Kater vergroeid piemeltje?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Hallo allemaal,

Lang geleden dat ik hier was, want met de 2 lovecats ging het goed.
Ik ben hier nu omdat ik best even geschrokken ben.

Dexter, gecastreerde kater, net 7 geworden is de reden dat ik me hier ooit aanmeldde. Hij was 4 maanden toen ik hem kreeg en binnen een week lag hij al bij de da met een blaas vol gruis en verstopping. Met alle adviezen van hier is het helemaal goed gekomen en dus 7 jaar geen blaasproblemen gehad.

Vandaag kom ik thuis en zit hij op de kattenbak te grommen, mijn alarmbellen gingen natuurlijk gelijk af. Ik voel aan zijn blaas en hij gromde weer; foute boel dus. Gelijk de da gebeld en erheen gegaan.
Geen overvolle blaas, wel verhard en geen urine kunnen lozen, dus hij moest blijven. Ben net teruggebeld door de da.

Catheterisatie ging niet, ze moesten hem sederen. Ze konden z'n piemeltje niet 'uitschuiven', bleek dus vergroeid te zijn. Uiteindelijk toch een opening gemaakt/gevonden en het begon te lopen; bloed dus. Later ook wat urine, maar geen blaasgruis. Urine is op kweek gezet en hij ligt opgenomen met een catheter, anti-ontstekingsmiddelen en pijnstillers.

De vraag van de da aan mij; heeft hij stress? En ja, ik ben net een half jaar geleden verhuisd en heb zelf behoorlijk wat stress. De verhuizing, nieuwe baan, financieel, ernstige ziekte bij naasten etc.

En nu voel ik me dus heel erg schuldig. Dexter is obsessief met eten. Maar omdat ik vorig jaar 3 keer met hem bij de da heb gezeten met patella luxatie (en ook voor de rest van zijn gezondheid) wilde ik echt dat hij afviel, gevolg; gemekker en gemauw, achter mn andere kat z'n eten aanzitten (zelfs de kots van die kat opeten) etc. En hij kreeg echt nog steeds het gemiddelde wat een normale kat krijgt…

Ik heb niks gemerkt verder. Vanochtend voor mijn werk sprong hij nog steeds op schoot en duwde ik hem weg. Doe ik de laatste tijd wel vaker, want hij springt continu op me en mauwt wat af. Ik dacht dat het om het eten ging en siste ook af en toe naar hem; ssssssst, je hebt genoeg gehad nu, hou op. :( De da had het over rustgevende middelen, want mogelijk een stressblaas, maar ook de overweging om na te denken over een penisamputatie.

Sorry voor dit onsamenhangend en lange verhaal, maar ik weet dat zorgen over je kat door de omgeving vaak niet zo goed begrepen worden als hier. En misschien kunnen jullie me wat tips/ervaringen/geruststelling geven?
DA zei dat ze zo'n casus nog niet eerder had gehad; het vergroeide gedeelte dus. Ik weet hier ook weinig van, iemand ideeën? En die rustgevende middelen?

Pfff, ik ben er ook echt naar van dat hij vannacht niet hier is, ik mag hem gelukkig morgen opzoeken. Arm beestje, dat hij zoveel pijn heeft gehad en ik van niks wist...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6858
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Dinky »

Als rustgevend middel kan je zoeken op destress
Als ondersteuning van de blaas kan je zoeken op cystease en eurologist
(Bij de zoekfunctie op het forum rechtsboven)

Zelf geen ervaring mee (wel met gruis, blaasontsteking en blaas klem in liesbreuk)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door jennli »

Welkom terug N.

Ik weet weinig van dergelijke problematiek af. Wil niet zo maar voorbij klikken en Dexter beterschap wensen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Dank Dinky! Die ga ik op mijn lijstje zetten om me dit weekend in te verdiepen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

jennli schreef:Welkom terug N.

Ik weet weinig van dergelijke problematiek af. Wil niet zo maar voorbij klikken en Dexter beterschap wensen.
Jennli! Gelijk een oude bekende :smile: Dank! Hoe is het met jou en je kattenkliek? (misschien moet ik om te ontstressen gelijk maar alle foto-albums hier bekijken)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door jennli »

Inmiddels twee kittenmensen verder ;) Gaat heel goed in combi met de katten. Het vijftal is nog compleet. Al denk ik dat je Yip, onze zwarte kater nog niet mee gekregen hebt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9396
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door castratenkoor »

Oh jee arme Dexter. Ik hoop dat het goed komt.

Ik heb helaas wel ervaring met blaasgruis katten. Maar niet met vergroeide piemeltjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Wat leuk Jennli. Groot gezin heb je nu dan!

Castratenkoor; dank!

Ben net bij hem geweest. Hij had dus ook een bacteriële infectie en krijgt er antibiotica bij. Hij moet het hele weekend daar blijven en heeft voor het eerst in z'n leven een kap en die vindt ie niet zo leuk! Hij heeft lekker op schoot met me gekroeld. Ben heel benieuwd hoe hij het doet zonder katheter maandag.

Ik denk dat ik hem de Bob-treatment ga geven. Laat maar eten, want steeds diëten levert meer stress en problemen op. (hij was op dieet vanwege 2 paella luxaties 6 maanden geleden)
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door dex »

Een kat laat niet snel iets merken als die pijn heeft dan is hij namelijk kwetsbaar,
heb je wel eens rescue van bach geprobeerd zonder alcohol ?Is een natuurlijk middel overal te verkrijgen ongv 10 euro.Haalt de scherpe kantjes er een beetje vanaf.
Hoe vaak geef je hem eten?De hele dag door schijnt slecht te zijn ivm blaasgruis.
Wacht even de dokter af even kijken wat hij/zij zegt.
Heel veel sterkte
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9396
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door castratenkoor »

Dat ben ik niet met je eens dex. De hele dag eten aanbieden heeft niks met blaasgruis te maken. Dat hangt ervan af WAT je aanbiedt. Het kan er wel voor zorgen dat sommige katten geen grens kennen en (veel) te dik worden zoals mijn Bob. Bij mij is het een bewuste keuze tussen dik of stress in heel de groep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Ik heb met eten al zoveel geprobeerd. Maar hij is gewoon getraumatiseerd omdat hij als kitten op straat alleen heeft gezworven zonder eten.

Dexter heeft overigens geen blaasgruis nu. Dat heeft hij alleen gehad toen ik hem net kreeg en toen was het dus al lang aanwezig. Daarna nooit meer gehad. Hij krijgt Almo nature kip en rijst, daarnaast soms wat natvoer met extra water en soms kuikens of lamshart. Hij krijgt 3-4 daags wat in een activity board omdat hij anders extreem gaat schrokken.

Ik overweeg hem nu toch meer te gaan aanbieden, precies om de reden die Castratenkoor ook heeft; al bestaat mijn 'groepje' maar uit 2 katten; het geeft teveel stress voor beiden.

Oh en dat katten geen pijn aangeven, dat weet ik (ik heb kattengedragstherapie gestudeerd en jaren met asielkatten gewerkt) Met de DA heb ik overigens ook al het een en ander besproken en die kan zich ook vinden in mijn theorie.
Laatst gewijzigd door Lovecat op 03 jun 2016 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door dex »

Nou Castratenkoor als je eten met fosfor aanbied de hele dag door dan verhoog je wel de kans op blaasgruis en ja je hebt gelijk als het gaat om WAT je aan bied..En daar ligt nou juist net de issue denk ik want hoeveel mensen gaan nu uitgebreid lezen wat er in de kattenvoer zit?Zou men wel moeten doen naar mijn opinie daarnaast sommige katten zijn er gewoon gevoeliger voor dan ander!!
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door dex »

Lovecat waar baseer trouwens op dat je kat getraumatiseerd is?Omdat ze als kitten geen eten heeft gekregen op straat?Hoe lang geleden was dat,en hoe oud is Dexter nu?
De natuur kent rare wegen...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Lovecat »

Omdat hij sinds hij van straat geplukt is, obsessief is met eten. Getraumatiseerd is misschien een te groot woord, laten we het obsessief noemen. En dat is nu al 7 jaar zo. (correctie; zie nu dat hij 6 is…)
Laatst gewijzigd door Lovecat op 03 jun 2016 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater vergroeid piemeltje?

Bericht door Ilone »

dex schreef:Lovecat waar baseer trouwens op dat je kat getraumatiseerd is?Omdat ze als kitten geen eten heeft gekregen op straat?Hoe lang geleden was dat,en hoe oud is Dexter nu?
Van zulke ervaringen blijft vaak bij de kat toch een kronkeltje hangen. Ze zullen altijd op hun hoede zijn betreft eten, vooral als ze een tijd hebben moeten vechten om te overleven. Maakt niet uit hoe oud de kat is, zo'n trauma (want dat is het wel degelijk) blijft tóch hangen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie