Hangt inderdaad van het soort allergie af.
Ik heb mijn valkparkietjes moeten herplaatsen wegens constant neus / keel / oor ontsteking krijgen en maar hoesten en niezen.
Ik had er eerst eentje en niks last.
De tweede die erbij kwam, moest ik gelijk van niezen, maar in't begin niet zo heftig.
Hoe langer ze er waren, hoe erger het werd.
Kan zijn dat het aan diens veren lag (ander verenkleed?) of plots veel meer (droge) uitwerpselen, veel meer stof in huis, ik weet het niet.
Het is alvast niet over gegaan.
Het was een opluchting (medisch alleen maar) toen ze weg waren.
Ben ze naderhand nog es gaan bezoeken, tijdje bij gezeten, zelfde dag op slag weer ontsteking, maar die is snel gebeterd in de dagen naderhand.
Ik heb grondig het huis gepoetst, haast letterlijk van onder tot boven.
Er is een gevoeligheid voor stof blijven hangen, maar ik moet toch niet meer constant niezen en hoesten en niet meer constant neus / keel / oor ontstekingen.
Ik merk wel, sinds ik dat heb meegemaakt, ik moeilijker om kan met bv dierenhaar, met teveel stof in huis, met te droge lucht, noem maar op.
Ik moet me wat beter soigneren sindsdien.
En vaker en grondiger poetsen, zowel stofzuigen als stof afnemen met nat en geregeld bv bed verschonen.
Allergie kan zich inderdaad opbouwen.
Van plots allergisch aan één ding, naar plots meerdere dingen.
Zo zijn er nog mensen die continue blootgesteld werden aan dat waar ze allergisch aan waren (heel vaak is dat of dieren of voeding) en ipv dat het beterde, werden ze gewoon tegen meer en meer allergisch.
Bv, eerst allergisch tegen paarden, daarna ook tegen hond en kat, daarna tegen alles dat maar met dieren te maken heeft, daarna zelfs maar tegen het minste geringste van stof (indien bv stof in de vacht de oorzaak was).
Je kan misschien wel al eens een bloed en kras test laten doen fzo en erop aandringen dat ze je serieus nemen!
Als hij enkel tegen de haren allergisch is, lijkt het mij gemakkelijker mee om te gaan, dan moeten de diertjes gewoon wat meer uit zijn buurt blijven en helpt veel stofzuigen en voorgaande tips bijzonder goed.
Stel dat hij allergisch is aan de schilfers in de huid, kan het zijn dat het zodanig triggert, dat hij uiteindelijk ook aan andere deeltjes in de lucht allergisch zou worden, waar hij voorheen geen last van had.
Tegen huidschilfers lijkt mij een luchtzuiveraar goed te helpen.
Misschien zijn het wel de uitwerpselen of gewoon 'stof' en moet je gewoon geregeld met nat poetsen en helpt dat ontzettend goed.
Belangrijk lijkt me wel dat je weet waar de allergie precies vandaan komt.
Ik ben het bij mijn valkparkietjes niet te weten gekomen, omdat de arts alleen een algemene bloedtest wilde doen en geen tests specifiek voor vogels, uitwerpselen, huidschilfers, stof in huis, noem maar op. Er zijn ook verschillende types allergie, en niet elk type is gewoon in het bloed te zien of moet specifiek op getest worden, soms zelfs met een staal afkomstig van het dier waar je de allergie van wil testen (bv de huidschilfers van je kat of de uitwerpselen ervan), vraag dit es goed na!
Niet voor elke allergie helpt 'gewoon een pilletje' of enkel luchtzuiveraar en het kan inderdaad gevaarlijk worden.
Maar dat hoeft niet natuurlijk.
Er is ook een verschil in reactie op allergie.
De ene krijgt er bv last op de luchtwegen van, de andere huiduitslag, sommige krijgen onuitstaanbare jeuk, ..., heeft allemaal te maken met je immuunsysteem en type allergie.
Ik wil hier ook geen angst aanjagen, is ook niet nodig natuurlijk.
Effe wat googlen op allergieën, bijlezen over kattenallergieën, kijken naar verschillende types en hoe erop te testen en dan ff naar de dokter en raad vragen
Veel succes alvast!