Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb 2 jaar geleden mijn superlieve, toen 8 jarige (schatting), rode kater Joepie uit het asiel opgehaald. Zijn achtergrond is onbekend, hij was zwervend op straat gevonden met een verbrijzeld en vergroeid voorpootje. Toen ik hem kreeg was hij net aan het herstellen van de amputatie.
Joepie was op dat moment al vrij vors (ruim 6 kilo) en de mensen van het asiel waarschuwden me al dat het een klein vreetzakje was en dat ik goed op moest letten hem niet te veel voer te geven. Ik heb hun advies opgevolgd en hem consequent de aanbevolen afgemeten hoeveelheid brokken voor een kat van 4 kilo gegeven. Helaas heeft dit niet mogen baten (voornamelijk omdat Joepie het liefst zo min mogelijk beweegt) en weegt hij nu bijna 8 kilo

Nu is dit nooit ideaal, maar voor een kat die z’n gewicht over 3 poten moet verdelen al helemaal niet. Ik heb ondertussen vrijwel alle speeltjes al geprobeerd maar Joepie kijkt er het liefst alleen maar naar (bij voorkeur languit liggend op de grond). Hij heeft beschikking tot een kattenluikje maar zijn favoriete plek is in de tuin is (liggen op) een tegel zo’n 2 stappen van de achterdeur.
Ik ben bij de DA geweest om een oplossing hiervoor te vinden, maar zij zei dat gewichtstoename wel vaker voorkomt bij katten die van nature al wat lui waren en dan een handicap krijgen. Ze noemde hem een ‘booster kat’ (referend aan een scootmobiel die mensen die niet goed ter been zijn gebruiken en ook wat toenemen in gewicht).
Ik wil heel graag dat Joepie nog een lang en gelukkig leven bij mij heeft en dat lukt toch het best als hij wat afvalt en iets actiever wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog een goede tip die ik misschien kan gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Miriam