Moeder poes miauwt en gaat op pad met natvoer
Moeder poes miauwt en gaat op pad met natvoer
Hoi,
Ik kon nergens anders een topic vinden met die gedrag dus vandaar dat ik een nieuwe maak.
Ik heb een moeder poes en haar zoontje van nu ongeveer 5 maand. 's Ochtends geef ik ze altijd wat nat voor en Tap (het zoontje) eet heel erg snel, veel sneller dan poes. Wanneer hij klaar is stampt hij het hele huis door opzoek naar Poes om haar eten te jatten (ik geef ze tegenwoordig apart van elkaar eten, ik weet niet wat ik er anders tegen kan doen). Maar nu is het zo dat (eigenlijk elke keer als mijn vriend ook beneden is) ze haar voer in de bek neemt, hard miauwt en dan het voer mee zeult naar bijvoorbeeld de gang waar ze het neer legt en dan begint te eten.
Ik heb iets gelezen over katten in het wild die een (half dode) prooi meenemen naar hun kroost zodat ze kunnen oefenen met jagen, zou dit het geval kunnen zijn of is het stress ergens van?
En een ander vraagje, vanaf hoe oud kan je een 'kitten' op volwassen voer zetten? Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het hele 1+ meer een verkooptruc is want als wilde katten zouden ze toch ook geen junior brokjes krijgen, haha. Klopt het dat kitten voer veel vetter is dan volwassen voer, want Tap begint een beetje uit te dijen.
Liefs,
Ingjard
Ik kon nergens anders een topic vinden met die gedrag dus vandaar dat ik een nieuwe maak.
Ik heb een moeder poes en haar zoontje van nu ongeveer 5 maand. 's Ochtends geef ik ze altijd wat nat voor en Tap (het zoontje) eet heel erg snel, veel sneller dan poes. Wanneer hij klaar is stampt hij het hele huis door opzoek naar Poes om haar eten te jatten (ik geef ze tegenwoordig apart van elkaar eten, ik weet niet wat ik er anders tegen kan doen). Maar nu is het zo dat (eigenlijk elke keer als mijn vriend ook beneden is) ze haar voer in de bek neemt, hard miauwt en dan het voer mee zeult naar bijvoorbeeld de gang waar ze het neer legt en dan begint te eten.
Ik heb iets gelezen over katten in het wild die een (half dode) prooi meenemen naar hun kroost zodat ze kunnen oefenen met jagen, zou dit het geval kunnen zijn of is het stress ergens van?
En een ander vraagje, vanaf hoe oud kan je een 'kitten' op volwassen voer zetten? Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het hele 1+ meer een verkooptruc is want als wilde katten zouden ze toch ook geen junior brokjes krijgen, haha. Klopt het dat kitten voer veel vetter is dan volwassen voer, want Tap begint een beetje uit te dijen.
Liefs,
Ingjard
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Moeder poes miauwt en gaat op pad met natvoer
Kittenvoer is inderdaad vetter. Hij is 5 maand dus je kunt hem laten castreren en dan op volwassen voer zetten. Waarom moeder het eten ergens anders neerlegt weet ik niet, klinkt inderdaad alsof ze denkt dat het kitten eten nodig heeft. Zal verwarrend voor haar zijn dat ze hem niet ziet eten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Castreren kan nog niet, hij is vorige maand van 2,5 meter hoog op z'n hoofd gevallen en toen was 1 van de gevolgen dat zijn achterpootjes 'achter liepen'. Daar heeft de dierenarts een spuitje voor gegeven maar na 2 weken zag ik hem dat weer doen dus ben naar de dierenarts gegaan en die heeft pijnstillers voorgeschreven en gezegd dat een castratie zeker nog wel 1,5 maand moest wachten. Is het heel erg als hij daarvoor al volwassen voer krijgt?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Nee hoor, je kunt hem best goed merk volwassen voer geven. Ik neem aan dat moederpoes al gecastreerd is?
Oke! De moederpoes is gesteriliseerd ja, en die is na haar sterilisatie ook echt 360 graden gedraaid. Ze was altijd heel erg schuw en bang voor alles, maar ook nog eens super krols dus ze schreeuwde het hele huis bij mekaar. Maar naar haar sterilisatie is ze super sociaal, knuffelig en ze zit zichzelf niet meer zo dwars. Daarom vind ik het nou zo vervelend voor haar dat ze niet gewoon lekker rustig haar natvoer kan eten,
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Gewoon allebei hetzelfde geven in dezelfde ruimte. Eventueel katertje oppakken als hij te snel klaar is en wil gaan jatten. Ik zou klein porties geven, b.v. ieder een half of kwart van een 85 gram blikje.
Ik denk dat moeders haar rust dan weer terugkomt als ze zeker weet dat zoonlief ook krijgt.
Ik denk dat moeders haar rust dan weer terugkomt als ze zeker weet dat zoonlief ook krijgt.
Ja misschien is het antwoord inderdaad zo simpel en is dat inderdaad het probleem, maar dan vind ik het raar dat ze normaal wel altijd lekker rustig eet, anders had ik ze natuurlijk allang weer samen eten gegeven, maar alleen als mijn vriend beneden is of zoiets dat ze dit gedrag vertoont.
En Tap krijgt sowieso maar een kwart of een helft van een zakje, maar poes krijgt altijd wel een paar flinke happen meer uit een blikje omdat ze nog wel wat mag aankomen.
En Tap krijgt sowieso maar een kwart of een helft van een zakje, maar poes krijgt altijd wel een paar flinke happen meer uit een blikje omdat ze nog wel wat mag aankomen.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ach het is vaak een kwestie van uitproberen. In een poezenhoofd valt nou eenmaal niet te kijken. Even uittesten wat voor haar prettig is.
Ja dat ga ik in ieder geval doen!
Is er toevallig een manier hoe ik Tap kan afleren dat hij niet meer op rooftocht gaat?
Is er toevallig een manier hoe ik Tap kan afleren dat hij niet meer op rooftocht gaat?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
"Afleren" nee dat gaat niet werken. Je kunt hem wel tegenhouden. Maar dan moet je er even bij blijven als ze eten. Misschien ertussenin gaan zitten, op de grond?
Het slepen met eten en hierbij hard miauwen herken ik van mijn vorige poes. (Ik had ook moeder en zoon in huis.) Ze heeft me heel wat keren onderaan de trap uit bed proberen te roepen met een "prooi" in de bek. Voor prooi kun je invullen speelgoedmuis, rups, stengel, barbecueworstje en plakje leverworst van het tuinfeest van de buren, enz.
. Als ik de hele dag weg was geweest, vond ik een speelsok in de tuin. Via de buren kwam ik erachter dat de poes schreeuwend met de sok in de tuin had gestaan. Het was duidelijk een vorm van mij roepen zoals ze haar kittens had geroepen. Het bijzondere was dat ze alleen mij riep en niet haar zoon.
Het kan zijn dat jullie poes haar zoon roept, maar het is ook mogelijk dat ze je vriend of jou roept. Dat kun je misschien eens uittesten.

Het kan zijn dat jullie poes haar zoon roept, maar het is ook mogelijk dat ze je vriend of jou roept. Dat kun je misschien eens uittesten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
guusje doet dit ook soms omdat gijs er anders bovenop zit en het af wil pakken. hier krijgen ze hun natvoer op een grote leren poef recht voor onze neus (als wij ook eten). zo kan iedereen rustig eten want ik kan gijs goed in de gaten houden. meestal is 1 woordje genoeg om hem op te laten houden met staren naar guusje of er extra dicht tegenaan gaan zitten om haar eten af te pakken. soms mis ik het, als ik tv zit te kijken maar omdat guusje dan dus vertrekt met haar natvoer in haar bekje weet ik al snel hoe laat het is. gijs mag op afstand toekijken en als guusje klaar is mag hij de schaaltje helemaal schoon likken...mijn kleine afvalemmertje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie