Bloedarmoede, verhoogde waarden lever en nieren

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sarah_H
Kitten

Bloedarmoede, verhoogde waarden lever en nieren

Bericht door Sarah_H »

Hoi,

Eén van onze jongste katten, Leo, is aan de sukkel sinds woensdag. Of tenminste dan was hij zodanig ziek dat we het hebben gemerkt, de dagen voordien leek hij zich normaal te gedragen.
Woensdag merkte ik op dat hij een hele dag boven in de badkamer lag en niet beneden kwam om te eten, ontlasten of knuffelen. Dus hem gaan opzoeken, gemerkt dat zijn neusje bleek was en dus ook meteen tandvlees en ogen gecontroleerd en alles zag er erg bleek uit, dus meteen duidelijk dat hij bloedarmoede heeft.

Tijdens de rit naar de dierenarts had hij in zijn vervoersbak geplast en eigenlijk niet slecht want zo zagen we dat zijn urine echt super geel was en stinken, ongelooflijk. In de hoop dat zijn lever niet stuk is en hij nog jonge rode bloedcellen heeft hebben we bloed laten afnemen en gisteren kreeg ik daarvan de resultaten.

Bloedarmoede zoals we dachten, maar hij heeft nog jonge rode bloedcellen en de waarden tonen niet aan dat zijn lever niet functioneert. Wel vertoont één test van de lever een verhoogde waarde, alsook een test van de nieren.

Leucose is negatief bevonden dus dat is het (gelukkig) niet. Probleem is dat we dus nog niet meteen weten wat het wel is. Hij verblijft nu bij de dierenarts en krijgt nu vocht opgespoten om zichzelf te reinigen en kreeg ook een medicijn toegediend maar ik ben daar de naam van kwijt.

We hebben 3 jaar terug al eens een kat gehad met bloedarmoede (auto-immuunziekte - AIHA) en die hebben we er na veertien dagen proberen niet door gekregen en uiteindelijk zijn we in allerijl naar de dierenarts moeten gaan omdat hij een interne bloeding had gekregen en was er dus niets meer te doen.

Straks mag ik bellen om te horen hoe het gaat, maar ik was benieuwd (en hoopvol) of er mensen zijn met een kat met zulke klachten die er wel doorgekomen is?
Sarah_H
Kitten

Re: Bloedarmoede, verhoogde waarden lever en nieren

Bericht door Sarah_H »

Intussen heb ik gisteren (vrijdag - de moment dat ik deze post schreef en gisteren - zaterdag) gebeld voor updates over Leo. Hij zou nog steeds stabiel zijn en al een beetje gegeten hebben. Straks om 12u moet ik nog eens bellen. Hij moet er sowieso nog tot maandag blijven.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Waar ik het eerst aan zou denken, met dit verhaal, is FIP. Maar ik wil je uiteraard niet bang maken. Dat is helaas met bloedonderzoek niet uit te sluiten. Bij natte FIP kan het zichtbaar worden door buikvocht af te nemen. Maar ik lees niks over een dikke buik. Bij droge FIP is het alleen met een kijkoperatie duidelijk te kijgen.

Ik hoop dat het niet zoiets ernstigs is en dat Leo na de spoeling weer helemaal opknapt.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sarah_H
Kitten

Bericht door Sarah_H »

Ik hoop dan toch dat het dat niet is. We hebben vroeger (11 jaar terug) een kat gehad met droge FIP, maar die ging veel sneller achteruit. Was op een gegeven moment ook hersendood waardoor we ja sowieso niet anders konden dan hem te laten inslapen. Leo blijft stabiel en eet kleine beetjes. Straks mag ik hem ophalen en ik ga de vraag eens stellen aan de dierenarts. Maar hij is nu 6 jaar dus hij zou dat dan moeten opgelopen zijn van een andere kat en hij blijft eigenlijk in onze tuin, gaat niet verder. Het is een Brits Langhaar en springen is niet zijn sterkste kan (hij kan zelfs niet rechtstreeks van de vloer op de kast springen).
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Fip kan hij al bij de geboorte meekrijgen. Het hoeft nooit actief te worden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sarah_H
Kitten

Bericht door Sarah_H »

Volgens de dierenarts is het geen FIP, wel weten we dus nog steeds niet wat het del is en worden voorlopig enkel de symptomen behandeld en niet de oorzaak. Maar hij doet het zo slecht. Kan niks, eet niks, ...
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Vreselijk voor jou en Leo. Ik hoop dat je snel antwoorden krijgt en dat er een behandelplan voor is.
Veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie