Graag jullie advies.
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik las al vaak als gast mee hier en vind het geweldig dat dit forum er is om elkaar te helpen.
Ik zit met het volgende probleem: mijn poes Roos wordt kaal, op buik en op de poten (vooral onder-, achter en binnenzijde).
Ik heb geen idee wat ik moet doen.
Probleem is dat deze kat niet naar de dierenarts kan.
Even een stukje achtergrond:
4 maanden geleden heb ik 2 probleemkatten uit het asiel gehaald, Roos en Mini.
Mini is een bengaalse poes v 7 jaar die vanaf 6 weken oud in een druk gezin heeft geleefd, met kleine kinderen die haar niet met rust lieten. Ze had ook een zusje daar maar ze waren niet close, integendeel. Mini werd in het asiel gedumpt als vals, agressief en onhandelbaar.
In het asiel bleek ze soms inderdaad agressief, naar mensen maar vooral naar andere katten. (Handen/voeten aanvallen, bijten, blazen etc)
Roos is een poes, een Australian Mist, van ongeveer 10 jaar die eerst 3 jaar op de boerderij heeft gewoond, toen in asiel is gekomen, daarna herplaatst is naar een gezin waar ze 7 jaar verwaarloosd is geweest. Waar ze wel goed te eten kreeg en waar ook andere katten waren, maar verder niks. Geen aandacht of liefde, geen enkele vorm van menselijk contact. (echt nooit). Kwam nooit bij de dierenarts, heeft 7 jaar in een huis gezeten.
Kwam totaal mensenschuw in het asiel terecht. Kon en kan niet aangeraakt worden. Extreem angstig. Niet bekend en dus angstog voor met gewone dagelijkse dingen (deurbel, stofzuiger, bezem noem maar op)
Vanaf het moment dat beide dames bij me waren, zijn ze met sprongen vooruit gegaan.
In de 4 maanden dat ze hier zijn, vertonen geen van beide nog enige vorm van angst of agressie. Ze kunnen het samen heel goed vinden: ze spelen samen, eten samen, hebben allebei hun eigen plekjes en rituelen, en Mini blijkt een knuffelige schootkat en Roos is ook echt zo lief! Het mensenschuwe is er naar mij toe grotendeels af, (zolang je op afstand v halve meter maximaal blijft) maar ze is niet meer bang voor me. Wel voor anderen.
Ze maakt veel contact met haar ogen en dmv kleine zachte miauwtjes. Ze ligt naast je op de bank, maar dichterbij komen dan een halve meter is de grens en aanraken kan niemand haar, maar als je nagaat dat ze de 1e week alleen maar onder de kast zat is dit al heel wat.
Nu het probleem:
Roos wordt helemaal kaal op haar poten en buik.
Toen ze hier kwam, was haar buikje al redelijk aan de kale kant, goed te zien omdat ze een hangbuikje heeft na 3 nestjes vroeger.
Ze wast haar buikje ook op een heel speciale manier: een soort liefdevol wassen, ze spint er ook hard bij en trappelt met haar voorpootje in haar buik.
Maar nu is die buik dus helemaal kaal, en sinds een paar weken haar poten ook (vooral binnenzijde en achterkant. Je ziet precies waar de kale lijn ophoudt)
Het vreemde is: ik zie juist geen tekenen van stress meer (zoals de eerste maand nog wel), ik zie haar niet overmatig wassen, likken of krabben. Er zijn geen plekjes, wondjes, korstjes of roodheid te zien. De kale plekken worden scherp begrenst: je ziet precies waar de kaalheid stopt.
Rest van haar zit perfect in de vacht!
Geen kale plekken ergens anders.
Ik kan onmogelijk met haar naar dierenarts zoals jullie zullen begrijpen.
De dierenarts heb ik gebeld maar die kunnen me niks adviseren, ook niet op basis van de foto's die ik er van heb gemaakt.
Ik heb mn hele leven al katten, heb er totaal 9 gehad, de laatste 3 waren helaas allemaal afgelopen 2 jaar overleden (2 poezen door ouderdom: 16 en 19jr en 1 kater door diabetes en leverfalen (16 jr).
Ik weet echt veel van huid en vachtproblemen en ziektes, omdat al mijn katten allemaal geen normale gezonde katten waren (ik heb iets met 'kneusjes')
Maar voor dit probleem heb ik werkelijk geen idee!
Dus ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met advies

Alvast bedankt voor de moeite!