enige nadeel is dat Phoenix niet meer zo lekker bij mij komt kroelen. Hij deed dit voorheen al niet super erg (hij is echt gericht op mijn vriend, die heeft Phoenix ook al sinds hij 5 weken oud is (veelste jong, maar of hij nam hem mee of de vorige eigenaar 'kwam er wel op een andere manier vanaf', was ook geen moederpoes of broertjes/zusjes meer aanwezig

) en ik ken Phoenix pas sinds hij 7 jaar is. Hij is wat dat betreft heel eenkennig). Phoenix komt nog wel naast me liggen/tegen me aan liggen, maar niet meer op schoot. Wat hij voorheen ook nog wel eens wilde doen is echt op je buik/borst komen liggen wanneer je op de bank lag, ook dit doet hij nu alleen nog maar bij mijn vriend. Ik heb het idee dat dit mogelijk komt doordat de kleine mij heel erg kan 'claimen.' (Die vertoont dit gedrag namelijk wel, maar wederom, alleen bij mij en niet bij mijn vriend, ook volgt hij me overal door het huis en begint hij al te miepen als hij ons 10 seconden kwijt is, niet dat ik daar last van heb

). Iemand enig idee waardoor ik Phoenix toch weer 'voor me kan winnen'? Op zich vind ik het niet heel erg. Ik ben van thuis uit gewend dat de katten snel geneigd zijn om een voorkeur te hebben voor een persoon (voorheen deed Phoenix dit ook echt alleen maar bij mij wanneer mijn vriend weg was), maar ik vind het soms zo zielig. Vooral nu we beide weer aan het werk zijn. Mijn vriend is doordeweeks weer hele dagen van huis (zelf werk ik vanuit thuis) en ik probeer Phoenix wel dezelfde aandacht te geven als Chef krijgt maar dit is soms lastig wanneer hij hier zelf van weg loopt.
Phoenix (kater, zwarte HTK, 22-12-2007) & Chef (kater, seal mitted Ragdoll, 10-03-2018)