Kater agressief naar bezoek

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
scrappy
Kitten

Kater agressief naar bezoek

Bericht door scrappy »

Onze kat, Dali, ongecastreerde britse langhaar van bijna 1 jaar oud, toont agressief gedrag naar visite in ons huis. Het lijkt erop alsof hij niemand anders dan ons tweeën (ik en mijn vriendin) accepteert in zijn territorium. Zelfs al vertellen we de visite om de kat niet te aaien dan nog gaat het mis. De kat grijpt de visite in de arm ook al doen ze niks anders dan rustig op de bank of stoel zitten. De kat zoekt de visite ook doelbewust op in plaats van zich afzijdig te houden. Hij zou zich rustig kunnen verschuilen, maar zoekt de confrontatie. We hebben niet het idee dat het spel-agressie is aangezien hij soms ook blaast na de visite en ook zeker blaast en gromt als ik hem zelf uiteindelijk maar uit de kamer verwijder.

Nu loopt er ook sinds 2 maanden een kitten van onze directe buren in de tuin. Onze eigen kat komt niet buiten (enkel af en toe met tuigje), maar hij heeft sindsdien 2 maal geürineerd in zijn eigen mand. De agressie problemen waren er echter ook al wel voordat de kitten kwam.

Wij zijn voornemens om hem binnenkort te laten castreren om zo zijn terrotoriale drift in te perken. Zou dit een goede oplossing kunnen zijn of zien we iets over het hoofd en ligt hier mogelijk een ander probleem aan ten grondslag? We snappen dat castratie een behoorlijke karakter wijziging kan betekenen en indien niet nodig hoeft het voor ons ook niet. Het betreft hier immers een binnenkat, maar de huidige situatie is ook onhoudbaar. We kunnen/willen hem immers niet voor alle visite opsluiten of continu als politie agent tussen de kat en de visite in gaan zitten. De situatie is dan met name gevaarlijk voor eventuele kinderen (neven/nichtjes) die langs komen.

Een andere oplossing waar we nu mee aan het proberen zijn is een FeliWay verstuiver. Bij de laatste visite leek dit wonderwel goed te gaan. De kat leek iets rustiger dan normaal en ging na een half uurtje uitgebreid snuffelen zelfs rustig liggen. De visite hield zich ook keurig aan de instructies om hem absoluut niet proberen te aaien. Anders was het geheid weer op een bloedbad uitgedraaid, maar dit is nog maar een steekproef van 1 uiteraard.

De vraag blijft of castreren een goede oplossing kan zijn om zijn dominante gedrag wat in te perken.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kater agressief naar bezoek

Bericht door castratenkoor »

FeliWay kan zijn hormonen niet onderdrukken. Castreren zal de oplossing zijn, al vrees ik dat het nog lang zal duren eer de hormonen uit zijn systeem zijn. Beter is een kater met 5-6 maanden te laten castreren, dan ben je de hormonale aanmaak voor en dan weet hij niet wat hij mist.

Nu is castratie veel ingrijpender voor hem omdat de hormonen al door zijn lijf gieren. Het duurt ook zeker 6-8 weken voor je verschil kun merken. Zolang blijven hormonen actief na castratie.

Of zijn agressie naar mensen ook helemaal over is is niet te zeggen. Kans is groot van wel, maar garanties heb je niet. Ook wildplassen en sproeien. Eenmaal aangewend gedrag is moeilijk af te leren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
scrappy
Kitten

Bericht door scrappy »

Wildplassen en sproeien is (nog) niet een probleem geweest. Aangezien het een binnenkat betreft en er dus geen sproei problemen waren was/is castratie wat ons betreft ook niet nodig. Een klein beetje karakter mag er ook wel inzitten. Hij hoeft ook niet andermans vriendje te zijn, maar de huidige situatie is ronduit gevaarlijk voor neven en nichtjes die langskomen.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Er zijn nog geen sproei of plas problemen, schrijf je, alhoewel je ook schrijft dat hij al twee keer in zijn mand heeft geplast ;-)
En karakter moet je niet verwarren met hormonen. Een ongecastreerde kater die niet kan dekken raakt vroeg of laat gefrustreerd
Ik zou zo snel mogelijk tot castratie overgaan. Mocht hij wel gaan sproeien dan wordt dat een gewoonte.
Met castratie kun je dat voorkomen en ik vind zelf persoonlijk gecastreerde katers net iets gemoedelijker dan ongecastreerde
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
scrappy
Kitten

Bericht door scrappy »

2x in zijn mand plassen vind ik nog geen probleem nee. Het kan een keer misgaan. Eerste bericht is een kopie van een ouder bericht wat ik elders al had geplaatst. Inmiddels zijn we ook alweer een maand verder en het is geen derde keer voorgekomen.
Het verwarrende is dat je in deze ook altijd verschillende adviezen krijgt. De één is voor castratie en de ander pertinent tegen indien niet medisch noodzakelijk.
Wij neigen zelf inmiddels wel naar castratie (vandaar ook de vraag) en gezien de eengezinsheid hier zal het hem dat ook wel worden.

Bedankt voor de reacties.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik ben wel heel benieuwd waar je die (vage) adviezen tegen castratie dan krijgt. Een ongecastreerde kater heeft altijd drang te willen dekken. En raakt veelal gefrustreerd. In wezen doe je de kat er echt geen plezier mee om hem niet te castreren. En jezelf zeker niet. Een open kater is bijna niet te houden in een woonhuis.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
scrappy
Kitten

Bericht door scrappy »

Nou vervelend genoeg krijgen we dat advies nota bene van de dierenarts zelf. Die geeft aan dat zolang er geen problemen zijn castratie niet nodig is. Moet ik er nog wel even bij vermelden dat de arts wel aangeeft geen katten expert te zijn en heeft ook als advies gegeven om eens contact op te nemen met een katten-gedrag-deskundige.
Ik gok echter dat we inmiddels wel genoeg redenen hebben om hem te laten castreren en ik vermoed dat de dierenarts hier ook wel in meegaat.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Wat fijn voor je kater dat je tot castratie overgaat. Het kan wel week of 6 duren voor al zijn hormonen uit zijn lichaam zijn. de meeste da's die ik ken pleiten voor castratie. En dan zeker vooral voor het 1e jaar
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

scrappy
Kitten

Bericht door scrappy »

De afspraak is inmiddels gemaakt. Aanstaande dinsdag is het zover. Dan wordt het hopelijk nog een vredige kerst.
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Spannend, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt. Sterkte en beterschap alvast
en kipjes Kayla en Lucy

Plaats reactie