Egyptische Mau

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Ginger zit er schijnbaar ook klaar voor. Maar zij is al bijna te groot voor het visnetje :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Op mijn verzoek heeft de fokster van Oscar geinformeerd bij de DA naar de medicijnen die ze gebruiken tijdens/na de operatie van Oscar. Hierbij het antwoord:

De narcose wordt gedaan met Sedastart en Ketamine, indien nodig gasnarcose met Isoftluraan. Na de ingreep geven ze meestal Carpofren, een NSAID weliswaar, maar niet/minder schadelijk voor de nieren (?). Soms geven ze Onsior, injectie en later tabletjes. Ze gebruiken nooit Metacam (...). Buprecare hebben ze alleen als injectie (werkt 8 uur), en Tramadol zijn ze geen voorstander van vanwege bijwerkingen.

Dus toch een NSAID... Wat is dan beter: Onsior of Carpofren?
Wat vinden jullie hiervan?

Bonjour,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Ik denk (maar weet niet zeker) dat het niet zoveel uitmaakt.

Wel wat uitleg gelezen over de sedastart en ketamine (hoe dat gaat bij narcose):
Voor castratie/sterilisatie bij katten wordt in NL bijna altijd een anesthesiemiddel per injectie toegediend. Dit is meestal een combinatieinjectie van domitor/ketamine of andere vergelijkbare middelen. Simpelweg: de ketamine is voor de pijnstilling, de domitor om te gaan slapen.
De dosering hangt af van het lichaamsgewicht. Er bestaat echter enige marge, zodat voor de meeste katten een ‘standaard’ dosering geldt. Een veel zwaardere of lichtere kat zal echter respectievelijk meer of minder narcosemiddel moeten krijgen.
Niet ieder dier (of mens) reageert echter hetzelfde op het middel. Soms zijn ze dieper weg dan verwacht, soms willen ze niet slapen en krijgen ze meer. Gestresste katten hebben meestal wat meer nodig. De adrenaline in het lichaam werkt dan de narcose tegen.
Voordeel van domitor is dat er een tegenmiddel is, namelijk antisedan (of sedastart versus sedastop). Dit heft de werking op, waardoor je katten weer wakker kan maken. Dit is prettig als ze wat te ver weg zijn gezakt, te lang slapen of teveel hebben gekregen.
Soms wordt er gekozen voor een lagere dosering per injectie en wordt er gasnarcose bijgegeven. Gasnarcose is snel uitgewerkt. Voordeel is dat je snel wat bij kan geven en een dier wat dieper kan laten slapen, maar dat ze ook snel bij kunnen komen als je het gas weer verlaagt. Voor dierenarts en assistente vergt het wat oefening om te ‘spelen’ met de juiste dosering gas om een dier goed te laten slapen, meestal fluctueert dit namelijk gedurende de operatie.
Zowel bij gasnarcose als narcose alleen op injectiemiddelen kunnen dieren door pijnprikkels een beetje ‘bijkomen’ en/of reageren. Er is van mensen bekend dat dit later eigenlijk nooit herinnerd wordt, maar is natuurlijk wel erg vervelend voor het dier op dat moment. Op zo’n moment is de mogelijkheid om een beetje gas bij te geven wel prettig.
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huis ... ose-katten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Klinkt als een dierenarts die goed weet waar hij/zij mee bezig is. Ik zou het daarom aan de dierenarts overlaten wat zij op dat moment het beste vinden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Egyptische Mau

Bericht door Adriana »

ErikPhilippus schreef:Op mijn verzoek heeft de fokster van Oscar geinformeerd bij de DA naar de medicijnen die ze gebruiken tijdens/na de operatie van Oscar. Hierbij het antwoord:

De narcose wordt gedaan met Sedastart en Ketamine, indien nodig gasnarcose met Isoftluraan. Na de ingreep geven ze meestal Carpofren, een NSAID weliswaar, maar niet/minder schadelijk voor de nieren (?). Soms geven ze Onsior, injectie en later tabletjes. Ze gebruiken nooit Metacam (...). Buprecare hebben ze alleen als injectie (werkt 8 uur), en Tramadol zijn ze geen voorstander van vanwege bijwerkingen.

Dus toch een NSAID... Wat is dan beter: Onsior of Carpofren?
Wat vinden jullie hiervan?

Bonjour,
Erik
bonjour Eric, tout va bien?

heb nog niet eerder op het forum gezien dat een dierenarts zo informatief en voorzichtig is met middelen... en hulde!
castratie bij een kater is zo kortdurend, dat ze doorgaans niet aan gasnarcose toekomen.
gelukkig gebruiken ze geen metacam.
buprecare is een opiaat maar vrij zwaar voor na een katercastratie.
sommige dierenartsen geven dan een paar voorgevulde spuitjes mee als je zelf kunt injecteren en als ze een goeie relatie met je hebben.
tramadol blijkt zo smerig te zijn dat een kat heel ziek moet zijn wil je dat daarbij naar binnen kunnen werken.
poes Streep heeft het gehad na haar dubbele patella operatie maar na 3 dagen moest ik mijn vingers natellen.. op dag 4 zag ze me al aankomen en dorst ik niet meer.
ben toen verder gegaan met onsior en dat gaat grotendeels via de lever en van carprofren weet ik dat eigenlijk niet. met buprecare en onsior hebben we hier goeie ervaringen.

enne, missen jullie dat gevlekte tuig al een beetje...??
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor de toelichting! En het klinkt inerdaad als een dierenarts die weet waar hij/zij mee bezig is. En geen metacam daar in de praktijk - zal niet voor niks zijn.... Dus ik ben er gerust op.

Groetjes uit Frankrijk,
Erik

ps ja, natuurlijk missen we 'het gevlekte tuig', ik heb dagelijks kontakt. Dali staat veel te balken voor de deur, van slag omdat wij er niet zijn - maar blijft wel goed eten begrijp ik. Ginger is erg ondeugend, en Amber steelt de show. Fijn gevoel dat er goed voor ze wordt gezorgd, bedankt Tim!

Overigens is het een kastratie plus een navelbreukje herstellen (en gelijk chippen)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Het gaat helaas niet echt voorspoedig met Oscar.

Eerst was er dat delirium na de narcose (waarvan mijn dierenarts zegt dat hij te snel uit de narcose is gehaald, dus voordat Ketamine volledig was uitgewerkt), toen bleek de operatiewond niet goed te genezen (waarschijnlijk te snel weer aan 't ravotten), dus daar moet nu een zalfje op, en krijgt hij een kuurtje van 7 dagen, en als klap op de vuurpijl blijken de kittens nu ook nog een virusje ofzo opgelopen te hebben bij het bezoek aan de DA verleden week - in ieder geval is de hele meute hangerig, af en toe spugen, en wordt er niet goed gegeten.

Het is nog 3 volle dagen te gaan, en de fokster kijkt het nog even aan - maar ik neig ertoe om het ophalen van Oscar uit te stellen. Als het om een virus gaat, is het onwaarschijnlijk dat Oscar dan nog besmettelijk is - maar anderzijds wil ik geen enkel risico lopen met de oude heren hier. Wat zouden jullie doen?

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het inderdaad uitstellen tot de hele groep daar weer 100% in orde is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Egyptische Mau

Bericht door kittentjes »

He wat vervelend zeg. Het is helaas niet anders, ik zou het ook even uitstellen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Egyptische Mau

Bericht door Dinky »

Ik zou oscar pas ophalen wanneer hij 100% fit is aangezien een verhuizing ook een enorme aanslag op zijn weerstand zal zijn.
En daarnaast zit jij natuurlijk niet te wachten op ziekte bij je oude kwetsbare heren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Egyptische Mau

Bericht door Dorien66 »

Ik zou het ook uitstellen. Pas als Oscar weer 48 uur volledig hersteld is en niet eerder. Desnoods fokster wat betalen voor voer etc. Maar het lijkt me dat ze daar niet al te moeilijk over zou moeten doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Egyptische Mau

Bericht door Rik »

Ik denk sowieso dat de fokster Oscar niet graag ziekjes afleverd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Ik denk sowieso dat de fokster Oscar niet graag ziekjes afleverd.
Nee, dat heeft zij zelf ook al gezegd, doet ze niet.

Bedankt voor alle response. Ik bel vanavond even met de fokster, om te overleggen. Haar dochter zei net dat Oscar al weer enthousiast aan het spelen is, dus misschien valt het allemaal mee.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Egyptische Mau

Bericht door ErikPhilippus »

Net gebeld met de fokster. Het gaat eigenlijk prima met Oscar nu, hij speelt en eet als tevoren. Afgesproken dat zij morgen eerst nog overlegd met de dierenarts, en dan mij belt, zodat we het risico van het griepje (?) goed kunnen inschatten. Daarnaast kunnen we morgen ook zien of de genezing van de operatiewond voorspoedig gaat.

Dan nemen we de beslissing of het een goede zaak is om Oscar woensdag mee te nemen. Vooralsnog laten we de onze hotel-reservering voor dinsdag gewoon staan, en mocht woensdag toch blijken dat het niet verantwoord is, dan rijden we een week later gewoon nog een keer heen en weer. Dus wordt morgen vervolgd.

Afbeelding
Oscar rust even uit bij z'n moeder. Is het geen droppie?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Egyptische Mau

Bericht door castratenkoor »

Ahhhhh wat een schattige foto. Gelukkig dat er overal goed en verstandig over nagedacht wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie