Moederpoes wil niet alleen gelaten worden met haar kittens!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Kimmie22
Kitten

Moederpoes wil niet alleen gelaten worden met haar kittens!

Bericht door Kimmie22 »

Hallo,

Twee dagen geleden is mijn kat bevallen van twee kittens. Vlak voordat ze ging bevallen wou ze niet alleen gelaten worden en het liefst wou ze bevallen op mijn bed, wat ik natuurlijk het liefst niet wou. Ik had de werpkist bij mij op bed gezet zodat ze kon bevallen op haar vertrouwde plekje. Moederpoes en de kittens maken het erg goed alleen wil ze geen moment alleen zijn met haar kittens of ze gaat er mee aan de wandel. Ik woon met 5 personen thuis maar haar voorkeur gaat alleen uit naar mij naar de rest blaast zij constant. Gisteren ging ik even naar de supermarkt bij terugkomst had moederpoes de kittens verstopt in een doos boven op zolder (ik heb een tijd lopen zoeken) ook kreeg ik te horen dat ze heel de tijd liep te janken en heen en weer liep om te kijken of ik terug kwam. Ik kan zelfs niet naar beneden gaan zonder dat de moederpoes mij achterna gaat en gaat mauwen tot dat ik weer mee naar boven ga dan gaat ze weer knorren. Het is erg vervelend want ik kan niet constant thuis blijven, maar ik ben bang dat ze in paniek raakt als ik lang weg blijf. Ik weet niet zo goed wat ik het beste kan doen. Hebben jullie tips? Waarom doet ze dit? Duurt het lang voordat dit over is?
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Re: Moederpoes wil niet alleen gelaten worden met haar kitten

Bericht door Ennakee »

Hallo, welkom op dit forum

Zelf heb ik hier geen ervaring mee.

Kun je misschien een shirt of ander kledingstuk waar jouw lichaamsgeur goed aan zit, bij haar neerleggen in de werpkist ? Als een soort van troost en geruststelling bij afwezigheid van jouw?

Misschien dat dit voldoende is om haar kalmer te maken.
Kimmie22
Kitten

Bericht door Kimmie22 »

Ik heb geprobeerd om een oud shirt met mijn geur in de doos te leggen, heb vervolgens de doos in de kast gelegd zodat het lekker knus is. Daarnaast ervoor gezorgd dat de doos dicht kan zodat ze niet gestressed raakt door omgevende geluiden. Radio aangezet zodat het lijkt dat ik in de buurt ben maar allemaal tevergeefs ze brengt de kittens steeds weer op mijn bed en komt mij vervolgens zoeken. Ik kreeg ook te horen dat feliway mogelijk zou kunnen helpen dat is mijn volgende stap, ga ik morgen meteen om. Ik ben een beetje ten einde raad. Mocht het allemaal niet helpen dan heb ik geprobeerd wat mogelijk was maar dan houdt het op en moet ze het met de situatie doen, helaas. Vind het idee dat ze zich ongemakkelijk voelt als ik weg ben erg onaangenaam.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Misschien kun je ook valeriaan druppeltjes rond haar doos strooien, dit kan ook ontstressend werken.

Zij ziet jouw kennelijk als enige steun, daar kun jij ook niets aan doen, wanneer je weg moet.
sharon03
Poema
Poema

Bericht door sharon03 »

Kan je slaapkamer deur niet dicht? Misschien haar tijdelijk naar je slaapkamer verhuizen en de deur dicht doen als je weggaat?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als ze zo nerveus blijft en haar jongen blijft verhuizen, zou voor haar misschien een bench een beter idee zijn. Sommige moederpoezen worden rustiger in beperkte ruimte. Dan dus wel een grote hondenbench aanschaffen waar alles in past wat ze nodig heeft.

Laat je haar wel castreren na dit nest?
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Kimmie22
Kitten

Bericht door Kimmie22 »

Oké. Dat kunnen we nog proberen. Ja zeker weten. Ze is nog jong en wij dachten dat ze de eerste keer krols moest zijn geweest maar dat was dus een fabeltje. Tijdens die periode helaas ontsnapt en het was meteen raak. Zodra de kittens 6 weken zijn gaan ze alle 3 even langs bij de dierenarts. Heel leuk om mee te maken maar dit hoeft voor mij niet nog een keer ha ha.
sharon03 schreef:Kan je slaapkamer deur niet dicht? Misschien haar tijdelijk naar je slaapkamer verhuizen en de deur dicht doen als je weggaat?
Ja, precies! Ik ga het proberen kijken hoe ze reageert.
Plaats reactie