Ik ben Merel en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een account aangemaakt om even een vraag te stellen over het laten wennen van mijn nieuwe kitten (kater, 3 maanden) en poes (7 jaar).
Mijn poes is een heel rustig, maar ook wel angstig diertje. Ik heb haar sinds ze 1,5 jaar is en ze heeft geen al te beste kittentijd gehad. Niks super traumatisch, maar ze is wel redelijk verwaarloosd en dat heeft d'r angstig gemaakt. Ze is in de 5,5 jaar dat ze bij mij is erg vooruit gegaan, is voor mij en mijn vriend een schootkat geworden (en soms ook voor visite) en slaapt ook in ons bed. Rustig is ze nog steeds en bij veel kabaal / visite blijft ze lekker in de slaapkamer.
Ik woon in een appartement en poes komt niet buiten. Het is hier behoorlijk stil en poes is best wel alleen. Om d'r een beetje gezelschap te geven en hopelijk wat meer durf te geven dacht ik dat het misschien een goed idee was er een kitten bij te nemen.
Die kitten is er vijf weken geleden bij gekomen: een katertje van toen 10-11 weken. De kitten is ontzettend lief, knuffelig en speels, en voor niets of niemand bang. Omdat poes zo angstig is, hebben we hem een week in een aparte kamer gehouden en af en toe door de deur met ruitjes aan poes laten zien. Ook hebben we speeltjes uitgewisseld en de katten om beurten in de woonkamer gelaten. In eerste instantie zat poes al vanaf het bed te grommen als ze de kitten alleen al hoorde, en durfde ze nauwelijks langs de deur van zijn kamertje naar d'r eten / kattenbak te lopen. Dat ging gelukkig met de dag beter, totdat ze alleen nog maar een beetje door de deur naar 'm zat te kijken zonder te blazen of grommen. Na een week hebben we ze dus bij elkaar gelaten. Dat ging zonder bloedvergieten, maar de kitten kon niet te dicht bij poes komen, want dan werd er alsnog gegromt, geblazen en uiteindelijk ook gemept. Ik dacht dat is logisch, en loopt wel los. De kitten was toch veel te druk met het huis verkennen.
Nu, na bijna vijf weken, is de situatie echter vrijwel onveranderd. Ik kan inmiddels wel redelijk goed met beide katten op de bank / het bed zitten, mits de kitten rustig is. Zodra 'ie speels wordt (en dat is ie 75% van de tijd natuurlijk), wordt poes bang en haalt ze naar 'm uit. De kitten wil niks liever dan met d'r spelen en is nu zo bijdehand dat 'ie d'r regelmatig bespringt, met een flinke mep tot gevolg. Soms zitten ze elkaar ook echt achterna. De kitten gaat af en toe heel onderdanig op z'n rug liggen als 'ie net geslagen is, maar dat lijkt poes niet uit te maken. Ze blijft naar 'm grommen en lijkt z'n 'overgave' niet te begrijpen. Op zich maak ik me hier nog niet al te veel zorgen over, maar ik merk dat poes nog maar weinig uit de slaapkamer komt, met moeite naar de keuken loopt voor d'r eten en kattenbak en dus ook weinig eet (water staat overal in huis en ze drinkt wel goed). Het gevolg is dat ik de kitten 's avonds en 's nachts dus nog steeds apart zet, waarna poes inderdaad wel weer mondjesmaat de woonkamer inkomt en op schoot wil. Als ik een dag weg ben, en poes heeft niet gegeten 's ochtends, dan zet ik d'r bij d'r etensbak neer zodat ik zeker weet dat ze iets eet, want als ik voer voor d'r achterlaat, eet de kitten het eerder op dan zij. Ze eten dus allebei ook nog uit een aparte etensbak (en in een aparte ruimte), want ik zie ze echt niet samen eten.
Mijn vraag is eigenlijk of het normaal is dat dit zo lang duurt, want de meeste mensen hebben het over een paar dagen, hooguit 2-3 weken. Of dat dit een hopeloze zaak is? Zo niet, wat kan ik het beste doen? De boel gewoon op z'n beloop laten, of poes en kitten regelmatig scheiden zodat poes op adem kan komen? Feliway heb ik al hangen overigens!
Ik hoop dat jullie me gerust kunnen stellen, want ik denk soms wel eens dat ik de kitten maar weer weg moet doen, maar dat kan ik echt niet over m'n hart verkrijgen ben ik bang, en daar wil ik ook eigenlijk niet aan denken.

Alle advies is welkom!
Merel