Ik ben nog erg nieuw op dit forum en ken jullie en de katten nog niet zo goed, dus ook Yoki niet. Maar ik heb (o.a.) hier met tranen in m'n ogen meegelezen. Mede door mijn eigen recente verlies, denk ik. En nu je vraagt om de ervaring van anderen in het 'er aan toe zijn' een nieuwe kat in huis te halen wil ik graag de mijne met je delen.
Mijn Ninnoc overleed 11 april dit jaar. Mijn aller- allereerste reactie was: voorlopig geen andere kat(ten)! Misschien wel helemaal niet meer. Zo vol van haar was ik nog steeds.
Het gemis was echter zo overdonderend, de stilte in huis zo oorverdovend (ook omdat zij de laatste 15 jaar van haar leven mijn enige kat was natuurlijk). Ik was echt overweldigd. Mijn toevluchtsoord werd het online 'windowshoppen' van katten. Nog helemaal niet met het idee er daadwerkelijk zelf één in huis te halen, snel. Maar het gaf me troost te kijken naar al die individuutjes op zoek naar een warm nest, op de één of andere manier. Websites van asiels, Ikzoekbaas en een enkele cattery (want Maine Coon

), ik dronk het allemaal in.
Tegelijkertijd groeide het besef dat ik er écht niets aan vond, zo'n leeg huis. Tuurllijk, het was ergens ook wel lekker, die vrijheid, om bij een weekendje weg niet steeds iets te hoeven regelen voor de thuisblijvers. Maar ik merkte dat ook zulk soort zorgen me vele malen liever waren dan die 'vrijheid'. Ik miste het ook om als ik b.v. boodschappen ging doen niet die gedachte af te kunnen maken: "Moet ik nog iets meenemen voor... oh nee.." Zulk soort dingen.
Het 'troost-shoppen' begon dus langzamerhand wat meer gewicht te krijgen.
Ik had toen het plan om, als ik er aan toe was, één of twee katten te nemen die wat minder makkelijk een (volgend) huisje zouden vinden. Deels om zo'n kat een kans te geven, maar ook omdat het mijzelf voldoening geeft iets extra's aan zo'n kat te kunnen meegeven en iets op te bouwen met een kat waarbij dat niet vanzelfsprekend is (geen garanties natuurlijk).
Maar nog steeds geen haast...
Een gebeurtenis in mijn privéleven joeg de kogel door de kerk. Niet alleen qua versnelling.
Ik dacht ineens "Oké. Dan komen er nú kittens".
Want niet alleen was ik in één klap over mijn drempel, ik had nu ook juist behoefte aan meer onbeschreven blad.
En aldus geschiedde
En inderdaad, zoals anderen hier dit ook al aangaven: het voelt niet ter vervanging van. Het staat ernáást (voor mij).
En echt, er is geen Goed of Fout hierin. Gun jezelf je eigen proces.
Ook het nemen van de beslissing zelf (wel/geen kat, wat voor een kat, wanneer een kat) is een proces. Een proces dat
jíj af mag leggen.
In jouw geval neem je natuurlijk ook Nora mee in je beslissingen. Ik denk dat je op jezelf mag vertrouwen, ook dáárin!
Ik wens je onnoemelijk veel warmte en sterkte (speciaal vandaag) in de verwerking van je verlies.. en met het volgen van je eigen proces.