Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vragen betreffende de voeding, kattenbak en haaruitval van mijn kitten. Ik heb alles in één onderwerp geplaatst, omdat dit mij handiger leek. Sorry als ik daarmee verwarring breng, admin.
Informatie over Pamuk, de kitten:
- poes
- ca. 6 maanden
- ca. 2,4 kilogram
- korthaar
- Huis-, Tuin- en Keukenkat
SORRY VOOR DE LANGE EN MISSCHIEN DOMME VRAGEN. De kopjes zeggen eigenlijk alles. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
1. Hoe schat ik het gewicht van brokjes?
Mijn kitten mag rond de 75 gram brokjes per dag krijgen. Ze krijgt nu drie keer per dag eten, dus moet ik haar rond de 25 gram brokjes per maaltijd geven. Ik ben een amateur wat betreft inschatten, dus ik heb echt geen idee wat 25 gram is... Eén handje vol? Dat lijkt me best weinig! Met de hoeveelheid die ik haar nu geef, blijkt ze vaak nog honger te hebben.
Omdat ik een zak van tien kilogram heb, schep ik de brokjes met een plastic eetlepeltje. Heeft iemand enig idee hoeveel eetlepeltjes brokken ongeveer 25 gram is?
Ter informatie: ze krijgt IAMS Pro Active & Health Kitten & Junior.
2. Wanneer moet de kattenbak ververst worden?
Ik “verschoon” de kattenbak iedere dag ‘s avonds en als ik het vergeet, doe ik het de volgende dag ‘s ochtends of ‘s middags.
De kattenbak ververs ik wanneer een pak (zes liter) kattenbakvulling leeg is, deze is na ongeveer twee weken op.
Ik gebruik geen kattenbakzakken, maar gewone vuilniszakken, waarmee ik moet knutselen zodat ze passen.
Is het goed dat ik de kattenbak om de week ververs of kan de kattenbakvulling eigenlijk langer mee?
Ter informatie: ik gebruik klontvormende kattenbakvulling van de supermarkt. Tips hierover zijn ook welkom.
3. Hoe ga ik om met de haaruitval van mijn kat?
Mijn kitten heeft, naar mijn mening, redelijk veel haaruitval. Wanneer mijn kitten ergens overheen loopt, bijvoorbeeld mijn laptop, blijven er gelijk twee haartjes achter. Zo nu en dan vliegt er ook een klein bosje haren (bestaande uit ca. vijf haartjes) in de lucht. Vaak zie ik zelfs de losse haartjes op haar vacht zitten, die rondvliegen wanneer ik haar aai. Om haren op mijn kleren te voorkomen, is het eerste wat ik doe wanneer ik thuis kom mijn pyjama aantrekken.
Ik borstel mijn kitten één keer in de week of eventueel om de week (internet: te vaak kammen kan haaruitval bevorderen). Het kammen vindt ze helaas niet leuk, dus ik heb angst dat ze door het kammen juist stress krijgt en zo meer haren verliest.
Ik heb vaak wat gelezen over de Furminator, maar ik ben bang voor de nadelen hiervan. Ik wil niet de huid van mijn kitten onbewust beschadigen met een ingebouwde scheermes.
Wat kan ik tegen al dit haaruitval doen? Is dit verschijnsel normaal of moet ik even bij de dierenarts langs?
Ter informatie: ze ligt niet (meer) in de buurt van de verwarming.
Bedankt voor het lezen!
Yuraine