novice katteneigenaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Ice_ice_baby
Kitten

novice katteneigenaar

Bericht door Ice_ice_baby »

Hallo kattenliefhebbers,

Ik ben nieuw hier en vind dit een leuke en handige forum om vele ervaringen van anderen en herkenbare situaties terug te lezen. :grin:

Ik ben zelf een eigenaar van 1 kat, dit is mijn eerste kat/poes van op dit moment 1 jaar. Ben altijd wel een grote dierenliefhebber geweest en toen ik naar een nieuwe appartement was verhuisd 3 jaar geleden vond ik het wel leuk om een huisdier aan te schaffen.

Toen ik haar had aangeschaft als enige kat, zag ik later dat ze eenmaal in huis gewend wel veel energie had. Momenteel ben ik zelf thuis en ze is bijna of nauwelijks alleen eigenlijk. Soms als ik weg ga voor langere uren ook doet ze het ook erg goed. Ze heeft veel speelgoed, klimpalen, ramen, vensterbanken tot haar beschikking.

Als novice vroeg ik mij wel een paar dingen af en heb natuurlijk hier een heleboel al terug gelezen.

Mijn kat woont samen met mij in een appartement van circa 80m2, hier heeft zij toegang tot elke ruimte. Mijn appartement heeft aan de voorzijde ook een grote buitenplaats een soort galerij waar ze niet uit kan ongeveer 200m2 tot haar beschikking, hier laat ik haar vaak ook loslopen en dan komt ze ook netjes weer naar huis. Al mijn buren hier zijn ook gek op haar dus dat zit wel goed lol. Alleen in de nacht slaapt ze niet samen met mij, omdat ze dan nog de neiging heeft om mij te wekken tijdens mijn slaap.

Veel mensen uit mijn kring vinden dat mijn kat best aanwezig is in huis en moet zelf ook toegegeven dat ik dat een klein beetje soms ook wel zo vind :-| Ze vinden ook dat ik haar best heb verwend. Toen ze kleiner was en echt haar ettermomenten had, die heeft ze nu nog haha ging ik met haar spelen en afmatten. Maar soms heeft ze bijvoorbeeld de neiging als ze haar zin niet krijgt, om aan de bank te krabben of aan mijn grote gordijnen in de slaapkamer even haar nagels in te zetten, ze doet dit wel heel kort maar lijkt of ze dit doet in momenten als ik haar haar zin niet wil geven. Als ik al luid nee zeg stopt ze al of de plantenspuit erbij haal, maar ze is nu 1 jaar en ze vertoont dit gedrag nog steeds, gaat dit wel ooit voorbij?

Ze miauwt wel veel moet ik zeggen en we hebben soms wel 4 keer op een dag speeluurtjes (geen kwartiertjes) :lol: Maar ik denk dat ze gewoon erg vocaal is. Gelukkig heeft ze een heel zacht stemmetje haha. Ze volgt me ook op de voet en heel erg eenkennig merk ik. En heb wel genoeg mensen die over de vloer komen en blijven slapen maar daar wilt ze niks mee doen. Ze is wel soms aandachtsgeil lijkt het :oops:

Ik weet dat ze wel nog erg jong is, maar vroeg me af of ze nog wel iets relaxter wordt als ze volwassen is. Mijn buren hebben ook een kat, die wilt wel met haar spelen, maar daar kijkt ze ook niet echt om naar.

Mijn kat is gezond, geënt, gecastreerd en ik voer haar graanvrij brokken en vlees. O ja, ze is 3/4 ragdoll en 1/4 turkse angora.

Ach ja, misschien kom ik naïef over, maar vroeg me af of ik het wel allemaal goed doe.

Bedankt voor eventuele reacties.

Groetjes.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: novice katteneigenaar

Bericht door Dinky »

Eigenlijk komt het karakter al terug in de ras beschrijving van de ragdoll. Die zijn erg sociaal, volgen je overal en zijn erg speels. Een vergelijkbare omschrijving past bij de Turkse angora.
http://www.nrkv.info/breed/nrkv_ras_TUA.html
http://www.nrkv.info/breed/nrkv_ras_RAG.html

Dus dat ze extra speels en actief zijn past dus bij het ras en het kan zijn dat het lang duurt voordat het over gaat (als het al over gaat).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Bericht door Lopke »

Een aantal antwoorden heb je nu al van Dinky gekregen.

Verwend is altijd een lastig begrip, voor ons is het zo:
We praten niet alleen over onze dieren maar ook over een hele hoop andere onderwerpen, ons werk, filosoferen vinden we leuk, de situatie in de wereld en hoe we zien dat we ons steentje bij kunnen dragen aan wereldvrede, muziek, film, theater enzovoorts.
Als je alleen woont met een dier, is dat vaak je allessie, ook vaak in onderwerpen, net zoals mensen met kinderen vaak geen andere onderwerpen meer hebben.
Zo zie ik vaak bij mensen die kinderen hebben en 1 van de partners aldoor thuis is, het kind eraan gewend is dat hij maar hoeft te kikken.
En zo is het ook vaak bij mensen met alleen een kat of hond.

Is het verwend of heb je een symbiotische relatie?

Dat kun je alleen maar zelf bepalen, misschien kun je mensen eens vragen specifieker te zijn.
En je kunt jezelf eens afvragen of je dit wil of niet.
Zo ja, lekker houden zo.
Zo nee, ga eens kijken waar je interesse nog meer ligt en ga je in andere onderwerpen verdiepen.

Verder:
De ene kat heeft niks met andere katten, de andere wel.
Net zoals de ene hond niks met andere honden heeft en de andere wel. Dus ik zou me geen zorgen maken.

De ene zal altijd kattenkwaad uit blijven halen, de andere niet.
Aan jou, om te besluiten wat je wil.
Ice_ice_baby
Kitten

Bedankt voor jullie reacties :-)

Het is wel zo dat ik wel meer heb in me leven dan me kat. Ze heeft wel een speciaal plekje inderdaad, dat weer wel. Het is voor mij toch wel als je kind.

Ik heb me zeker heel erg verdiept in het ras van de ragdoll als de angora, ikzelf zit meer in de acceptatie van haar karakter en dat ze waarschijnlijk eenmaal zo is.

Misschien had ik wel gedacht dat het minder zou worden, maar dat is maar afwachten dan. Blijkbaar zijn sommige kattenrassen best aanwezig lol.

Vriendelijke groet,
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je vraagt of je het goed doet. Nou, het gaat erom dat jij en de kat beide gelukkig zijn. En volgens mij zijn jullie dat. Ze is jong en dus vol energie. Dat kan wel zo blijven tot 3-4 jarige leeftijd. Sommige exemplaren zelf nog langer. Maar dat is toch juist leuk?

Een kat die de hele dag ligt te slapen en alleen maar van en naar de etensbak loop is ook niet spannend.

Volgens mij doe je het prima. Wat anderen ervan vinden is niet belangrijk. Het gaat om jou en je harige vriendje. En volgens mij hebben jullie het prima voor elkaar.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Lopke

Bericht door Lopke »

Ice_ice_baby schreef:Bedankt voor jullie reacties :-)

Het is wel zo dat ik wel meer heb in me leven dan me kat. Ze heeft wel een speciaal plekje inderdaad, dat weer wel. Het is voor mij toch wel als je kind.

Ik heb me zeker heel erg verdiept in het ras van de ragdoll als de angora, ikzelf zit meer in de acceptatie van haar karakter en dat ze waarschijnlijk eenmaal zo is.

Misschien had ik wel gedacht dat het minder zou worden, maar dat is maar afwachten dan. Blijkbaar zijn sommige kattenrassen best aanwezig lol.

Vriendelijke groet,
Als jij tevreden bent dan is dat toch goed zo.
Wat wij ons wel afvragen is: willen we dit over 10-15 jaar nog?

Daar kun je natuurlijk niet alles in voorzien, maar wel bv als ze nog jong zijn, kun je je afvragen, wil ik dit ook als ze groot zijn?
Zo leren we onze hond als pup van alles, ons veulen leren we wat we van haar verwachten ( niet aan de kletter gaan, als er een tractor aan komt ) en ook onze Lops hebben we zo wat dingen geleerd.
Gelukkig heeft Mia haar beestjes vergelijkbare dingen geleerd dus dat is een kwestie van ritsen en invoegen.
Ice_ice_baby
Kitten

@Lopke: zal inderdaad mijn best om haar goed op te voeden, ik heb wel ervaring met honden en is dit even ook schakelen en aankijken hoe mijn kat zich verder ontwikkelt.

@castratenkoor, dank je wel, dat zijn we denk ik wel :grin:
Zeker niet leuk als mijn kat alleen de hele dag zou slapen of eten en thats it. Ja dacht ook wel dat ze er inderdaad wat langer over zal doen om een volwassen poes te gaan worden. Ik geniet ook wel van haar streken hoor.

Bedankt voor jullie feedback en het meedenken!

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie