Mening bloedwaarden + advies

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

Beste leden,

Ik ben al dagen aan het rondstruinen op fora en google. Heb een aantal vragen over mijn poes Mini.
Ze heeft 5 sep een gebitsreiniging gehad. Er zijn 2 achterste kiezen getrokken. Ik heb ook een bloedonderzoek laten doen. De nierfunctie is verminderd.

Heb Hills k/d geprobeerd, vind ze niet lekker. Nu probeer ik Kattovit, is ze niet dol op. Bestelling Beaphar probeerpakket is onderweg. Het liefst voer ik Bandit speciaal voor haar nieren, maar ze is zo ontzettend moeilijk met eten. Weet niet hoe ik haar op vers zou moeten krijgen (ooit een poging gedaan). Voorheen voerde ik trouwens Cosma Nature (75% vlees). Ik voeg nu bij elke maaltijd wat water toe om vochtinname te verhogen.

Mijn vraag: willen jullie aub kijken naar haar bloedwaarden? En ervaringen delen m.b.t. medicatie en homeopathische ondersteuning? Ik heb Solidago van A.Vogel aangeschaft, probeerde een kwart in haar eten te verwerken maar mevrouw Mini rook eraan en liep weg...
En mening over van MacSamuels? Ipakitine poeder? Uremyl?

Info Mini:
Europees korthaar
Schatting 11 jaar oud (ze werd verwaarloosd heb haar overgenomen)
2.86kg nuchter gewogen

Bloedwaarden:
GLU 10,05 mmol/L
CREA 222,00 umol/L
BUN 14,00 mmol/L (ureum)
B/C 16,00 -
TP 74,00 g/L
ALB 26,00 g/L
GLOB 48,00 g/L
A/G 0,50 -
ALT 135,00 U/L
ALP 24,00 U/L

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Rik »

@Skippy04, Ja. Wij hebben hier ook wel de ervaring dat nierpatientjes moeilijke eters zijn. Ook kunnen ze vrij snel uitgekeken zijn op een bepaalde soort en dan kun je weer omschakelen naar een ander merk.

Ben je op zoek naar natvoer of brokjes (of beide ??).

Je had bij de waardes geen referentiewaardes gezet. Die zijn altijd van belang. Ik neem aan dat dat voor de Crea 164 is (maar kan ook wel eens lager zijn).

Is ze na de gebitsreiniging eigenlijk goed gespoeld? Welke narcose hebben ze gegeven? Dat is allebei van groot belang omdat de verminderde nierwaardes ook kunnen duiden op acuut nierfalen en dan is dit met spoelen nog enigszins te verbeteren. Met chronisch nierfalen zou je eigenlijk ook Semintra of Fortekor moeten geven. Heeft de DA dat niet voorgesteld? Wat zei die van de uitslag?

De Ipakitine kun je e.v. door normaal natvoer doen zodat ze in ieder geval nog wat eet.
Ik heb verder geen ervaring met homeopathische middelen (zoals Solidago).
Je kunt echter wel de zoekfunctie rechtsboven gebruiken om hierop te zoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat je na de gebitsbehandeling begonnen met dieetvoer, dus 10 dagen geleden.
Je hebt daarvoor Cosma Nature gegeven - daarbij vergeleken is nierdieetvoer natuurlijk een flauwe en smakeloze hap :cry: Dus dat Mini moeite heeft om over te stappen, dat begrijp ik wel. Je zou kunnen kijken of je iets dieetvoer bij kunt mengen, b.v. kip dieetvoer bij kip gewoon voer. En dan langzaam het aandeel dieetvoer opvoeren. En een beetje Ipa er overheen is ok (en wordt meestal ook goed geaccepteerd).

Tenzij er vreemde referentie-waardes worden gehanteerd, valt het met de nierwaardes nog mee. Zo lijkt het ureum gehalte binnen de referentie te liggen, en zou derhalve ook geen verklaring zijn voor het niet willen eten. Ik zie zo gauw niet het fosfaat-gehalte erbij staan?

Ja, ik heb dezelfde vraag als Rik: welke pijnstiller is er gebruikt tijdens/na de gebitsbehandeling?

En dat nierpatienten vaak slechte eters zijn, daar kan ik over meepraten. Zie mijn bericht hierover, heet van de naald over nierpatient Dalí: viewtopic.php?f=56&t=30436&p=680613#p680613

Ik hoop dat Mini binnenkort weer wat gaat eten...
Groetjes,
Erik
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

@rik @ErikPhilippus Bedankt voor jullie reactie! :smile:

Ik ben voornamelijk op zoek naar natvoer, vandaag voor het eerst Beaphar lam geprobeerd en dat beviel goed. De maaltijdzakjes van Kattovit trouwens ook wel! Ik heb ook Intrega kuipjes liggen maar nog niet geprobeerd. Wat voeren jullie :?:
Ben inderdaad de avond van de gebitsbehandeling begonnen met dieetvoer. Had ondertussen bij de blikjes van Kattovit ook wat oud voedsel gemengd, maar bedankt voor de tips!

Bedoelen jullie de waardes wat achter Mini’s waarden staat? Ik wilde een foto uploaden maar weet niet hoe.
Dit is het complete plaatje:

GLU 10,05 mmol/L H 3,77 7,88
CREA 222,00 umol/L H 44,00 168,00
BUN 14,00 mmol/L H 2,50 10,40
B/C 16,00 -
TP 74,00 g/L 53,00 84,00
ALB 26,00 g/L 22,00 41,00
GLOB 48,00 g/L H 23,00 46,00
A/G 0,50 -
ALT 135,00 U/L H 4,00 75,00
ALP 24,00 U/L 18,00 214,00

Tijdens de narcose is er een onderhuids infuus (isotone zoutoplossing) toegediend. De dierenarts had dit gedaan ivm verminderde nierfunctie.
Toegediende injecties:
Injectie Ketalin 100mg/ml
Injectie Sedastart 1mg/ml
Injectie Sedastop 5mg/ml
Injectie Loxicom 5mg/ml
Loxicom 5 ml mee naar huis gehad voor 3 dagen. Helft van de geadviseerde dosis ivm verminderde nierfunctie.
Ze had ook veel geplast na de behandeling ivm toegediende vocht, daar was ik wel blij mee. Snel alle rommel uit het lijfje.

De DA heeft nog geadviseerd urine op te vangen, dit moet ik nog doen. Vind dat een beetje lastig want heb nog een andere kat en wil Mini niet opsluiten in een aparte kamer met kattenbak. Maar ik ga het nog wel doen. Een dag dat ik de hele dag thuis kan zijn zodat ik beide kattenbakken reinig, met vuilniszaksnippers vul en wacht tot Mini plast.

De Da heeft geen Semintra of Fortekor geadviseerd. Zie het wel veel voorbij komen. Ze zei over de uitslag dat het ureum voornamelijk omlaag moet, dit zorgt ervoor dat ze misselijk zijn, gaan braken etc. Daar had Mini voorheen last van inderdaad, nu niet meer!

Wat betreft Ipakitine; het fosfaatgehalte is niet bekend, daarvoor zou ik opnieuw bloed moeten laten prikken. Zolang ik niet weet wat het fosfaatgehalte is wordt er afgeraden Ipakitine te gebruiken. Wat is jullie ervaring hiermee :?:

Het gaat trouwens goed met Mini, ze eet (na ontdekkingstocht welke smaak bevalt) en drinkt goed, speelt, niet meer gebraakt. Komt ook om eten vragen. Oogt verder fit, gezond, vacht ziet er goed uit.

Het bericht van nierpatient Dali ga ik rustig doornemen, bedankt. En ook bedankt voor het meedenken, tips en ben benieuwd naar jullie reactie en meer ervaringen op het forum.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb zo'n beetje al het nierdieet natvoer dat er te krijgen is, in de voorraadkast staan. Want de ervaring leert dat je veel moet afwisselen; van de ene op de andere dag kan de favoriet geweigerd worden. Je kan dat voor zijn door regelmatig af te wisselen.

Ik geef bij voorkeur RC Renal. Maar ik wissel het af met Beaphar, Specific, Integra en Kattovit (verschillende smaken). En brokjes vooral Sanimed, maar ook RC en Integra brokjes.

Inderdaad goed om de referentie-waarden erbij te zetten, want ik zie nu dat Ureum wel is verhoogd. Maar nu ook weer niet schrikbarend, en als je enkel dieetvoer geeft, zal die wel weer gaan zakken denk ik.

Ja, dat zag ik al een beetje aankomen: Loxicom, ofwel Meloxicam. Gelukkig halve dosis, en tijdens narcose subcutaan infuus, zodat het er weer snel uitgeplast is. Volgende keer andere pijnstiller vragen die minder belastend is voor de nieren, b.v. Buprecare.

Urine opvangen doe ik met een sju-lepel. Als Dali gaat plassen, wacht ik tot hij begint, en dan duw ik snel de lepel onder z'n kont. Hij kan dan het plassen niet meer stoppen, en heb ik mijn urine monster. Stuk handiger (en ik denk ook schoner) dan de urine uit een bak met plastic snippers.

Ipa is voornamelijk om fosfaten te binden, zodat die meteen worden uitgescheiden. Maar Ipa absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen, zoals creatinine, ureum en indoxylsulfaat. Bij Dali is het fosfaatgehalte binnen de referentie, en toch doe ik regelmatig een schepje Ipa over z'n voer, zeker als het een 2e kwaliteit dieetvoer is (dus geen RC Renal). En als ik merk dat hij toch heeft gesnaaid bij de anderen, dan geef ik een spuitje water met wat Ipa erin opgelost. Volgens mij kan Ipa geen kwaad, ook niet bij een normaal fosfaat-gehalte. Je moet het alleen niet tegelijkertijd geven met Fortekor of Semintra (of andere geneesmiddelen).

Ik ben in overleg met de DA begonnen met Fortekor toen er duidelijk eiwit in de urine werd aangetroffen. Dat is nu weer gedaald tot normaal. Ik ben overgestapt op Semintra, omdat een spuitje bij Dali een stuk gemakkelijk gaat dan een pilletje. Ik heb de indruk dat Fortekor (en nu Semintra) Dali echt goed heeft gedaan.

Goed te horen dat Mini weer goede eetlust heeft, dat is zeker een goed teken. En ik denk ook dat de Ureum inmiddels is gezakt (want dat is altijd een moment-opname, in tegenstelling tot creatinine). Het devies is veel laten drinken, bij voorkeur een fontijntje in de kamer. Gisteren was Dali niet lekker, geen eetlust, en ik heb zelf 2x onderhuids infuus gegeven, in totaal 150 ml. Nu is hij weer in goede doen, weer goed aan het eten en de vacht ziet er ook beter uit. Zeker bij nierpatienten is voldoende vocht dus erg belangrijk!

Ten slotte: ik lees nergens iets over de bloeddruk. Is die gemeten?

Groetjes, en knuffel voor Mini!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Rik »

@Skippy04, Ik heb Bowy in april moeten laten gaan na 2 jaar nierpatiëntje te zijn geweest. Nu was ze nét 20 geworden dus ze heeft een mooie leeftijd bereikt. Ik hoef dus geen nierdieet meer te geven. Ik heb indertijd wel een documentje gemaakt met allerlei voer.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

De waardes erachter zijn inderdaad referentiewaardes. Die geven aan of een waarde "goed" of "slecht" is. Elke soort meting/machine heeft weer zijn eigen referentiewaardes vandaar dat het altijd van belang is die te vermelden bij de gemeten waarde.

De urea (BUN) is hier inderdaad iets verhoogd en kan de reden zijn van wat misselijkheid (en dus slecht eten). De urea is overigens een waarde die vaak kan schommelen (ook wanneer ze nét hebben gegeten e.d.) Dus alleen in combinatie met de crea(tinine) geeft het een beeld hoe de nieren eraan toe zijn. Bowy had bij de eerste meting ook iets van 163 (>129 ref) en bij de tweede meting 228 (>129 ref).

Er is dus in ieder geval wel een infuus gegeven maar dat ze dan loxicom (familie van metacam/meloxicam) meegeven begrijp ik weer niet. Dat had beter andere pijnstiller kunnen zijn omdat van de meloxicam toch bekend is dat die niet aan nierpatiëntjes gegeven mag worden. Maar goed... bijna alle dierenartsen negeren dit advies.

Urine opvangen deed ik door (om een uur of 4 's-ochtends) een handdoek over de bak te hangen zodat Bowy niet op de bak kon. Wanneer ik dan opstond (of ze voor de bak staat te draaien) deed ik de complete kap van de bak en ging erbij zitten. Ze maakte dan aanstalten om te gaan plassen en op het moment dat ze ging (en niet meer kon stoppen) gleed ik een juslepel onder haar gat. Even een klein gilletje maar de lepel werd vol geplast. Daarna even beteuterd dat er niets onder te graven was. De plas deed ik in een schoon plastic potje (van medicijnen voor haar bloeddruk) en bracht ik gelijk naar de DA voor onderzoek. Als ik dan op mijn werk was kreeg ik de uitslag die ik aan het einde van de dag ook weer op papier op ging halen.

Advies/tip: vraag altijd de rekening en uitslag van onderzoeken op papier zodat je zelf een goed archief op kunt bouwen. De rekening krijg je direct bij betalen en uitslag van onderzoek ook (of ga je later even ophalen). Je hebt betaald voor de onderzoeken dus het is helemaal niet raar dat je die ook op papier krijgt (zodat je later goed terug kunt kijken).

De semintra/fortekor remmen het eiwitverlies van de nieren maar waarschijnlijk wil de DA dus eerst zien hoe de urine is.

De ipakitine is voor fosfaatbinding maar ook voor het absorberen van uremische toxines zoals creatinine, ureum, indoxylsulfaat en fosfaat en verlaagt hiermee de belasting van de nieren. Zeker als je normaal voer zou geven moet dit goedje daar doorheen. En vaak wordt het zelfs als toevoeging voor nierdieet geadviseerd.

Fijn dat Mini nu wel weer goed eet en minder misselijk is. Je zult je echter voor moeten bereiden op af en toe een dip. Het kan zijn dat Mini op een gegeven moment weer niet wil eten en dan is het zaak om weer een ander merk te proberen tot ze wel eet. Mocht dit uiteindelijk (met verschillende merken) niet lukken dan zijn er nog medicijnen om de eetlust op te wekken om haar uit die dip te krijgen.

(Erik is me nét voor maar ik had alles al getikt toen ik een telefoontje tussendoor kreeg :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

Bedankt voor je jullie reactie. Ben blij dat jullie meedenken en tips geven!

@RIK R.i.p Bowy. Wel een prachtige leeftijd zeg :smile:
Je documentje had ik al op gedownload voordat ik zelf op het forum schreef, nog bedankt hiervoor

Nou, Mini is helemaal weg van Baephar, ben ik blij mee. Aan de andere kant vraag ik me af of dit daadwerkelijk wel goede voeding is…maarja voor nu ben ik blij dat ze goed eet.

Had ook 4 kilo Kattovit brokjes besteld (was een Zooplus aanbieding), hier is ze niet gek op. Maar geeft niet, ik geef liever natvoer. Hier voeg ik extra water aan toe bij elke maaltijd, ook advies van de DA. Fontein heb ik trouwens al in bezit, en nu heb ik 5 drinkbakjes door het huis heen verspreid waarvan ik het water 2x p dag verschoon. Gister had ze trouwens 2 kuipjes Beaphar op. Ik zorg dat er een voorraad staat, voldoende keus qua merk en smaken.

Ik hoop dat het ureum inmiddels gezakt is, krijg niet de indruk dat ze zich misselijk voelt. Mini komt vaak genoeg om eten vragen. Vannacht heeft wel 1 van de katten gespuugd, kon niet achterhalen wie dat was.

Wat betreft de pijnstilling. Ik was ook niet geheel tevreden over Loxicom. Ik had namelijk al zitten googlen naar veelgebruikte pijnstilling tijdens en na een behandeling en las geen goede berichten over Loxicom. Vandaar dat ik de Da van te voren gebeld had om mijn zorgen te bespreken. Zij wist mij echter te overtuigen dat het een veilig middel is, dat Mini’s nieren dit wel konden verwerken. Nu is het gelukkig ook wel goed gegaan en had ook wel vertrouwen in de Da. De sterilisatie van mijn hondje is ook goed gegaan. Maar goed…er staat trouwens ook in de handleiding dat het niet mag worden toegediend bij katten met nierinsufficiëntie, wat je al zei. Ik heb Mini de dag na de operatie ook iets minder gegeven en de 3e dag geen pijnstilling. Ze was gewoon weer vrolijk aan het rondhuppelen en goed eten. Mocht het weer nodig zijn zal ik vragen om andere pijnstilling!

Ben eerlijk gezegd al snel wantrouwig als het gaat om dierenvoeding/medicatie. Maarja soms heb je geen keus...
Maar ben iemand die bijv. eerst mijn hondje laat titeren voordat ik er rommel in laat spuiten. Ben tegen enten etc. Fabrikanten willen vaak maar 1 ding, omzet draaien.

Vandaag heb ik tijd, de deksels van de kattenbakken liggen eraf en de sju lepen ernaast! Setje om het mee te nemen (steriel) ligt ook klaar ernaast. DA is tot 18.00 open hopelijk lukt het. Ik ben benieuwd. Bedankt voor de tip!

Goed dat je zegt dat ik geen Ipa met Fortekort oid moet toedienen, ben sowieso voorzichtig met medicatie. Ben benieuwd wat er uit het urine onderzoek komt.

Wat goed dat je Dali zelf een onderhuids infuus kan geven en je hem hierna ziet opknappen!
Ik weet niets over de bloeddruk, ga er vanuit dat het wel gemeten is. Goed dat je zegt dat ik van alles naslagwerk kan vragen, vind ik ook fijn om te hebben zodat ik alles kan bijhouden.

@Erik Hoe vaak doen jij controle van urine en bloed bij Dali?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door ErikPhilippus »

Skippy04 schreef:Gister had ze trouwens 2 kuipjes Beaphar op.
Nou, daar zal menig baasje van een nierpatientje jaloers op zijn! Daaruit zou ik afleiden dat Mini niet (meer) misselijk is, en dat het ureum-gehalte waarschijnlijk is gezakt. Overigens kan je een sterk verhoogd ureum-gehalte ook meestal ruiken aan de adem.

Ik herinner me trouwens dat Dali de eerste kuipjes Beaphar ook verslond - dus ik dacht toen: aha, dit is het, en gelijk een stuk of 40 kuipjes besteld. Na een week twee was het ineens over. Maar nu gaan sommige smaken Beaphar weer redelijk in. Je kan er geen pijl op trekken....
Skippy04 schreef:Had ook 4 kilo Kattovit brokjes besteld (was een Zooplus aanbieding), hier is ze niet gek op.
Ik heb nu veel succes met Sanimed nierbrokjes, bij de DA kan je gratig een proefzakje meenemen. Ik moet de brokjes Dali wel voor z'n snufferd houden, maar hij eet toch wel een gram of 20-25 per dag. En brokjes hebben de hoogste calorische waarde, niet verkeerd voor een gratenpakhuis zoals Dalí.
Skippy04 schreef:Goed dat je zegt dat ik geen Ipa met Fortekort oid moet toedienen
Ik bedoel dus tegelijkertijd. Is ook niet zo verwonderlijk, gezien het absorberende vermogen van Ipa.
Tussen het geven van Ipa en Fortekor/Semintra e.d. zou ik een uurtje tussenruimte nemen als dat kan.
Skippy04 schreef:Ik weet niets over de bloeddruk, ga er vanuit dat het wel gemeten is.
Nou, daar zou ik niet zomaar vanuit gaan - als het je niet is verteld... Toch niet verkeerd om dat te weten, mocht Mini toch een verhoogde bloeddruk hebben, dan kan je nu door het geven van Amlodipine haar nieren sparen.
Skippy04 schreef:@Erik Hoe vaak doen jij controle van urine en bloed bij Dali?
Dat is alweer maanden geleden... Een bloedanalyse zou voornamelijk m'n eigen nieuwsgierigheid bevredigen, maar het zou voor Dalí niet zoveel zin hebben. Want ik doe al alles wat mogelijk is.
Het is nu haast een jaar geleden dat Dalí de diagnose nierfalen heeft gekregen (en nog wat andere problemen), en door de constante, intensieve zorg heb ik Dalí heel goed leren 'lezen'. Ik heb geen bloedanalyse nodig om te weten hoe hij zich voelt. Maar vermoedelijk zijn zijn waardes heel wat slechter dan die van Mini...

Gelukkig heb ik een hele goede DA en fantastische assistentes (en ze hebben aan het kattenpaleis ook een hele goeie klant, laten we wel zijn :grin:), en als ik twijfel of vragen heb, kan ik altijd terecht voor overleg. Hoewel ze ook Dalí in het begin Meloxicam hebben gegeven :cry:. Volgende week gaat Amber onder het mes, en de assistente wist het al bij voorbaat toen ik de afspraak maakte: 'uh, Erik - zeker geen Meloxicam?'

Ik heb het gevoel dat je er wat betreft Mini vroeg bij bent, en met de juiste zorg zal ze nog heel wat jaartjes meekunnen - laten we daar in ieder geval op hopen!

Groetjes,
Erik
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

3x raden waar ik nu zit? Dierenarts!! En waarom...heb Mini's urine net opgevangen met een sju lepel!! Ben echt blij dat het gelukt is!!! Ben jullie echt dankbaar! Zoals ik boven al schreef, had alles klaar gelegd...was bezig met de berichten over Dali lezen. Voelde de traantjes al prikkelen toen ik de dilemma's las en jouw gevoel mbt de situatie. Ook het verhaal over de Meloxicom, jeetje wat heftig. Thuis verder lezen. En wow, Dali is prachtig!! Gaudi ook! Met haar troostende likbeurten, heel lief. Ik snap je goed wat betreft je reden voor geen bloedonderzoek.

Maar goed...Mini had ik bewust weer een maaltijd voorgeschoteld met extra water. Tegen verwachting in (had het niet zo snel verwacht) kwam ze de woonkamer inlopen en richting de bak. Ik *yesss, komop plassen*. Ik zo onopvallend en stil mogelijk richting haar...Mini keek eerst verbaasd naar de bak zo van 'huh, waarom ontbreekt er een deel'. Ze ging er al snel in en yesssss ik greep mn kans! Sju lepel onder haar kontje en wist echt veel op te vangen. Terwijl ik dit bericht schrijf wacht ik op de uitslag.

Ze hadden het over verschillende mogelijkheden, opsturen naar het lab om hoeveelheid kristallen te onderzoeken oid...en een onderzoek hier om te kijken wat er uitkomt, daar eerst mee te starten. Ik vraag straks alles op papier!

Wat betreft de bloeddruk, wat je al zegt, het is niet gemeten. Ze zagen geen aanleiding. En zou betekenen dat Mini langer zou moeten wachten, kalmeren ivm stress situatie.

Bedankt nogmaals en veel geluk, sterkte met Amber. Waarvoor eigenlijk onder het mes! En haha, goedzo geen Meloxicom!
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

Sorry als ik ergens niet op gereageerd heb, kom er later op terug. Ben een beetje zenuwachtig nu.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door ErikPhilippus »

Skippy04 schreef:e hadden het over verschillende mogelijkheden, opsturen naar het lab om hoeveelheid kristallen te onderzoeken oid...en een onderzoek hier om te kijken wat er uitkomt, daar eerst mee te starten.
Belangrijk is eiwit/creatinine ratio, dat geeft een indicatie omtrent het eiwitverlies in de urine. Deze was bij Dalí verhoogd, maar heb ik met dagelijks Fortekor/Semintra weer binnen de referentie gekregen.
Daarnaast zegt het soortelijk gewicht iets over het vermogen tot urine concentratie. Je ziet het eigenlijk al aan de kleur: normaal is deze lichtgeel, bij een nierpatient vaak (zoals bij Dalí) vrijwel kleurloos.
Beide testen kan de DA waarschijnlijk zelf uitvoeren.

Ben benieuwd naar de waardes van Mini.
Groetjes,
Erik

En Amber gaat donderdag onder het mes vanwege castratie, ze is dan 5 maanden. En tegelijk een chip en iets doen aan de verstopte traanbuis.
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

Afbeelding
Zie hierbij de kleur van de urine
De uitslag van het urine onderzoek: https://imageshack.com/i/pmarOF6mj

Onderzoek wat ik nu heb laten doen kunnen ze niet zien of er eiwit in het urine aanwezig is. Hiervoor zou ik het moeten opsturen naar het lab, komt weer €33 bovenop. Komt neer op €64 in totaal voor urine onderzoek. Nou ben ik echt niet te beroerd om geld neer te leggen maar….ondertussen heb ik echt al honderden euro’s gespendeerd aan de gebitsbehandeling + allerlei nierdieet. Heb geen ruim budget.

Zoals ik het nu bekijk…Mini oogt fit en gezond. Ze eet goed, komt hier ook zelf om vragen. Ik voeg bij elke maaltijd water toe, voldoende vocht krijgt ze ook binnen.
Het cijfer 1,024 gaat over de kleur van de urine. 'Normaal' is 1,025, Mini zit hier dus net iets onder. Er is verder niets schrikbarend gevonden.

Voor nu doe ik wat mijn gevoel zegt, het zit wel goed zoals het nu loopt. Mochten er signalen zijn dat het niet goed gaat grijp ik in.

En spannend, sterkte met Amber!

Foto van Mini
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy04 op 18 sep 2016 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy04
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 sep 2016 11:14

Re: Mening bloedwaarden + advies

Bericht door Skippy04 »

Afbeelding
Afbeelding


Voor als het formulier niet leesbaar is
Plaats reactie