Ik ben vast de enige niet dus wat is jullie tactiek in het geval van medicamenten etc. ?
Ik denk dat ik hier positief op kan antwoorden, maar het is moeilijk om jezelf van spanningen te vrijwaren op cruciale momenten, vooral als het om een ervaren rot als een huiskat gaatnellebel schreef:de vraag is of hij jou hoort of dat hij jouw spanning voelt. is het mogelijk de spuit klaar te maken en hem dan weg te leggen totdat de "rust" is weder gekeerd. heb hier ook zo'n gevoelige kat, gelukkig mankeerd die niets, maar een enkele keer (ontworming) of toen ze haar oren moest laten schoonmaken (mijt) was het echt een drama. ik merkte dat het toen ook vooral mijn spanning was die ze merkte. heb het nu nog hoor. als ze voor hun jaarlijkse prik gaan (of tijdens verkoop huis, als we voor een bezichtiging het huis uit moesten) was guusje zeer alert. volgens mij voelde zij het aan mijn spanning dat er wat ging gebeuren.
Ik heb de door jou beschreven 'techniek' zojuist eens toegepast, met succes! Spuitje geprepareerd en weggelegd, ochtendroutine gedaan (en waarbij zelf het spuitje nog even vergeten zelfs) en 'm na m'n bezigheden met groot gemak van z'n slaapplekje geplukt en waarna z'n spuitje toegediendErikPhilippus schreef:Katten zijn zeer gevoelig, en hebben antennes voor stemmingen en energieën. Hierdoor lijkt het soms alsof ze gedachten kunnen lezen. Dat gevoegd bij hun slimheid om patronen te herkennen (geluiden, handelingen, etc), hebben ze haarfijn door wat er staat te gebeuren - als het moet dwars door een muur heen.
Nu heb ik in Dalí de meest gemakkelijke patiënt die je je maar kunt wensen, maar als ik in zijn aanwezigheid een spuitje ga staan vullen, smeert hij 'm ook. Dus ik maak 's ochtends het spuitje klaar, leg het op de kast, en ga rustig wat anders doen, verleg m'n focus. En als Dalí daarna toevallig een keer in de buurt is, dan krijgt hij z'n spuitje.
Ik ben inmiddels zeer bedreven in kordaat spuitjes geven, dus het is gebeurt voordat hij er erg in heeft. En gelijk na het spuitje krijgt hij een lekkere knuffelbeurt, en een lekker snoepje. Kortom: ik doe er alles aan om de spanning van het moment af te halen. Want inderdaad: katten hebben een zesde zintuig - niet alleen voor je eigen spanning, maar zeker ook als je ontspannen bent