Blaasontsteking Poes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Spaatje25
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:35

Blaasontsteking Poes

Bericht door Spaatje25 »

Hallo allemaal..

Ik schrijf hier omdat ik even niet weet wat wijsheid is.

Mijn Poes (genaamd Poes) van 2 had afgelopen donderdag op mijn bed geplast. Daarna ging ze opeens vaak naar de kattenbak en dan kwamen er kleine beetjes. Vrijdagochtend zat ik direct bij de dierenarts.

Er kon geen urine worden afgenomen, maar bij het voelen was wel duidelijk dat de blaas geïrriteerd was. Omdat het weekend voor de deur stond heb ik een antibioticum (Clavubactin 50/12.5mg) meegekregen en een ontstekingsremmer (loxicom). Met als advies de antibiotica tweemaal daags toe te dienen en de loxicom eenmaal daags. Totale kosten: 80 euro. Ook het advies gekregen dat het voor het einde van het weekend zo goed als over moest zijn (na 3 dagen dus).

Nu is het maandag. Poes gaat wel wat minder naar de WC, heeft geen koorts, is speels. Eet wel wat minder (ik vermoed door de antibiotica) en drinkt net zo weinig als eerst :-( Ze eet nog wel dus.

Het advies van de dierenarts nu is om langs te komen met Poes en een bloedonderzoek te doen. Ik vind dit toch wat vreemd aangezien de urine nog niet eens gecheckt is?
Dierenarts doet vaak alsof dingen meteen acuut levensgevaar zijn, met alle dikke rekeningen van dien. Ik heb het uiteraard voor Poes over, maar het moet wel zin hebben.

Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Dinky »

Blaasontsteking is in zoverre 'levensgevaarlijk' dat wanneer er sprake is van gruis dit voor verstopping kan zorgen (dan is het een spoedgeval).

Lees hier op het forum in ieder geval eens de pagina over blaasontsteking/blaasgruis door: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355
En daarnaast de pagina over hoe je urine op kan vangen voor onderzoek: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29354

Daarnaast zou ik vragen waarom er nu gelijk bloedonderzoek nodig zou zijn, wat wil de dierenarts daarmee bereiken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Spaatje25
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:35

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Spaatje25 »

Volgens de dierenarts assistente willen ze haar nieren gaan bekijken. Het komt op mij wat radicaal over aangezien er nog geen urine onderzoek gedaan is
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Rik »

Mmmm, dan hadden ze dat wel mogen doen VOORDAT ze loxicom voorschreven (wat uit de meloxicam/metacam familie komt).

Maar goed... het zou ook nog gewoon om blaasgruis kunnen gaan. Dat lijkt mij in een eerste diagnose altijd als eerste uitgesloten te moeten worden. Want als het om blaasgruis gaat kun je antibiotica geven wat je wil maar dat helpt niet. Je geeft alleen antibiotica indien het gaat om een bacteriële infectie gaat (en dat is maar zelden het geval).

http://www.dierendokters.com/katten/zie ... blaasgruis

Waarom wordt de urine niet eerst onderzocht?

(Heb je ook nog andere dierenartsen in de buurt?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spaatje25
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:35

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Spaatje25 »

Hoi,

Dank voor je antwoord.

Waarom is mij ook niet duidelijk. Toen ik belde op vrijdagochtend mocht ik me binnen een half uur melden bij de dierenarts, ze heeft toen niet benoemd dat ik urine moest opvangen (had ik de spullen overigens ook niet voor in huis, tevens geen tijd meer voor). Omdat het weekend voor de deur stond heeft ze ook een antibioticum meegegeven (voor de zekerheid) en de Loxicom voornamelijk omdat Poes destijds wel koorts had (40 graden volgens de dierenarts, thuis had zij op donderdagavond een nette 38,5. Ik vermoed dat dat ook de stress was van bij de dierenarts zijn waardoor haar temperatuur omhoog schoot, maar goed).

Ik wil dus eerst een urineonderzoek voordat er naar het bloed gekeken wordt. Tevens wil ik de kuur nog even afwachten, is dit een redelijk verzoek?
Cerna

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Cerna »

Urineonderzoek is inderdaad een redelijk verzoek alleen is het vaak lastig om urine op te vangen. Wanneer je maar 1 kat hebt dan zal het waarschijnlijk wel lukken met de speciale kattenbakkorrels. Bij meerdere katten moet je de kat in kwestie apart zetten met die korrels en dan wordt het al een stuk lastiger (één van mijn poezen weigerde om op die rare korrels te plassen en werd boos dat ze "opgesloten" zat). Bij sommige poezen kun je zo de soeplepel eronder houden, maar dat zal een gelukstreffer zijn.

Kortom, meestal is het handiger dat de dierenarts een punctie doet, maar dan moet de blaas wel vol zijn.
Een foto maken van de blaas is in dat geval vaak gemakkelijker (bij mijn kat werd zodoende een grintpad blaasstenen ontdekt en zij moest de volgende dag gelijk onder het mes).

Antibiotica heeft inderdaad meestal geen zin en pijnstilling kan als bijwerking verminderde eetlust hebben. Ik zou de kuur dus niet afmaken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Rik »

Ik zou urineonderzoek wel zo spoedig mogelijk doen. Want daar is dus wel haast bij geboden. Als je de mogelijkheid hebt (als ze nog wel wat plast) om het op te vangen met een pollepel/julepel, dan zou ik dat direct doen. Anders kunnen ze bij de DA een punctie proberen te doen (of druk uitoefenen op de blaas). Als eenmaal het urine onderzocht kan worden is er ook meer duidelijkheid. Als het dus gruis is, dan is antibiotica niet nodig (maar misschien moet de kuur wel afgemaakt worden omdat het ab is). Ik hoop dat ze urineonderzoek snel (zelf) kunnen doen (en niet dat je daar weer lang op moet wachten).

Maar een bloedonderzoek zonder eerst urineonderzoek lijkt mij inderdaad niet logisch in dit geval.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door Dinky »

Ja, ik vind dat een redelijk verzoek om eerst urine te willen laten onderzoeken.
Zou niet te lang wachten met urine onderzoeken.

Je zou ook kunnen kijken naar cystease of eurologist.

Al met al klinkt het mij vooral als een blaasprobleem en niet als een nierprobleem.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasontsteking Poes

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik in zo'n geval wel een volledig bloedonderzoek willen. Daar is een schat aan informatie uit te halen. En dan dus ook een snap-test om enge ziektes uit te sluiten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie