Poezen blijven steeds vechten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
vgent91
Kitten

Poezen blijven steeds vechten

Bericht door vgent91 »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum omdat ik een vraag heb over het gedrag van mijn katten.

In huis heb ik 2 poezen en 1 katertje, de twee dames zijn 7 (grijs) en 6 (lapje) en het katertje is 1 jaar oud. De dame van 6 jaar en het katertje gaan goed met elkaar om. De twee dames lieten elkaar vooral links liggen en schonken gewoon geen aandacht aan elkaar. Het katertje gaat naar buiten en de twee dames blijven binnen (zijn ze nog gewend vanuit mijn appartement).

Het probleem is dat het katertje wil spelen met de grijze, die daar op haar beurt niet van gediend is en dus van haar af miauwt/blaast. Het lapje accepteert dat niet en rent naar haar toe en vecht haar vervolgens de tent uit. De grijze heeft nu wat wondjes en ik heb vorige week zelfs bloed gevonden! :-( Dit speelt nu al langer dan een half jaar en ik weet niet goed hoe hiermee om te gaan.

Wat kan ik het beste doen?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Poezen blijven steeds vechten

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerste vraag is: zijn ze alledrie gecastreerd?
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
vgent91
Kitten

Bericht door vgent91 »

Ja, de poezen heb ik gesteriliseerde uit het asiel gehaald.
De kater is vorig jaar gecastreerd en toen ook een stuk rustiger en kroeleriger geworden.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Is een lastige. Ik weet niet of dit goed kan komen. Wat denk ik meespeelt is dat het katertje buiten komt. De spannende geurtjes die hij meeneemt kunnen helpen de spanning op te bouwen.

Wat je zou kunnen proberen is Feliway stekker en/of valeriaan druppelen op wat van hun kussentjes, krabpalen en/of knuffelbeestjes. met valeriaan heb ik goede ervaring, ik gebruik het b.v. als er hier verbouwingen gaande zijn, om de stress te onderdrukken.

Wat zou kunnen werken - maar die garantie heb je niet - is er een jonge kater bij te nemen, van 6 - 9 maanden, ook gecastreerd. En dan een meegaand tiepje, niet een dominante. Denkwijze is dat de kater dan meer zijn speelse aandacht richt op zijn broertje en dat hij dan de poezen met rust zou laten. Maar uiteraar helemaal geen garantie dat dat werkt. Een kattenbrein is ondoorgrondelijk.

Om te beginnen zou ik ze veel aandacht geven en veel gesamenlijk spelen met ze. Als de poezen vriendelijk zijn tijdens dit gezellige gebeuren ze b.v. belonen met wat lekkers.
vgent91
Kitten

Bericht door vgent91 »

Dankjewel voor je reactie. Nog een kat erbij is geen optie, ik vind 3 echt meer dan genoeg en als het mis gaat heb ik nog meer ruzie veroorzaakt.

Valeriaan kan ik inderdaad wel eens proberen, of Feliway, dat heb ik ook gebruikt tijdens de verhuizing. Toen had ik het katertje nog niet, maar de twee poezen konden toen wel (bang) naast/tegen elkaar aan onder de bank liggen.

Als er nou niks werkt? Moet ik het dan steeds maar weer laten gebeuren (het vechten en opjagen van elkaar)? Ik begrijp niet dat ze elkaar ook steeds maar weer aan gaan zitten staren en steeds weer blijven vechten. Ik vind het ook zo zielig voor allebei. Wil ze graag een goed huis bieden, maar zo maak ik ze allebei ongelukkig geloof ik.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Als je echt alles geprobeerdt hebt kun je overwegen 1 van de 3 te herplaatsen. Het is dan zaak goed na te denken welke twee het gelukkigst zijn bij jou en met elkaar. Als je het katertje herplaatst, dan heb je geen zekerheid dat de spanning tussen de twee poezen overgaat.

Probeer het eerst eens met valeriaan en veel samen spelen zou ik zeggen. Let goed op lichaamstaal van alledrie.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik heb nog een vraag aan je. Hoeveel ruimtes hebben de katten ter beschikking? Dat maakt namelijk heel veel uit. Hoe meer katten je in huis hebt hoe meer keuze-mogelijkheden ze nodig hebben. Katten die niks te kiezen hebben kunnen chagrijnige katten worden.

En hoeveel kattenbakken heb je, op drie slecht met elkaar omgaande katten zou je 4 kattenbakken nodig hebben.

Misschien kun je in huis wat voor ze veranderen? Een extra kamertje aanbieden? Van de rommelkamer een kattenkamer met leuke kattenmeubels maken?
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Planken aan de muur als extra uitwijk mogelijkheid kan soms ook uitkomst bieden.

Dus niet alleen horizontale als ook verticale opties om elkaar uit de weg te kunnen gaan.
vgent91
Kitten

Bericht door vgent91 »

Ik heb van de week valeriaan gebruikt, maar dit gaf een tijdelijk effect (hetzelfde als kattenkruid?). Leek er even op dat ze goed langs elkaar leefde, tot er een dag later weer gevochten werd.

De katten kunnen op heel de beneden verdieping (keuken, bijkeuken, eetkamer en woonkamer) en kunnen op diverse plekken ook hoog liggen op planken, vensterbank, kasten, kistjes, de schouw e.d. Ik heb nu 3 kattenbakken, waarvan er maar 2 worden gebruikt door de 3 katten.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Is het niet mogelijk de katten meer ruimte te geven - ook boven?

Als voorbeeld. Ik heb normaal mijn 7 katten het hele huis door, 3 verdiepingen. De beide trappen worden als racebaan gebruikt. Vorige week had ik een verbouwing en moesten ze 3 dagen opgesloten zitten in beneden verdieping. Kamer - keuken - 10 meter buitenren. Dat was maar drie dagen en de geboden ruimte lijkt heel niet zo slecht, maar ik kon goed aan ze merken dat ze er narrig van werden.

Eerlijk gezegd lijkt het me wat weinig voor drie katten wat jij ze aanbiedt. Zo zitten ze altijd op elkaars lip en kunnen zich moeilijk afzonderen als ze daar zin in hebben. Ik wil je niet aanvallen, ik probeer slechts mee te denken. Heb je boven niet een rommelkamertje of zo die je ze kunt aanbieden? Zodat ze trap/overloop/kamertje erbij krijgen.

Voor de goede orde als katten goed met elkaar opschieten en in vrede met elkaar leven, dan kun je ze prima houden in voor mijn part alleen een huiskamer. Maar op het moment dat er ruzie/oorlog is onderling, lijkt het mij zaak naar een oplossing voor het probleem te zoeken. En in dit geval lijkt die oplossing mij OF een kat herplaatsen OF de katten meer ruimte in huis aan te bieden.

Tevreden katten zijn een stuk socialer onderling.
vgent91
Kitten

Bericht door vgent91 »

Hoi,

Dankjewel voor je reactie en ik zie het zeker niet als een aanval hoor. :-) Ik woon in een vrijstaande woning en de beneden verdieping heeft al meer m2 dan een gemiddeld rijtjeshuis. Ik denk daarom dat het qua ruimte wel mee valt en dat ze wel genoeg ruimte hebben. Maar het is het proberen waard... Misschien dat er 1tje boven de rust vindt en de andere beneden blijft. Wel handig om dan misschien een kattenbak mee naar boven te verplaatsen?

Dankjewel voor het meedenken! :-)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Graag gedaan. Ja dan zou ik boven inderdaad ook een kattenbak neerzetten.
Plaats reactie