poes enorm gefixeerd op eten?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
demie1982
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2016 22:40

poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door demie1982 »

Hallo,
Mijn poes demi (4 jaar) is sinds 1 a 2 maanden enorm gefixeerd op de koelkast (ze krijgt elke avond half bakje natvoer) en op ons eten als we aan tafel zitten. Zelfs aantal keer betrapt op het aanrecht.
Dit deed ze eerder nooit.
Ook haar gedrag is veranderd sinds 3 weken ofzo. Ze was altijd actief, vrolijk, blij en happy en is nu een stuk passiever, ligt op plekken waar ze nooit lag en is schrikachtiger. Ze lijkt niet gelukkig. Aanhankelijk is ze nog wel, maar wel wat minder ontspannen, maar als ze bij je ligt krijg je haar met geen mogelijkheid weg (weer passieve houding).
De dierenarts wil nu bloedonderzoek doen voor de schildklier, maar de dierenarts vindt haar tegelijkertijd ook weer jong daarvoor en meestal zijn ze dan juist hyperactief zegt de dierenarts. Onderzoek schildklier is met prikken erbij iets van 65 euro. er is een actie voor volledig bloedonderzoek voor 120 euro, ook diabetes (dierenarts dacht daar nog beetje aan) wordt dan meegenomen en lever/nieren etc.
Ze eet naar mijn idee niet meer of minder brokjes, op ontlasting en urine heb ik geen zicht , ze doet dat buiten. Ook drinken doet ze buiten. Geprobeerd haar binnen te houden hebben we geprobeerd, om dit te controleren maar dan loopt de spanning zo hoog op dat dat me ook niet goed lijkt voor haar.

Ik vind het wel veel geld, als de dierenarts al zegt dat het niet echt lijkt op schildklierklachten ofzo, het is nogal vaag allemaal. Er is verder niks veranderd in het huis of in ons/haar leven.

Wat zouden jullie adviseren???

Groetjes
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door artemis »

Is Demi nog recentelijk breedspectrum (dus ook tegen lintworm) ontwormd geweest?

Mijn schildklierkat heeft nooit hyperactief gedrag vertoond, dat doen ze dus niet allemaal maar ik vind jouw kat echt wel jong voor deze aandoening...
Anderzijds lijkt er echt wel iets aan de hand te zijn met haar en meten is weten..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door Dinky »

Aangezien ze ook passief is geworden klinkt het alsof er wel iets aan de hand is.
Ik zou het volledig bloedonderzoek doen.
Stel dat je alleen schildklier doet en dat blijkt het niet te zijn dan kun je nog een keer voor verder onderzoek met bijbehorende stress en extra consultkosten. Daarom zou ik kiezen om 1 keer volledig te doen omdat daar heel veel meer info uit komt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook volledig bloedonderzoek laten doen. Heb ik een half jaar geleden met Douwe van 1 jaar laten doen - de € 240 was het me meer dan waard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Misschien een overweging om een verzekering voor je kat af te sluiten. Naar mate ze ouder worden des te hoger de dierenarts kosten namelijk worden. Calculeer dit op voorhand in.

Ik heb er drie, waarvan twee van bijna 17....en neem maar van mij aan als je deze de beste zorg wilt geven bij ziekte...dan ben je duizenden euro's verder.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk kies ik voor zelf een spaarpotje aanleggen. Bankrekening waar elke maand een vast bedrag naartoe gaat. En dat wordt alleen gebruikt voor medische dingen van de katten. (niet voor krabpalen ed.) Zo doe ik het al 36 jaar en dat bevalt uitstekend. Zo houd ik het geld in eigen beheer. December 2013 en heel 2014 was een dure tijd. Nooit na hoeven denken en alle registers opengetrokken.

Als je € 20 per maand betaalt aan verzekering en je kat heeft 5 jaar niks, dan heb je € 1200 weggegooid. Als je zelf spaart heb je dan € 1200 op je rekening. In mijn geval zou 7 katten verzekeren een kapitaal kosten. Dan spaar ik liever zelf. Dat geld wordt elke maand automatisch doorgeschoven naar de katten-rekening.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Tuurlijk Dinie, ik heb ze zelf ook niet verzekerd. Maar niet iedereen is in staat om geld te reserveren ofwel financieel of simpelweg niet kunnen sparen. Voor die mensen is een verzekering een goede optie.

Het is erg jammer als de zorg voor je kat een afweging wordt omdat je 120,- euro niet wil of kan missen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes enorm gefixeerd op eten?

Bericht door Anne »

Ik zou een uitgebreid onderzoek willen inclusief bloedtest.
Toen Casper* ziek werd dacht de da ook aan de schildklier maar dat was het achteraf niet, ze bleek een chronische darmontsteking te hebben.
Als jij je nu samen met de da alleen de schildklier gaat testen ben je ook geld kwijt, en achteraf misschien wel voor niks. Casper* had ook vaak honger, ze was ook al wat ouder, later bleek ze ook nog dementieklachten te hebben waardoor ze vergat dat ze al wat had gegeten en heel vaak miauwde om aandacht en wat brokjes.

@Yo16ka je moet altijd geld achter de hand hebben voordat je aan dieren begint. Als mensen dat soort bedragen niet kunnen missen moeten ze er niet aan beginnen want elk dier heeft recht op medische zorg en kan uit het niets ziek worden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie