Oude poes met eetproblemen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
mouchke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2016 20:44

Oude poes met eetproblemen

Bericht door mouchke »

onze poes is 16 jaar en da zei dat ze nierproblemen heeft en lichte tandsteen. Ze at tot nu toe enkel droogvoer, maar dat verdraagt ze niet meer (braken) dus ik schakel over op natvoer (bio van Yarrah). Probleem is: ze wil enkel het vet of de gelei eraf likken en de blokjes laat ze staan, wanneer die dan uitgedroogd zijn lust ze ze natuurlijk niet meer (altijd heel kieskeurig geweest over versheid van droogvoer ook). Wat nu ?
Ik heb al paté geprobeerd in stukjes geprakt, maar daar likt ze ook enkel aan en laat ze dan staan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude poes met eetproblemen

Bericht door Dinky »

Weet niet of de beaphar nierdieet (verkrijgbaar bij dierenwinkel) ook een paté/mousse is?
Anders zou je daar wellicht wat extra water aan toe kunnen voegen zodat ze het helemaal op kan likken? Dus dat je er een soort soepje van maakt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude poes met eetproblemen

Bericht door Rik »

Is Bio van Yarrah ook nierdieet? (Nog nooit van gehoord)

Nierpatiëntjes staan erom bekend erg kieskeurig te zijn. Bowy at ook het liefste de gelei van Felix maar zij at wel de blokjes op (maar dat is ook geen nierdieet). Beaphar is inderdaad pate (redelijk fijne pate). Integra is ook pate maar wat grover, er zitten wat meer grotere stukjes in.

Met een nierpatiëntjes blijft er eigenlijk weinig anders over dan alle vele verschillende nierdieten uit te proberen en te kijken wat ze het lekkerste vindt (wat overigens een paar weken later weer iets anders kan zijn).

Voorbeeld van wat nierdieten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Oude poes met eetproblemen

Bericht door Cerna »

Wanneer je kat alleen brokjes gewend was, zal het op 16-jarige leeftijd heel moeilijk zijn om over te schakelen op natvoer.
Je zegt dat ze brokjes niet verdraagt, maar dat kan ook komen door het hoge ureumgehalte ivm nierfalen waardoor ze misselijk wordt wanneer ze gewone brokjes eet.

Ik zou dus overschakelen op nierbrokjes en misschien dat ze die wel verdraagt. De dierenarts heeft meestal Hills-KD of Royal Canin Renal (en dan heb je gewone of Special of Select en dat zijn de lekkere brokjes). Royal Canin heeft proefzakjes, Hills geeft eetgarantie.
Daarnaast heb je nog Trovet en Specific wat alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is, maar niet iedere dierenarts heeft dat. Bij Trovet kun je een proefzakje aanvragen.

Heb je ook de uitslagen van het bloedonderzoek en heeft de dierenarts het ook nog gehad over Fortekor of Semintra als ondersteunend medicijn?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude poes met eetproblemen

Bericht door Dinky »

Rik schreef:Is Bio van Yarrah ook nierdieet? (Nog nooit van gehoord)
Yarrah is een merk van biologisch kattenvoer.
Daarin heb je verschillende smaken: https://www.yarrah.com/assortiment/kattenvoer-nat-alu
Maar naar mijn weten is er inderdaad niet een nierdieet variant (ik ken in ieder geval geen nierdieet variant).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Stoffer-Blik
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2016 11:43

Re: Oude poes met eetproblemen

Bericht door Stoffer-Blik »

Cerna schreef: Ik zou dus overschakelen op nierbrokjes en misschien dat ze die wel verdraagt. De dierenarts heeft meestal Hills-KD of Royal Canin Renal (en dan heb je gewone of Special of Select en dat zijn de lekkere brokjes). Royal Canin heeft proefzakjes, Hills geeft eetgarantie.
Daarnaast heb je nog Trovet en Specific wat alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is, maar niet iedere dierenarts heeft dat. Bij Trovet kun je een proefzakje aanvragen.
Toevallig weet ik dat je deze merken ook online kunt bestellen op medpets.nl. Ik heb destijds ook ellendig lang gezocht bij welke dierenarts ik wat kon krijgen. Dit scheelt je een hoop gedoe met het uitzoeken wie wat wel en niet heeft. Het maakt het ook veel makkelijker om dan eventueel te switchen als het voer de kat niet aanstaat. Vaak keek ik voor het bestellen eerst even op Kortingbox, aangezien ze daar kortingen hebben voor die website. Handig om in de gaten te houden.
Plaats reactie