(Te?) aanhankelijke kater

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
FvW
Kitten

(Te?) aanhankelijke kater

Bericht door FvW »

Wij hebben sinds ruim drie jaar een kater, destijds uit het asiel. Hij is nu ongeveer vijf jaar. Het was altijd al een schootkat, maar de laatste maanden is het opvallend toegenomen. Met name naar mij toe is hij bijzonder aanhankelijk. Als hij maar het idee heeft dat ik naar een stoel of de bank loop, komt hij mijn kant op. Soms wil hij zo snel op schoot springen dat ik bijna op hem ga zitten, omdat ik geen kans krijg om op de bank te 'landen'.. Eenmaal op schoot spint hij non stop, kneden in mijn kleding,en als ik aanstalten maak om op te staan mauwt hij geïrriteerd, zet z'n nagels in mijn broek. Het klinkt misschien gezellig, maar ik word er soms helemaal dol van.. omdat ik veel op moet staan (dreumes in huis dus handen vol) komt het niet altijd goed uit dat hij komt nestelen.

Nog wat context info. Het is een kat met gezondheidsproblemen. Hij heeft een allergie (onduidelijk waarvoor precies, volgens de dierenarts is dat bij katten niet goed uit te zoeken). Hij krijgt allergie specifiek voer, vlooiendruppels etc volgens de kuur. Dit om te voorkomen dat hij allergische plekken op zijn huid krijgt (pijnlijke open, natte wonden waar hij veel aan likt). Momenteel heeft hij weer een kapotte plek, waarvoor medicatie en een shirtje tegen het kapot likken. Maar die heeft hij veel vaker gehad en zonder het aanhankelijke gedrag.. Feliway hebben we geprobeerd, maakte geen verschil. Hij mag naar buiten maar staat binnen tien minuten weer aan de deur. Brokjes laat hij regelmatig deels staan, terwijl hij altijd een slok op was. Zijn buikje likt hij ook veel en is nu deels kaal. De dierenarts heeft hem al nagekeken, zij kon geen problemen ontdekken buiten de allergie die hij altijd al had. Wat zou zijn gedrag kunnen verklaren? De aanhankelijkheid, buik kaal likken, iemand een idee?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: (Te?) aanhankelijke kater

Bericht door castratenkoor »

Moeilijk van afstand iets zinnigs over te zeggen. Het zou kunnen dat iets in huis hem nerveus maakt, maar dat is natuurlijk maar gokwerk. Misschien voelt hij zich onveilig door de dreumes?

Extreem aanhankelijk gedrag komt meer voor. Ik maak het hier ook geregeld mee dat ik moeilijk kan gaan zitten omdat een kat bij me wil zitten. En dan het me onmogelijk maakt om te gaan zitten zonder op hem te gaan zitten.

Het kaal en open likken is een groter probleem. Wat ik me eventueel kan voorstellen is dat hij slecht reageert op het anti-vlooien-middel. Misschien kun je een poos proberen hem binnen te houden en dan niet te ontvlooien. Dan dus wel dagelijks nakijken of hij schoon is, met vlooienkam.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Gebruik je neutral om zijn romper/kleedjes/mandjes te wassen? Hij kan heel goed reageren op de parfums in de waspoeder
Is het nog maar net zo dat de dreumes overal kruipt en komt? Dan kan het door stress komen dat hij zo reageert, tevens vermindert stress de weerstand waardoor je meer kans hebt op nog meer allergische reacties.
Onze Hummel is ook allergisch, ook voor vele vlooiendruppels, dus dat kan ook nog een mogelijkheid zijn. Zij draagt een seresta vlooienband omdat ze ook allergisch is voor vlooien. Onze da wilde ook geen bloedtest verrichten voor allergie omdat het volgens haar vaak een vals-positief resultaat geeft.
Het kan ook zijn dat jouw kat een speelmaatje mist, waardoor hij zo aanhankelijk is.
Dat kan, het hoeft niet zo te zijn.
Hij krijgt allergie specifiek voer
Hij krijgt daarbij niks anders? Ook geen kruimeltjes koek, kaas, brood die je dreumes laat vallen?
Geen melk?

Sterkte met alles
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Ik heb ook een kat die onmiddellijk op schoot wil liggen, mijn tijdschrift aan de kant duwt, constant haar kopje in mijn hand duwt om geaaid te worden, met haar kop in mijn hand wil slapen, van mij verwacht dat ik mij verder de hele avond niet verroer en moppert als ik dat wel doe.
De remedie: inzien dat je je door je kat laat inpakken en eens vaker nee moet zeggen. Dus duw ik haar gewoon opzij als ik geen zin heb om als verwarmd kattenbed te dienen. Dan gaat ze lekker naast/tegen me aan me liggen en krijgt zo nu en dan een aai. Ik bepaal of ze op schoot mag.
Moet je ook eens proberen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Hoe herkenbaar sifra. Alleen het gebeurt bij ons bij manlief. En die kan geen nee zeggen tegen die droopy oogjes van onze katten. Gevolg. Ik pak de aftands bediening de koffie zijn leesbril de telefoon enz.want hij kan niet bewegen met eentje op schoot en een tegen hem aan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
FvW
Kitten

Bericht door FvW »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had inderdaad nagedacht over een relatie met onze dreumes. Die is helemaal dol op kat Jack (zijn eerste zin was, poesje, kom maar! :) ) maar dat enthousiasme is niet helemaal wederzijds. Sinds augustus kan ons zoontje lopen en ook zelf op de bank klimmen, waardoor Jack eigenlijk alleen bovenin zijn klimpaal in het mandje buiten bereik is (of op de tafel of het aanrecht, maar dat doet het brave dier niet). Jack kan ook altijd de trap op of naar zolder, maar vaak blijft hij toch beneden. Kan ik daar uit afleiden dat de spanning voor hem niet te hoog oploopt? We proberen ons zoontje te leren hoe hij voorzichtig kan aaien en knuffelen, en hoe Jack mauwt als hij niet meer wil, dat hij hem dan verder met rust moet laten. Dat gaat meestal goed, maar niet altijd, met toch een kwade mauw of mep (zonder nagels) tot gevolg. Soms breng ik jack even in veiligheid door hem bovenin zijn klimpaal te zetten.

Ik heb eigenlijk niet eerder nagedacht over of hij allergisch kan reageren op de vlooiendruppels. Met welk merk hebben jullie goede ervaringen? We gebruiken geen neutraal voor de was.

Wat betreft kruimels e.d. eten; die krijgt hij wel eens te pakken, maar vroeger ook: toen was het zo'n boef die je beleg onder je neus van het aanrecht roofde als je even niet oplette. Maar ook toen waren er hele periodes dat zijn huid geen klachten gaf, dus daar hadden we niet direct het idee van dat hij heel sterk reageert op ons eten. Ook toen hij naar buiten mocht (sinds dit voorjaar, eerder op advies van de DA ook binnen gehouden) gaf geen duidelijke verandering / verslechtering van zijn vacht. Hij heeft soms een plek, niet goed te herleiden, en soms een maand of langer niet.

En inderdaad, soms moet ik hem gewoon even wegzetten als knuffelen echt niet uitkomt. Als ik smorgens bij het opstaan op de wc zit, komt hij al op schoot gesprongen... dan zet ik hem toch ook zonder pardon even weg ;)
Plaats reactie