Ik hoop dat jullie mij misschien wat meer wijsheid kunnen verschaffen, vandaar dat ik op dit forum terecht ben gekomen. Thuis bij mijn moeder hebben we nooit problemen gehad met poezen onderling en ging dit altijd goed.
Nu in ons eigen huisje loopt het wat anders. We hebben een poes van 2,5 jaar, genaamd Pous. Ze heeft eigenlijk altijd alleen geleefd en geen mede-poezen in huis gekend. Ze is te vroeg bij haar moeder weggehaald (met 6 weekjes) en heeft een jaar bij mijn vader gewoond. Daar is ze eens naar een pension geweest tijdens een vakantie voor een weekje, maar met een paar dagen ging dat gewoon goed.
We hebben eergisteren een kitten erbij gehaald, genaamd Poek. Poek is 4 maanden en een ongelofelijke knuffelpoes, heel anders dan onze Pous (Pous komt wel bij je liggen zo nu en dan, maar nooit op schoot). We hebben Poek in een andere kamer van het huis gedaan, om ze nog even gescheiden te houden. Ik heb met een sok de geur van Poek opgenomen en die bij Pous gehouden, ze was eerder nieuwsgierig dan bedreigd. Poek is zelf ook heel nieuwsgierig naar Pous. Dus ik dacht: mooi! Dat gaat best oke!
Maar als ik de kamer van Poek uitloop en Pous staat achter de deur en zij zien elkaar, dan is het blazen, grommen, dikke staart en een geluid dat lijkt op een klaagzang. Duidelijk is Pous er nog niet zo blij mee en Poek werd weer bang van Pous had ik het idee.
Omdat we ook met oud en nieuw zitten, wil ik Pous straks ook nog eens binnenhouden in verband met het vuurwerk (het is een echte fan van buiten zijn en ze wordt heel vervelend van een paar dagen binnen zitten). Ik weet even niet meer zo goed hoe ik dit nu het beste kan aanpakken. Het lijkt er namelijk wel op dat ze elkaars geur accepteren, alleen elkaar zien ging dus niet zo geweldig.
Hebben jullie wat tips hiervoor? Om de ontmoeting over een paar dagen wat gemakkelijker te laten verlopen? Ik zat zelf nog te denken om Poek vanavond/vannacht eens in een andere kamer te zetten, zodat Pous de kamer waar Poek in heeft gezeten kan besnuffelen.