zorgen navelbreukje overdreven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
dioendieke
Kitten

zorgen navelbreukje overdreven

Bericht door dioendieke »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en zal me binnenkort even voorstellen maar ik heb nu met spoed een vraagje aangezien ik binnenkort op vakantie ga.
Mijn poes Dieke (1,5 jaar) had een half hard bultje op haar buik. Hier ben ik mee naar de dierenarts geweest en die zei dat het een klein navelbreukje was (2 mm). Hier hoefde niks aan te gebeuren, het breukje is te klein voor de darmen. Ze had het terug gedrukt maar er blijft een klein zwellinkje aanwezig, ze zei dat dit vet was.
Nu lees ik allemaal enge verhalen op internet dat juist kleine breukjes gevaarlijk zijn omdat hier darmen in klem kunnen komen te zitten.
Ik ga nu dus bijna op vakantie en mijn katten blijven lekker thuis maar houden niet van vreemden. De oppas kan dus moeilijk in de gaten houden of Dieke ziek of lusteloos wordt.
Heeft iemand hier ervaringen met kleine navelbreukjes en is het echt zo gevaarlijk?
Alvast bedankt voor de reacties.
dioendieke
Kitten

Re: zorgen navelbreukje overdreven

Ze heeft er trouwens ook totaal geen last van, ik mag er gewoon aan zitten en het is sinds de twee maanden dat ik het ontdekt heb niet gegroeid.
Cerna

Bericht door Cerna »

Niet echt de ervaring waar je om vraagt, maar één van mijn katten, Amber, heeft als kitten een navelbreukje gehad en is hier aan geopereerd. De dierenarts van de fokker van Amber vond dit wel noodzakelijk.

Voor zover ik weet kunnen ze dat toch niet op latere leeftijd nog krijgen, maar moet Dieke dat toch ook al haar hele leven hebben? Vreemd dat ze het dan niet ontdekt hebben bij de sterilisatie.
Maar wanneer ze hier al 1,5 jaar mee loopt, kan ze er denk ik ook nog wel iets langer mee blijven lopen tot na je vakantie. Maar daarna zou ik er toch wel iets aan laten doen. Gewoon voor de zekerheid.
dioendieke
Kitten

Tja, de sterilisatie was een ramp. Het was dat het asiel zaken deed met deze dierenarts, anders was ik er nooit geweest.
Ze hebben namelijk tijdens de sterilisatie de milt geraakt! Dieke was er dus bijna niet meer geweest.
Het verbaast me dus niks dat ze het niet gezien hebben. En mss is het breukje wel een gevolg van de operatie...
Ik ben in ieder geval als de dood nu om haar opnieuw onder het mes te laten gaan. Liever niet als het niet noodzakelijk is.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Loulou was 3 toen ze hier kwam uit het asiel. Zij had ook een navelbreuk waarvan nog oplosbare hechtingen zaten toen ze hier kwam. Meer ervaring dan dat heb ik niet (wond was al dicht).
Hoe lang ga je op vakantie? Zou het net als Annet na de vakantie gelijk aanpakken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik weet dat een van de kittens van renate haar schoonouders een navelbreuk had. Ze is om die reden vroeg gesteriliseerd en meteen van de navelbreuk afgeholpen.

En ik heb een hond gehad met een navelbreuk. Is ook verholpen met de sterilisatie.

Volgens mij is het wel verstandig haar te laten opereren hieraan, het is niet ongevaarlijk op den lange duur.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
dioendieke
Kitten

Ik kijk sowieso na de vakantie verder, maar ik ga nu twee weken weg en de vraag is meer of de kans groot is dat er dan iets mis gaat.
Cerna

Bericht door Cerna »

Dat is natuurlijk koffiedik kijken en wij zien de navelbreuk niet dus kunnen ook niet beoordelen of het de komende veertien dagen mis kan gaan, maar wanneer de dierenarts zegt dat er (voorlopig) niets aan hoeft te gebeuren, kun je, denk ik, met een gerust gevoel op vakantie.

Prettig vakantie!
dioendieke
Kitten

Dat begrijp ik.
Bedankt voor jullie reacties.
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat

Bericht door Rvdv_91 »

castratenkoor schreef:Ik weet dat een van de kittens van renate haar schoonouders een navelbreuk had. Ze is om die reden vroeg gesteriliseerd en meteen van de navelbreuk afgeholpen.

En ik heb een hond gehad met een navelbreuk. Is ook verholpen met de sterilisatie.

Volgens mij is het wel verstandig haar te laten opereren hieraan, het is niet ongevaarlijk op den lange duur.
Klopt. Romy is daarom met 5 maanden gesteriliseerd
en heeft daarna nooit meer last gehad van haar navelbreuk.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Plaats reactie