Buren hebben last van onze katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
linda1981
Kitten

Buren hebben last van onze katten

Bericht door linda1981 »

Hallo,

ik zit met mijn handen in het haar, we zijn 2 jaar geleden verhuist van het westen naar de achterhoek en we wonen in een heerlijke rustige straat met heel goed contact tussen alle buren. Het is een hele gezellige straat waar we het echt mee getroffen hebben, nu is er alleen 1 maar... de buren hebben last van onze 2 katten.

Wij hebben een kater en een poes, beide gecastreerd, ze zijn geboren op een boerderij en zijn van jongs af aan gewend om naar buiten te gaan, wel zijn ze kattebakzindelijk (geweest). Ze zijn nu bijna 4 jaar en het zijn 2 ontzettend lieve aanhankelijke beestjes, ze slapen bij ons of bij de kinderen op bed, vragen veel om aandacht en liggen graag binnen, maar ze gaan ook heel graag buiten op pad, de poes jaagt ook op muizen en vogels en neemt regelmatig het een en ander mee, de kattenbak staat er wel maar wordt helaas niet meer gebruikt, wel doen ze regelmatig hun behoefte in onze eigen tuin, maar dus ook wel eens bij de buren of in het openbare groen.

Nu komen er toch steeds meer buren klagen over onze katten, ze liggen in de tuin, graven tussen de planten of liggen in bloembakken / hoge moestuinen. Ik weet dat het onze verantwoording is en ik wil er alles aan doen wat mogelijk is maar binnen houden hebben we geprobeerd, alleen dan gaan ze overal plassen en poepen behalve op de kattenbak, ze krabben de verf van de deuren, behang is niet veilig en ze zitten continu in starthouding voor de deur, we hebben 2 jonge kinderen die graag met de buurkinderen buiten spelen, die lopen in en uit en vergeten de deur vaak dicht te doen of zijn gewoon niet snel genoeg dus dan zijn de katten weer ontsnapt. Daardoor is het ook lastig om ze alleen aan een tuigje naar buiten te laten want dan zitten ze ook regelmatig binnen los als er iemand van buiten naar binnen komt en de hele dag aan een tuigje uit voorzorg lijkt me ook niet de bedoeling en gevaarlijk. Daarbij hebben we al allerlei halsbandjes geprobeerd maar tot nu toe wringen ze zich overal uit of ze bijten / krabben ze kapot.

Ik heb al tegen alle buren gezegd dat ze best een emmer water over ze heen mogen gooien of ze met veel lawaai weg mogen jagen, ik geef ze groot gelijk en heb daar niets op aan te merken maar ze zijn totaal niet bang en heel eigenzinnig.

Nu weet ik dat we het op zouden kunnen lossen met het omheinen van onze tuin maar wij hebben nu nog een open tuin die we uiteindelijk wel af willen sluiten maar door wat financiële tegenvallers is daar nu geen geld voor, we zijn al blij als we iedere maand gewoon de vaste lasten en boodschappen kunnen betalen. Ik heb ook gekeken naar zo'n elektronisch omheiningssysteem maar ten eerste is dat ook behoorlijk duur wat nu gewoon echt niet kan, ten tweede moeten ze dan een bandje om en ik ben bang dat dat al een probleem wordt en ten derde denk ik dat ze qua karakter uiteindelijk toch nog daar doorheen gaan of wellicht overheen springen (ik weet niet tot welke hoogte het werkt als die omheining onder/tussen de tegels van onze oprit door gaat).

Mijn man heeft niet zoveel met de katten en heeft inmiddels al zoveel gesprekken met buren gehad dat hij er wel klaar mee is en zegt dat we beter een ander plekje voor ze kunnen zoeken (een gezin wat buitenaf woont of een zorgboerderij of zo), maar ik en de kinderen hebben het er heel moeilijk mee, ten eerste gewoon omdat ze echt bij ons horen en we ze niet kunnen missen en ten tweede omdat ik vind dat je dieren niet zomaar weg kan doen. Maar ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.

Heeft iemand hier misschien tips, hoe kunnen we ze weer hun behoefte op de kattenbak laten doen? En hoe houden we ze eventueel binnen zonder dat ze alles slopen en alles op alles zetten om toch buiten te komen? Of is het zoeken naar een andere plek wellicht toch een betere oplossing. Ik weet het niet......

Overigens hebben wij ook regelmatig andere (onbekende) katten in onze tuin, de onze zijn dus niet de enige die hier rondlopen.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Buren hebben last van onze katten

Bericht door Dinky »

Tja, mijn eerste reactie zou zijn om de tuin af te zetten maar je geeft al aan dat dat op dit moment niet gaat lukken.

Andere optie is om met de buren in gesprek te gaan. Aangeven dat je bereid ben om het mogelijke te doen om de overlast te beperken (wellicht stellen ze het op prijs dat je de tuin schoffelt wanneer de katten er enorm hebben lopen graven?).
Kwam via google nog op deze pagina terecht met dingen die de klagende buren wellicht kunnen proberen? http://nl.wikihow.com/Katten-afweren

Mijn ouders hebben op een gegeven moment uit wanhoop maar schrikdraad op de bovenkant van de schutting gemonteerd om de katten van de buren uit de tuin te houden........ En vroeger is de zandbak uit ellende maar omgetoverd tot een bloementuin omdat de buurtkatten er maar in bleven schijten........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ten eerste denk ik dat je blij mag zijn in een buurt te wonen waar de buren dit ook gewoon ter sprake brengen. Er zijn buurten waar je kat op een gegeven moment gewoon niet meer terugkomt omdat de buren het "recht" in eigen hand genomen hebben. Dus communicatie met de buren is zeer veel waard. Ten eerste is het natuurlijk wel van belang dat je erachter komt of de werkelijke overlast ook door jouw katten veroorzaakt wordt (hebben ze jouw katten de overlast echt zien uithalen). Je geeft al aan dat er andere katten in de buurt zijn en het kan natuurlijk zijn dat die (ook) de overlast veroorzaken. Ook hier zou mijn eerste reactie zijn om die tuin af te zetten. En inderdaad... als dat niet lukt toch proberen binnen te houden. Dat zal echter ook betekenen dat iedereen beter op moet letten bij het in en uitgaan en dat je veel moeite moet doen om de katten binnen uitdagingen moet geven om zich te kunnen uiten. Hebben de katten momenteel voldoende binnen om zichzelf bezig te houden? (grote krabpaal of palen, planken op de muur, doos met kranten snippers... noem maar op). Het kapot maken van je behang en meubels e.d. komt vaak omdat ze niet voldoende uitdaging hebben. De drang om naar buiten te gaan en het "vlucht-klaarstaan" is iets wat wel minder zal worden (als ze binnen voldoende te doen hebben) maar je moet er altijd rekening mee houden (want ze hebben maar een klein gaatje nodig). En als ze dan toch naar buiten schieten... ze gaan vangen/ophalen (wat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan is :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Bericht door Dorien66 »

Vraag je buren om geduld en zet zodra het kan je tuin af. Als je het je kunt veroorloven kun je ze voor de tussenliggende tijd zo'n ding geven: http://www.primrose-nederland.nl/-p-236 ... GwodGG4Asg

Laat vooral merken dat je je bewust bent van het probleem en blijf praten met ze. Dat is de enige manier om het niet vervelend uit de hand te laten lopen. En hou de katten bijvoorbeeld na zessen binnen (doen wij ook, dan kunnen 's avonds de buurhonden los uitgelaten worden).

Succes ermee!
Adriana

Bericht door Adriana »

Gamma heeft vrij stevige gaaspanelen, een aantal aan elkaar gekoppeld met wat palen/stokken geeft samen met een dichte schutting-achterwand een kennel.
bij de kringloop kom ik regelmatig rollen gaas tegen voor de bovenkant.
kijk ook eens bij Marktplaats en ga rapido aan de slag!
ja, het kost een deel van je tuin maar levert denk ik een heleboel rust op.

nu riskeer je dat het escaleert en je echtgenoot is al ongeveer zo ver.
die katzels wennen er heus wel aan om buiten in de bench te zitten in plaats van rond te schooien.
en je bent het aan je buren verplicht, je zadelt ze ongevraagd op met overlast en dat is niet aardig.

in het topic van dinie/castratenkoor staan foto's van haar ren in de tuin. kijk daar eens om ideeen op te doen, natuurlijk is dat te duur voor dit moment, maar niks doen loopt niet goed af, ben ik bang....
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga hier zeker mee aan de slag, ten eerste ga ik ze op aanraden van een medewerker van de dierenwinkel stapsgewijs steeds meer binnen houden en tegelijkertijd kijken naar meer en uitdagender speelmogelijkheden binnen want eerlijk gezegd hebben ze niet zo veel. Ook de tip die op de link van Dinky staat om in je eigen tuin een plek te maken speciaal voor de katten ga ik proberen. Marktplaats struin ik inderdaad al af. Zo'n ren lijkt me wel wat maar of mijn partner dat ook ziet zitten.... maar hij zei dat ik ook maar een ontwerp voor de tuin moet tekenen dus daar ga ik hem in verwerken, dan zullen we het wel zien haha.

Ik denk dat het weer kattebakzindelijk maken de grootste uitdaging wordt, gelukkig zie ik dat onze poes steeds vaker in onze eigen tuin haar behoefte doet.
Ik ga ook zeker bij de buren aangeven dat we ons best doen. Dat zeggen we nu ook steeds maar ze zien er natuurlijk niet direct iets van.
Mochten jullie nog meer tips hebben dan hoor ik het graag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

We zijn nu een paar dagen verder en heb ze al best lang binnen gehouden, zeker al zo'n 5 a 6 uur per dag, ze pakken de kattenbak inmiddels wel voor wat kleine plasjes, maar ze willen nog steeds wel graag naar buiten, hoewel ze vandaag wel heel voorzichtig naar buiten gingen. De kinderen hebben van kartonnen dozen een soort huisje met speelgoed voor ze gemaakt en daar verstoppen ze zich graag in. Ik moet zeggen, het valt me alles mee alleen moeten we heel voorzichtig de deur open doen en vooral voor de kids is dit lastig. Maar hoe doen jullie dat met het mooie weer straks, als je lekker buiten zit. Ik heb een bijkeuken waar onze achterdeur zit, buiten een voordeur geen andere uitgang. Stel dat ik het voor elkaar krijg een Ren te plaatsen dan kan die enkel aansluiten op de bijkeuken maar dan moeten ze langs de buitendeur. We hebben daar verder geen ramen die open kunnen, in de woonkamer en keuken ook niet. Alleen 3 roosters aan de achterkant van de woonkamer. Als we dus willen luchten (wat echt nodig is) dan zetten we de achterdeur en de voordeur open. Maar als de katten binnen moeten blijven kan dit niet.
Mijn partner ziet het allemaal niet zitten om van alles te verbouwen, te kopen (terwijl er in huis ook nog zoveel gebeuren moet en we het ook zeker niet ruim hebben), alles dicht te houden en steeds op te letten dat iedereen de deur sluit en ze binnen houdt. Met kleine kinderen is dat nou eenmaal lastig.
Hij vind dat we een andere plek voor ze moeten zoeken en zo de relatie met de buurt fijn en gezellig houden. Ik snap hem ook.

Maar aan de andere kant vind ik nog steeds dat je dieren niet zo maar aan de kant kan zetten omdat het niet gaat zoals je wil.

Daarbij ben ik enorm bang voor de reacties en heel erg beïnvloedbaar door anderen en hoe dichterbij die personen staan hoe erger. Mijn moeder en zusje zeggen beide vrij hard dat het niet kan dat we er over nadenken een ander plekje voor ze te zoeken om deze reden, die staan dus lijnrecht tegenover mijn partner en ik wordt continu van de ene naar de andere kant getrokken.
Moet er wel bij zeggen dat mijn moeder en zusje zeggen dat dat nou eenmaal buitenkatten zijn en je er weinig aan kunt doen en eigenlijk zelfs dat de buren ook niet zo moeten zeuren. Daar ben ik het dan weer niet mee eens, dat weet ik dan wel.

Sorry, weer zo'n lang verhaal geworden maar ik hoop dat er hier mensen zijn die mij zonder verwijten een advies kunnen en willen geven.

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Lang verhaal, valt best mee vind ik ;-)

Hier een poes die niet taalt naar buiten zijn dus ook geen problemen met open deuren/ramen (en buren).
Waar je over na zou kunnen denken is een hordeur zodat de frisse lucht wel naar binnen kan maar de katten niet naar buiten, afhankelijk van sloopgedrag. Dan heb je ook geen vliegen/muggen binnen ;-)
Mochten ze erg sloperig zijn dan moet je meer denken aan een deur met gaas of een hordeur versterken met gaas.

Lijkt me erg zwaar wanneer je moeder/zusje zo tegenover je partner staan en je zelf heen en weer wordt geslingerd.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

je zit met een akelig dilemma. eigenlijk zijn ze bij jullie niet op zijn plaats en kan gebeuren.
en hoezo verwijten, daar schiet niemand iets mee op.
op een rijtje, je moet je man en je buren te vriend houden, bovendien vallen tal van acties af.

wat dacht je van een katten-swap?
misschien kun je contact opnemen met het dichtstbijzijnde asiel en overleggen over ruil.
je weet intussen van het forum dat er tal van katzels zijn die er niet om talen om de boze buitenwereld in te gaan.

die bengels van jou worden bij jou niet gelukkig en daar kun je alleen maar eerlijk over zijn.
dus als je in de eerste plaats diervriendelijk denkt dan zou je eigenlijk moeten proberen ze te herplaatsen.
tuurlijk heb je een goeie band met ze en dat zal 'van au!' gaan.
maar stel hun belang nu even eerst en ga op zoek naar een betere plek voor ze.
stel jezelf ook een termijn om de buitenwacht rustig te houden en jezelf onder druk.

misschien kan het asiel je helpen met bemiddeling of zelfs herplaatsing.
zat boederijkatten nodig in Oost-Nederland zou ik denken.
en laat het asiel dan als onderdeel van de deal een paar wat oudere, weinig tot geen avontuurlijke binnenhuistijgers voor jullie zoeken. t zal even een overgang zijn maar je zult zien dat het heel snel went ..

iets om over na te denken?
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

Adriana schreef:je zit met een akelig dilemma. eigenlijk zijn ze bij jullie niet op zijn plaats en kan gebeuren.
en hoezo verwijten, daar schiet niemand iets mee op.
op een rijtje, je moet je man en je buren te vriend houden, bovendien vallen tal van acties af.

wat dacht je van een katten-swap?
misschien kun je contact opnemen met het dichtstbijzijnde asiel en overleggen over ruil.
je weet intussen van het forum dat er tal van katzels zijn die er niet om talen om de boze buitenwereld in te gaan.

die bengels van jou worden bij jou niet gelukkig en daar kun je alleen maar eerlijk over zijn.
dus als je in de eerste plaats diervriendelijk denkt dan zou je eigenlijk moeten proberen ze te herplaatsen.
tuurlijk heb je een goeie band met ze en dat zal 'van au!' gaan.
maar stel hun belang nu even eerst en ga op zoek naar een betere plek voor ze.
stel jezelf ook een termijn om de buitenwacht rustig te houden en jezelf onder druk.

misschien kan het asiel je helpen met bemiddeling of zelfs herplaatsing.
zat boederijkatten nodig in Oost-Nederland zou ik denken.
en laat het asiel dan als onderdeel van de deal een paar wat oudere, weinig tot geen avontuurlijke binnenhuistijgers voor jullie zoeken. t zal even een overgang zijn maar je zult zien dat het heel snel went ..

iets om over na te denken?
Ik heb dat zelf ook al in mijn achterhoofd, het zijn ook echte jagers, als ze buiten zijn komen ze dagelijks terug met muizen, vogels en helaas ook wel een enkele keer met een vis en ze eten ze ook echt op terwijl ze hun brokjes laten staan. En binnen doen ze niets met nepmuisjes, balletjes of dergelijke.

Er zijn inderdaad genoeg boerderijen in de omgeving. Het zou wellicht ook voor mij en de kinderen fijn zijn als ze enigszins in onze omgeving blijven. Met 10 minuutjes fietsen zitten we in het buitengebied, als ze daar ergens bij een boerderij zouden kunnen zouden we ze ook nog af en toe op kunnen zoeken.

Het is inderdaad een heel lastig dillema, en ze zijn zo ontzettend lief! Ze lopen mee als we onze hond uitlaten waar ik zo ontzettend van kan genieten, ze slapen bij ons op bed, de een zelfs echt dicht tegen mijn dochter aan onder de dekens (wat eigenlijk niet mag maar ze vinden het beide wel heel fijn [WINKING FACE]) en ze houden heel erg van kroelen.
Tjee..... wat zullen we ze missen als ze weg zijn en zou dat ooit vervangbaar kunnen zijn. Ik vraag het me af...
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

Dinky schreef:Lang verhaal, valt best mee vind ik ;-)

Hier een poes die niet taalt naar buiten zijn dus ook geen problemen met open deuren/ramen (en buren).
Waar je over na zou kunnen denken is een hordeur zodat de frisse lucht wel naar binnen kan maar de katten niet naar buiten, afhankelijk van sloopgedrag. Dan heb je ook geen vliegen/muggen binnen ;-)
Mochten ze erg sloperig zijn dan moet je meer denken aan een deur met gaas of een hordeur versterken met gaas.

Lijkt me erg zwaar wanneer je moeder/zusje zo tegenover je partner staan en je zelf heen en weer wordt geslingerd.....
Inderdaad heel lastig...

Adriana

Bericht door Adriana »

linda1981 schreef:Tjee..... wat zullen we ze missen als ze weg zijn en zou dat ooit vervangbaar kunnen zijn.
Ik vraag het me af...
..en nu ga ik een beetje streng zijn!

hun kwaliteit van leven staat op de eerste plaats.
zij zijn in een situatie gebracht die duidelijk niet geschikt was.
en als je alles vantevoren had geweten, dan had je ze niet genomen, dat weet ik zeker.

tuurlijk heb je emoties en ik ben de laatste die dat bagatelliseert. t gaat van au, reken maar!
maar soms gaat dat in het leven zo, kiezen op elkaar, even veel verdriet hebben maar dat slijt.
bovendien, als ze in de buurt blijven, dan zijn ze niet weg zoals een verschrikkelijk lief huisdier, dat bezwijkt aan bv nierfalen..

dus niet 'ik vraag het me af' maar 'ik ga eraan werken' want andere oplossingen zijn er niet.
en dit is waarschijnlijk de minst pijnlijke..!
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

Adriana schreef:..en nu ga ik een beetje streng zijn!

hun kwaliteit van leven staat op de eerste plaats.
zij zijn in een situatie gebracht die duidelijk niet geschikt was.
en als je alles vantevoren had geweten, dan had je ze niet genomen, dat weet ik zeker.

tuurlijk heb je emoties en ik ben de laatste die dat bagatelliseert. t gaat van au, reken maar!
maar soms gaat dat in het leven zo, kiezen op elkaar, even veel verdriet hebben maar dat slijt.
bovendien, als ze in de buurt blijven, dan zijn ze niet weg zoals een verschrikkelijk lief huisdier, dat bezwijkt aan bv nierfalen..

dus niet 'ik vraag het me af' maar 'ik ga eraan werken' want andere oplossingen zijn er niet.
en dit is waarschijnlijk de minst pijnlijke..!
Je hebt gelijk! Is niet streng, is de waarheid... dank je

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk persoonlijk dat ik het eerder zou zoeken in een oplossing van een flinke kattenren, als je tuin 10 meter diep is en je maakt een ren aan je huis van 10 meter lang, dan zullen ze daar denk ik best aan wennen, buiten, maar beperkt buiten.

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat als je ze op een boerderij zou plaatsen ze helemaal niet zo gelukkig zouden worden. Je vertelt dat ze heel aanhankelijk zijn en dat ze bij de kinderen op bed slapen. Dat zouden ze dan moeten missen. En ik heb mijn twijfels of ze dan wel zo gelukkig zouden zijn. Ze hebben nu EN gezelligheid van gezin EN lekker buiten. Bij boerderijen mogen ze normaal gesproken niet binnen, dan slapen ze op stal of in de hooiberg. Er is gewoon weinig menselijke liefde te halen meestal voor de katten.

Het is een keuze tussen twee kwaden, daar ben ik me van bewust. Maar mijn keuze zou zijn ze de gezelligheid van jullie gezin niet te ontnemen, maar het buiten zijn beperken tot een ren van 10 meter. In zo'n ren kun je ook vele uitdagingen voor ze maken, flinke beplanting, stuk gras, meubels, denk aan riet en stijgerhout. Gewoon van alles om het "spannend" te maken. Ik heb b.v. voor een prikkie een kinder-picknick-tafel voor ze van marktplaats gehaald. En ik heb bij een meubelmaker bankjes van verschillende hoogtes laten maken.

Ze zullen dat in het begin helemaal niks vinden zo'n grote kooi, maar geloof me - dat went echt wel. Je kunt er ook een soort zandbak in maken waar ze hun behoefte in kunnen doen, wel regelmatig schoonhouden uiteraard.

De katten niet laten ontsnappen heb ik opgelost door aan de voorkant een extra deur te laten plaatsen. Zo heb je een sluissysteem. Ik kan gewoon in de open voordeur met iemand staan te praten zonder dat er katten ontsnappen. De tweede deur zit dicht en de katten mogen niet komen in dat gedeelte na de voordeur. Dat zijn ze gewend en er wordt hier ook nooit geloerd op deuren om te ontsnappen.

Ik heb nu geen kleine kinderen meer in huis maar vroeger toen mijn kinderen klein waren liep ook alels in en uit. Zowel eigen kinderen als buurkinderen waren zo "afgericht" dat ze de tussendeur altijd netjes dicht deden.

En dat is mijn persoonlijke mening en gevoel bij deze situatie.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
linda1981
Kitten

Bericht door linda1981 »

Dit zou inderdaad ook mijn keuze zijn als we het geld en de middelen daarvoor hadden. Maar dat is er nu niet. Alles bij elkaar is toch een flinke investering, ook als we alles via marktplaats of zo vandaan halen.

Als we een adres voor ze gaan zoeken dan moeten we inderdaad mensen vinden waarbij ze net als bij ons zowel buiten als binnen kunnen, alleen buiten wordt hem niet. Daar ben ik me ook van bewust

Plaats reactie