De poes van een kennis heeft een kitten gekregen.
de volgende morgen lag het kitten dood en had mama poes het diertje een pootje afgebeten.
hopelijk is dit gebeurt na het overlijden.
mama poes is 11 jaar
iemand een verklaring voor dit ongewone voorval??
alvast bedankt
moederpoes verminkt kitten
Re: moederpoes verminkt kitten
Ik kan maar twee dingen bedenken waarom een moederpoes dit zou doen. Nummer één is extreme honger. Maar dat komt vrijwel nooit voor omdat ik aanneem dat de moederpoes gewoon eten krijgt. Nummer twee is ziekte of zwakheid van het kitten. De moederpoes kan een kitten levend begraven (hebben we onlangs nog gezien op het forum, wat gelukkig goed is afgelopen) of op andere manier beëindigen. Hoewel het kitten in de huidige omstandigheden toch vaak kan overleven (in gezinsverband) zou het in de wilde natuurlijk niet overleven. En dan werkt toch het instinct van de moeder. De eventueel overgebleven kittens hebben dan natuurlijk prioriteit. Vandaar dat het de eerste week na de bevalling een uiterst kritische tijd is om te proberen dit soort dingen in de gaten te houden.
Mocht het kitten reeds zijn overleden dan kan de moederpoes het kitten opeten om het nest "schoon te houden". Het komt wel eens voor dat de moederpoes zelfs (meerdere) hele kittens opeet.
Mocht het kitten reeds zijn overleden dan kan de moederpoes het kitten opeten om het nest "schoon te houden". Het komt wel eens voor dat de moederpoes zelfs (meerdere) hele kittens opeet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Moederpoes is gewoon veel te oud om nog kittens te krijgen. Ze heeft er waarschijnlijk gewoon geen melk voor gehad en uit onmacht een pootje afgegeten. Hopelijk na de dood......
Die kennis is niet bepaald diervriendelijk bezig dat hij/zij dit heeft laten gebeuren.
Die kennis is niet bepaald diervriendelijk bezig dat hij/zij dit heeft laten gebeuren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
-
- Tijger
inderdaad niet echt diervriendelijk om een poes op 11-jarige leeftijd kittens te laten krijgen. Ben verbaasd dat een poes op die leeftijd nog vruchtbaar is....
Groet,
Erik
Groet,
Erik
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ja hoor, mijn opa van in de 90 had ook een oude zwarte poes die elk jaar een nest bleef krijgen. Die moet echt wel 15-18 geweest zijn. Een tante nam de kittens mee als ze groot genoeg waren en zorgde voor plaasing. De laatste nesten van de poes zijn ook overleden. Maar ze bleef dus wel kittens krijgen op heel hoge leeftijd. Poes is uiteindelijk verdwenen en opa heeft nooit geweten wat er met haar gebeurd is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Waarom is het niet diervriendelijk? We weten toch niets van de omstandigheden?
Voor de duidelijkheid: ik zou überhaupt nooit een nestje willen fokken, maar dat terzijde.
Oh ja, in antwoord op de vraag van ts: ik heb er niet echt een verklaring voor, anders dan de redenen die Rik aanvoert.
Voor de duidelijkheid: ik zou überhaupt nooit een nestje willen fokken, maar dat terzijde.
Oh ja, in antwoord op de vraag van ts: ik heb er niet echt een verklaring voor, anders dan de redenen die Rik aanvoert.