15-jarige poes problemen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Pupsala
Kitten

15-jarige poes problemen

Bericht door Pupsala »

Hi iedereen,

Ik heb sinds kort problemen met mijn 15-jarige poes.

Ze heeft de afgelopen twee jaar bij mijn beste vriend moeten wonen en woont sinds juni bij mij en mn vriend. Het is altijd een schatje geweest, heel rustig, nauwelijks haar nageltjes aan het gebruiken en een echte binnen poes. De enige knelpunten waren dat ze de neiging had om aan de bank te krabben. Dit hebben we geprobeerd te voorkomen door een krabpaal te kopen en die in te sprayen. Dit leek in het begin te werken, ze gebruikte de paal en alles leek prima te zijn. Ze sliep rustig de hele nacht bij ons zonder enig probleem.

Sinds een paar maanden is haar gedrag steeds een beetje gaan veranderen. Ze begon aan de bank te krabben. Deze hebben we een maand in aluminiumfolie bedekt (staat fantastisch kan ik je zeggen) omdat we hadden gelezen dat dit katten afweert. Ze krabte er inderdaad niet meer aan, maar zodra de aluminiumfolie weg was ging ze vrolijk verder. Dit terwijl ze ook gewoon haar krabpaal gebruikt.

Maar dat niet alleen. Ze springt nu ook op de eettafel om alles te besnuffelen, op een ander tafeltje om aan de plant daarop te gaan knabbelen. Ze knabbelt ook aan een andere plant. Als we niet kijken springt ze op het aanrecht (iets wat we alleen nu zien door de schrammen in het blad van het aanrecht). De waterglazen die we altijd op ons nachtkastje hebben staan drinkt ze nu vrolijk uit, terwijl haar eigen waterbak vol is. En wellicht het meest vervelende is dat ze aan onze boxspring begint te krabben waardoor we meerdere keren met nacht wakker worden.

Ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen. We zijn altijd heel consequent in haar direct van de tafels en aanrechten af te halen, klappen hard in onze handen als we haar zien krabben aan het meubilair (ze schrikt en rent weg van het geluid), maar ze leert dit gedrag niet af. De slaapkamer deur sluiten en de keukendeur sluiten is helaas geen optie (geen deuren). Ik begrijp ook niet zo goed waar dit gedrag vandaan komt aangezien ze dus al 15 jaar oud is. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ze wat stress heeft ondervonden door de verbouwing van onze onderbuurman.

Help. :-(
Anne
Tijger
Tijger

Re: 15-jarige poes problemen

Bericht door Anne »

Dit is gewoon kattegedrag :grin: Katten zetten graag hun geur af dmv krabben. Wat kan helpen om krabben tegen te gaan op ongewenste plekken is het insmeren met sinasappelschillen. Daar houden ze niet van. Katten zijn net kinderen, als jij in de buurt bent weten ze dat ze niet op het aanrecht mogen e.d. maar als jij er niet bent trekken ze zich daar niks van aan. Waarschijnlijk heeft jouw kat een keer wat lekkers gevonden op het aanrecht ( beloning) en dan is het praktisch niet meer af te leren of je moet er 24 uur per dag naast gaan staan.
Met die planten zou ik oppassen, heb je al gekeken of het giftige planten zijn? Als dat zo is moet je die gelijk weghalen, katten kunnen hierdoor nierschade en andere vervelende dingen oplopen
Misschien is een beetje kattegras een idee?
Hier thuis zijn we al helemaal op de katten ingesteld. Zo maak ik elke ochtend het aanrecht en eettafel schoon voordat we gaan eten. Giftige planten hebben we niet en ook geen dure designbank ;-)
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Mijn brave Sifra krabt eens in de zoveel tijd aan een bepaalde stoel. Daar spuit ik dan wat Feliway op en dan laat ze de stoel weer maanden met rust. Als je Feliwayspray zou willen proberen, verstuif het dan dun en probeer het op een onopvallende plek uit om zeker te weten dat het geen vlekken achter laat.

Zet liever geen waterbak bij het kattenvoer, maar juist ergens anders, liefst meerdere bakjes op verschillende plaatsen. Zet er vooral een bordje bij met Verboden uit te drinken. ;-) Katten kunnen verbazend goed hun kop in allerlei glazen wringen om je water op te drinken, zelfs in longdrinkglazen. Misschien kun je het water op je nachtkastje afdekken. Het voert wel wat ver om voor te stellen een bidon op je nachtkastje te zetten, maar ik zie het helemaal voor me. :lol:
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik drink altijd uit een plastic flesje met dop. Het is Douwe zijn hobby alles van mijn bijzetkastje te slaan. Dus zo gek vind ik dat voorstel van een bidon niet.......
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ben wel met je eens Pupsala dat dit vreemd gedrag is als het compleet nieuw gedrag is na 15 jaar.

Los van het feit dat iedere kat zijn kateigenaardigheden heeft en een aantal echt bij een kat horen zoals drinken uit je glas of vazen. Hier zou je naar mijn idee op kunnen inspelen door bijv. speciaal voor haar een vaas op de grond te zetten wat je iedere keer ververst met fris water. Sommige gedragingen kunnen getriggerd worden door verplaatsing en vaker een nieuwe baas. Je zou haar tijdelijk iets rustgevends kunnen geven zoals bijv. Bachbloesem.

Ik begrijp uit je verhaal dat ze pas sinds kort weer bij je woont. Probeer haar eens goed te observeren wat haar plekjes zijn waar ze zich rustig en vertrouwd voelt, misschien kan je de plekjes plezieriger voor haar maken zodat het ook haar huis is. Dekentjes, mandjes, kartonnen doos e.d.

En neem je dagelijks tijd voor haar, routine in de verzorging, spelen en knuffelen? Ik denk dat je na 2 jaar niet meer haar verzorger te zijn geweest, de band en het vertrouwen weer moet opbouwen en misschien mist ze ook wel een beetje je beste vriend waar ze de afgelopen 2 jaar was.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Pupsala
Kitten

Bericht door Pupsala »

Thanks iedereen. :)

Ze woont dus sinds juni bij ons. Eerste week heel afwachtend maar daarna eigenlijk als vanouds. Drinken uit de glazen en op het aanrecht springen en aanbod planten knabbelen is gedrag wat sinds de afgelopen twee maanden een beetje is komen opzetten. Ik zal in ieder geval de Feliway gebruiken en kijken hoe ze reageert. :)
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Ik denk dat haar gedragsveranderingen -hoe heet ze eigenlijk?- ermee te maken hebben dat ze zich steeds meer bij jullie thuisvoelt. Toen ik oude kater Kasper overnam, duurde het ook een tijdje voor hij zijn stoel onder handen,... eh klauwen nam om die als zijn eigendom te markeren.
Kattengras kopen, zoals Anne voorstelde, lijkt me ook een goed plan.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Bericht door Cerna »

Het kan ook beginnende dementie zijn.

Bij één van mijn - al heel lang geleden overleden - katten kwam ook gedragsverandering rond een jaar of 15 en ging ze dingen doen die ze voorheen nooit had gedaan. Eerst verbaas je je daarover, later wordt het vervelend. Totdat ze 's nachts ook begon te schreeuwen en volledig de weg kwijt leek te zijn.

We zijn met haar naar de dierenarts gegaan en hij vermoedde dementie en daar was (toen) nog niets aan te doen.
Inmiddels zijn er pillen op de markt die de scherpe randjes er wat van afhalen. Natuurlijk weet je niet of het dementie is, maar de pillen zijn sowieso niet schadelijk en je zou dus een potje kunnen proberen om te zien of het gedrag weer 'normaal' wordt.
Bij mijn in juli overleden oudje, hielpen ze geweldig goed.

http://www.medpets.nl/cholodin/
Plaats reactie