Ja, dit onderschrijft mijn eerdere bevindingen. Want als een oudere, gezonde kat eiwittekort kan krijgen van nierdieet, dan zal een nierfaler dat zeker krijgen (ook vanwege het eventueel uitplassen van eiwitten). Uitzonderingen daargelaten, zal een nierfaler op nierdieet langzaam maar zeker vermageren vanwege te weinig eiwit intake. En Rik slaat de spijker op de kop: het gaat niet zozeer om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit van de eiwitten - dus in hoeverre kan de kat de aangeboden eiwitten weer hergebruiken. Eiwitten met weinig biologische waarde voor de kat (zoals plantaardige eiwitten) worden afgebroken in de ureum cyclus, met belasting van de zieke nieren tot gevolg. Vandaar dat ik Dalí (en nu ook Gaudí) hoogwaardige eiwitten aanbied naast nierdieet.Rik schreef: 04 jun 2018 14:43 Ook lees ik dat het niet verstandig zou zijn om gezonde (ook oudere) katten compleet op nierdieet te zetten:
Het is niet verstandig om gezonde oudere katten een nierdieet te geven. Met het oog op het verminderd vermogen eiwit uit hun voedsel te halen op oudere leeftijd wordt dit afgeraden vanwege het daaraan verbonden risico van een eiwittekort.
In dat geval moet je je erg gaan oriënteren op nierdieet dat niet de eiwitten beperkt maar slechte eiwitten vervangt door goede eiwitten. Ook kun je wat extra's geven om die eiwitten weer bij te voeren. Maar ik geloof dat Erik daar wat meer onderzoek over gedaan heeft (over het eiwitten in voer).
Bronnen van hoogwaardig eiwit zijn b.v. (biologische) konijn en kip. Vlees van grazers is af te raden, mede vanwege het hogere fosfaat-gehalte. Ik heb destijds uitgerekend dat als je zo'n 15 g hoogwaardig eiwit bij het nierdieet geeft (met een schepje Ipa er overheen), er minder kans is op eiwittekort, en dus gewichtsverlies bij de nierfaler.
Groeten,
Erik