angst voor vallen?
angst voor vallen?
Sinds kort wonen mijn vriendin en haar 2 katten bij mij. Ik heb een appartement op de 3e verdieping met een groot balkon wat omrand is met een glazen balustrade van ca. 1 meter hoog met een ijzeren bovenrand van ca. 5 cm breed.
Gisteren spring 1 van de katten boven deze balustrade. De schrik sloeg ons om het hart uit angst dat hij er vanaf zou vallen, zeker nadat hij wegslipte en bijna zijn evenwicht verloor. Volgens mij schrok de kat ook hiervan.
Mijn vraag nu is: kennen katten ook angst om te vallen en schrikken ze in bovenstaand geval zodanig dat ze geen poging meer wagen om opnieuw op boven op de balustrade te springen uit angst te vallen.
Gisteren spring 1 van de katten boven deze balustrade. De schrik sloeg ons om het hart uit angst dat hij er vanaf zou vallen, zeker nadat hij wegslipte en bijna zijn evenwicht verloor. Volgens mij schrok de kat ook hiervan.
Mijn vraag nu is: kennen katten ook angst om te vallen en schrikken ze in bovenstaand geval zodanig dat ze geen poging meer wagen om opnieuw op boven op de balustrade te springen uit angst te vallen.
Re: angst voor vallen?
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij weten katten niet hoeveel risico ze zelf lopen. De meeste hier hebben hun balkon dan ook afgezet. Ik zou dat ook adviseren. Je zou een net kunnen spannen vanaf de bovenkant van de balustrade tot het plafond (als dat mogelijk is).
Google maar eens op "kat balkon afschermen" of iets dergelijks.

Google maar eens op "kat balkon afschermen" of iets dergelijks.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katten zullen dat blijven doen tot het niet meer lukt
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
- Yo16Ka16No11
- Cheetah
Dat is een hele reële angst. Ik zou als ik in jullie schoenen stond heel snel een oplossing zoeke zoals Rik je laat zien.
Warme groet, Mariska
Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
- KleinDraakje
- Poema
- Contacteer:
Volgens mij niet, kat van vrienden van mij is al drie keer van het balkon (4e verdieping) naar beneden gevallen. Die hebben het balkon nu ook met een net afgezet dus dat zou ik ten zeerste aanraden!
Probleem met het plaatsen van een net is dat het een uitpandig balkon is. Ik kan dus niet volstaan met een net dat van boven naar beneden over de hele breedte het balkon afdekt.
Waar ze eerst woonden kon dat wel en hadden we dat ook gedaan.
Waar ze eerst woonden kon dat wel en hadden we dat ook gedaan.
Dat is jammer. Meestal zijn er wel oplossingen te verzinnen maar dan moet je wat meer moeite doen om het af te schermen. Zonder fotootjes is dat moeilijk in te schatten.
Maar afschermen is toch de enige mogelijkheid dat je zekerheid hebt dat er niet een keer een kat naar beneden dondert.
Maar afschermen is toch de enige mogelijkheid dat je zekerheid hebt dat er niet een keer een kat naar beneden dondert.
Grtz, Rik
Misschien een rare vraag wat is een uitpandig balkon? Dat zijn de meeste balkons toch?
Ik heb volgens mij ook een uitpandig balkon en heb deze (nou ja ik, mijn vader) afgezet, dus het is zeker wel mogelijk.
En nee katten leren er niet van, en ik zou niet het risico willen nemen, dus of afschermen of niet meer op het balkon.
Ik heb volgens mij ook een uitpandig balkon en heb deze (nou ja ik, mijn vader) afgezet, dus het is zeker wel mogelijk.
En nee katten leren er niet van, en ik zou niet het risico willen nemen, dus of afschermen of niet meer op het balkon.
Dat klopt. Maar er zijn dus ook inpandige balkons. Daarbij valt de voorkant van het balkon gelijk met de voorgevel, en kun je dus heel makkelijk een net spannen van de reling naar het plafond, zonder dat er open stukken overblijven.Siris schreef: 18 jul 2018 15:59 Misschien een rare vraag wat is een uitpandig balkon? Dat zijn de meeste balkons toch?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
En dat kan bij een uitpandig balkon ook wel maar dan wordt het iets moeilijker omdat je dan vaak een hoek (of 2) om moet. Maar dat valt dan weer eventueel met een paal van grond naar plafond op te lossen. En er zijn nog vele andere mogelijke oplossingen maar dat is erg afhankelijk van de situatie.
Vergeet ook niet even te kijken of de buren in hetzelfde pand al een oplossing hiervoor gevonden hebben. Dan kun je dus zien hoe zij het gedaan hebben.
Vergeet ook niet even te kijken of de buren in hetzelfde pand al een oplossing hiervoor gevonden hebben. Dan kun je dus zien hoe zij het gedaan hebben.
Grtz, Rik
- Lieselotje
- Panter
Bij mij krijgen ze een tuigje om en mogen dan op het balkon.
Hier is het nagenoeg onmogelijk om een net te spannen, zit op een hoek.
Ze gaan nu alleen naar buiten met 'jasje aan' en onder toezicht.
Is niet zo leuk voor ze, maar wat moet, moet
Hier is het nagenoeg onmogelijk om een net te spannen, zit op een hoek.
Ze gaan nu alleen naar buiten met 'jasje aan' en onder toezicht.
Is niet zo leuk voor ze, maar wat moet, moet
Met tentpalen kom je op een hoek ook heel ver. Maar elke situatie is weer anders. Zeker met veel hoeken kan het wel een probleem worden. Een tuigje is natuurlijk ook een goede oplossing.

Grtz, Rik