Na een tijdje is mijn situatie thuis veranderd. Ik ben samen gaan wonen met een hele lieve jongeman en zijn twee Bengels (Bengalen) Limo en Bren. Ik noem ze voor het gemak even Bengels, hihi

We hebben dit stap voor stap aangepakt, eerst Ivy een eigen kamertje boven gegeven met haar spullen, dan de bengels aan haar geur laten wennen, maar nog wel met de deur dicht, dan met de deur op een kiertje (dit terwijl we met de bengels speelden), dan 1 van de twee erbij en dan de ander.
Dit is helaas toch nog te snel gegaan voor de meisjes, en Ivy werd op een gegeven moment ziek van de stress (ze is stressgevoelig, krijgt dan blaasontsteking)

Nu heeft Ivy de bovenverdieping en zolder en laat ik haar dagelijks even een half uurtje via de voordeur buiten lopen anders krijgt ze niet genoeg beweging. De Bengels hebben de woonkamer, woonkeuken en een stukje afgezette achtertuin (wat we uiteindelijk volledig gaan afzetten met speciaal gaas).
Bren en Ivy gaat inmiddels goed genoeg dat ik ze samen durf te laten en het huis durf te verlaten voor een poosje, en soms schrikt Ivy nog van de Bengels (ze zijn erg actief en hebben soms hele tegenstrijdige houdingen), maar herstelt hier tegenwoordig enorm snel van (terwijl ze voorheen onder het bed kroop en er uren niet vandaan kwam)!
Maar Ivy en Limo samen blijft nog altijd botsen. Met name Limo, die Ivy nog altijd als indringer ziet... Het is geen vechten tot bloedens toe (gelukkig!!!), maar het is ook niet bepaald geruststellend... Ook vindt Ivy het doodeng om in de woonkamer te lopen, ook al zijn de Bengels dan bijvoorbeeld boven. Zou bijvoorbeeld een soort "trauma" zijn van vorig jaar dat Limo of Bren dan achter haar aan zat. Inmiddels komt ze wel regelmatig bij de deur zitten/kijken.
In de toekomst willen we er eigenlijk nog twee katers bij nemen (geen zorgen, we hebben genoeg ruimte), maar zolang dit niet in balans is, gaat dat natuurlijk niet gebeuren! Tenzij het de situatie misschien zou helpen... Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen... Als last resort wil ik best een gedragstherapeute onder de arm nemen, maar niet zonder alles zelf nog geprobeerd te hebben (zelf ben ik dierenarts assistente)!
Wat we al doen/proberen:
- Feliway verdamper; vindt Ivy erg prettig, zonder merk ik meteen spanning aan haar. De Friends variant werkte in ons geval toch minder.
- Wisselen van dekens en krabpalen om ze indirect aan elkaars geur te laten wennen.
- Soms toch samen laten met toezicht, Limo dan afleiden met spelen. Dit gaat soms nog wel goed.
- Samen natvoer laten eten (1x in de week ongeveer). Samen bedoel ik de Bengels in de woonkamer en Ivy in de gang met de deur op een kier.
- De Bengels naar boven laten, en Ivy in de woonkamer. Dit vindt Ivy (ondanks de Feliway) toch wel eng...
Ik vind het overigens niet belangrijk dat ze zo'n band krijgen dat ze elkaar gaan poetsen zoals de bengels samen doen (zie ik toch niet gebeuren), zolang ze elkaars aanwezigheid maar accepteren zonder elkaar aan te hoeven vliegen...
Als iemand nog tips/advies/tricks/input/anything heeft, hoor ik het heel graag!!! Ik ben inmiddels erg dol op onze drie prinsesjes en weg doen zie ik nog zeker niet als een optie... Pffff moet er niet aan denken

Heel erg bedankt alvast!!