Wellicht kennen jullie Sep nog/al van een eerder forum ‘diagnose: nog 1 werkende nier’.
Omdat ik gek genoeg geen reactie geplaatst krijg in dat forum start ik hier een nieuwe op, met een grotendeels nieuw verhaal.
Sep heeft chronisch nierfalen en een interessant doktersverleden achter de rug met gebitsproblemen, een lelievergiftiging (niet oorzaam nierfalen) en het verliezen van een oogje. Zit uiteraard aan nierdieet, sanimed. Heeft kort semintra gehad, maar vlot mee gestopt omdat er geen eiwitverlies in de urine was. Sel is mijn liefste vriend, en staat met zijn 7 jaar nog heel gelukkig en vrolijk in het leven.
Sep at de laatste tijd weer met wat meer geknars (daarmee is hij bekend, nooit duideijke oorzaak gevonden) en tijdens het 3, 4 wekelijkse weegmomentje constateerde we een gewicht van 5,150 gr. Aangezien zijn laatst gemeten gewicht 5,340 was vond ik het zeker weer tijd voor onderzoek, meneer valt af.
Zojuist bij de DA de volgende bloedwaardes gemeten: crea: 228 HIGH (ref 71-212) Urea 7,7 normal, SDMA 18 HIGH (ref 0-14). Lever, witte rode bloedcellen en allerlei andere waardes zijn allemaal prima in orde. Deze waardes zijn nagenoeg exact hetzelfde als vorig jaar juli/augustus, toen seps nierfalen werd ontdekt. Tussentijds is de crea gezakt rond 197, maar is dus nu weer flink opgelopen.
Van de week brengen we nog even een plasje, onlangs namelijk ook blaasgruis geconstateerd. Even kijken hoe dat nu is, + checken of er geen eiwitverlies is. De dierenarts vermoedde niet dat het blaasgruis effect op de nieren zou hebben, dit zou bij nierstenen wel het geval zijn maar deze heeft Sep niet.
De dierenarts geeft aan haast niet te kunnen geloven dat Sep beroerd zou zijn met deze waardes. Zeker gezien het prima in orde Urea gehalte. In zijn bekkie is op een heel klein beetje roodheid na niks te zien. De roodheid zit wel aan de kant waar hij mee knarst meen ik...
Waar ik soms nog meer op vertrouw zijn jullie meningen en adviezen, vandaar mijn bericht hier.
Wat denken jullie van deze waardes, kan hij hier beroerd van zijn? En wat vinden jullie van het prednoral/bek verhaal? Zijn er verder nog tips/adviezen m.b.t Sep? Ik wil mijn nierfaler zo lang mogelijk bij me houden, met als voorwaarde stipt op nr. 1 dat het leuk voor hem blijft.