Nierprobleem of vergiftiging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: Nierpromleem of vergiftiging.

Bericht door Rik »

De juslepel methode werkt bij mij redelijk goed. Het is handig om even de bak af te schermen met een handdoek (als het een dichte bak is) en als je ziet dat Bas toch wel een beetje rond die bak gaat draaien haal je de kap eraf en ga je er rustig bij zitten. Hij gaat dan op de bak zitten (want hij moet wel dringend) en dan wacht je nog heel even. Dan douw je de juslepel onder zijn gat en hopelijk blijft ie dan toch zitten (omdat ie toch al bezig is).

Anders moet je inderdaad even de plastic korrels halen waar Kim het over heeft.

Overigens is het het beste om dit ook morgenochtend te doen want de urine is wel het beste vers. Je zou de juslepel even uit kunnen proberen vandaag en als dat lukt, dan lukt dat morgenochtend hopelijk ook. Anders kun je die korrels halen en dan kun je die morgenochtend gebruiken. Het is dan ook natuurlijk zaak dat je verse urine hebt en natuurlijk alleen van Bas :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29354

Het is belangrijk dat de urine eigenlijk niet ouder mag zijn dan 2 uur voor goed onderzoek.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Bericht door Cerna »

Bij mij lukken al die trucjes ook niet en al helemaal niet 2 uur vantevoren (een kat plast niet op commando).
Ik denk dat het handiger is om te voorkomen dat hij morgenvroeg plast (dus apart zetten zonder kattenbak) en dat de dierenarts dan een punctie doet.
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Bas is opgenomen in de dierenkliniek. De bloedwaardes van de nieren waren nu goed. De Kreat was nu 132. De waarde van het lever was nu hoger dan normaal.
Het lichamelijke onderzoek bracht aan het licht dat zijn gebit slecht is, waardoor hij waarschijnlijk niet goed kan eten.
Ze gaan nu zijn urine opvangen, en kijken hoe zijn eet gedraag is.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

O fijn. Na ja... ik bedoel natuurlijk fijn dat ze nu serieus aan het kijken zijn wat er werkelijk aan de hand is met Bas. Lijkt mij een hele andere gewaarwording dan de melding "je moet eens nadenken over inslapen". Raar dat de bloedwaardes voor de nieren nu wel goed zijn. Dan gaat de richting van vervolgonderzoeken toch in één keer een hele andere richting uit.
Grtz, Rik
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Het gaat wel aardig kosten, maar dat heb ik er graaf voor over. De bedragen die ze noemde voor gebit herstel, het kan wel oplopen tot € 500,- .
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Bas Boris schreef:Het gaat wel aardig kosten, maar dat heb ik er graaf voor over. De bedragen die ze noemde voor gebit herstel, het kan wel oplopen tot € 500,- .
Afbeelding
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, als je met zulke oogjes aangekeken wordt dan moet je die € 500,- wel voor lief nemen :lol:

Als de nieren (en hopelijk lever straks ook) goed zijn mag je denk ik heel blij zijn. Dat loopt n.l. nog veel hoger op (dan kun je bijna het dubbele jaarlijks kwijt zijn).

Maar we hebben het er graag voor onze lieve viervoeters over.

(mjam, mjam, blikje tonijn ? :lol:)
Grtz, Rik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Opeens een heel ander geluid. Gebitsrestauratie is toch wel wat anders dan een euthanasie-advies vanwege nierfalen.... Blijf het een erg vreemd verhaal vinden, en als het inderdaad alleen het gebit is, kan ik die DA moeilijk nog serieus nemen.

Dat de nierwaardes nu weer goed zijn, wijst denk ik toch in de richting van vergiftiging waardoor de nieren acuut even een opdonder hebben gehad.

Let goed op, dat bij de ingrepen voor het gebit, Bas geen Meloxicam of een andere NSAID krijgt toegediend. Er zijn alternatieven die een stuk minder belastend zijn voor de nieren. Anders zit je straks alsnog met een kat met een mooi gebit, maar wel met nierfalen....

Succes!
Erik + Bengalen
Cerna

Bericht door Cerna »

Niet alleen geen Metacam, maar ook gasnarcose en spoelen tijdens en na de behandeling zodat de nieren niet opnieuw een opdonder krijgen.
Als pijnstilling kun je Buprecare vragen.

Fijn dat de nieren zich weer spontaan hersteld hebben!
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

We hebben net nog contact gehad met de DA, ze zijn hem nu aan het dwang voeren.
Bas moet behoorlijk aansterken voordat ie onder narcoses kan.

Hij kan zo lief uitkijken Rik, geld speelt dan geen rol.

Het is een heel ander beeld Erik, maar ze gaan nog wel de urine onderzoeken.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Jullie hebben nog een heel traject te gaan met dit mooie mannetje.

Maar ik hoop dat jullie toch er iets positiever in staan dan aan het begin van dit topic.
Ik weet niet of je op de site al mijn info over Reactiv Tonicum van het merk Aniwell, hebt zien staan. Dit is een product dat dieren versneld helpt herstellen.

https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... -6-x-45-ml

Persoonlijk heb ik hier erg goede ervaringen mee gehad met een kat met nierfalen, die ook een sterk verminderde eetlust had.

Er bestaat ook een honden variant die vrijwel identiek is qua samenstelling maar de dubbele inhoud heeft. Misschien zou je met je nieuwe dierenarts hierover kunnen overleggen of dit Bas extra ondersteuning kan bieden in zijn aansterkingsproces.

Ik hoop dat Bas jullie weer snel met zijn prachtige ogen mag betoveren!! :grin:

Hoe gaat het nu met zijn broertje?
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Met Boris gaat het nog goed.
Bas Boris
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Bas Boris »

Update: We hebben net contact gehad met de DA. Bas zijn gebit valt toch mee, dus dat is niet het probleem. De urine is onder zocht, en ook dat zag er goed uit. Een kleine verhoging van de eiwitten, maar dat was te verwaarlozen. Bas blijft nog een nachtje, want de DA weet nu niet waarom Bas niet zelfstandig eet.
Maar Bas vind het wel fijn als ie gevoerd word, volgens de assistente. Bas krijg medicijnen tegen ontsteking.

Wat ook heel fijn is, dat sommige mensen ons spontaan gaan steunen door geld in onze brievenbus gooien. Die mensen wil ik via dit forum ook danken voor de hulp.

We hebben zelf nog een kleine buffer voor de medische hulp.

We missen Bas enorm. Ook zijn broertje Boris kijk soms rond, waar is mijn vervellende broer Bas. Hihi
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Hebben ze bij Bas ook nog een volledig bloedonderzoek gedaan? Om alle organen te screenen? Wanneer bijv.de lever niet goed werkt kunnen katten ook weigeren om te eten

En is al op Felv en Fiv een snaptest uitgevoerd?
Plaats reactie