Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Teddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2016 14:31

Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Teddy »

Beste allemaal,

Ik schrijf dit bericht in lichte paniek. Mijn kat van 1.5 jaar heeft meerdere keren avocado gegeten. Ik heb van iemand gehoord dat het goed was, waardoor ik hem de schil meerdere keren heb laten aflikken (heel dom). Nu net heb ik gehoord dat het juist heel erg slecht is voor een kat en maak ik mij onwijze zorgen. Hij heeft ongeveer een week geleden voor het laatst avocado gegeten, zijn er dingen die ik nu kan doen? Behalve het nooit meer geven natuurlijk!

Hoor heel graag jullie mening!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html
avocado is giftig voor zoogdieren, dus ook voor katten.
je schrijft dat het een week geleden is. lees even het bericht en de verschijnselen.
goegel zelf ook even verder.
op dit moment lijkt het me als je kat nog steeds in de rondte huppelt, niet zo nodig om de spoeddierenarts te bellen, denk ik.
maar voor alle zekerheid maandag toch maar even wèl om te overleggen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Teddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2016 14:31

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Teddy »

Beste Adriana,

Bedankt voor je reactie! Ik merkte dat mijn kat de laatste paar dagen soms wat suf kan zijn, dus van daaruit ben ik op zoek gegaan. Ik weet niet zeker of dit gedrag te linken is aan het eten van stukjes avocado, hij heeft namelijk ook tomaten en druiven van de keukentafel gepakt, maar ik ben er zeker flink van geschrokken! Ik zal de dierenarts morgenochtend direct bellen.
Heb je toevallig enige kennis over de gevolgen van het eten? Is het altijd foute boel? Verdere informatiebronnen geven tegenstrijdige informatie, sommige zeggen dat katten hier niet gevoelig voor zijn en sommige bronnen juist heel erg. Ik maak mij daarom ernstig zorgen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Adriana »

onze ervaring is dat katzels verschillend kunnen reageren, net zoals bij mensen.
druiven zijn giftig voor honden. tomaten zijn giftig voor katten, net als familieleden nachtschadefamilie zoals aardappels etc.
lees een paar lijsten door en zoek zelf ook even! is toch altijd wel handig, ook voor de meelezers om die lijst regelmatig langs te lopen!
beter proberen te voorkomen dan achteraf..

op afstand is moeilijk te zeggen of zijn suffigheid verband houdt met.. en wij zijn geen dierenartsen zoals je weet..
als het hier zou zijn gebeurd, dan zou ik morgen met mijn dierenarts overleggen over een check-up. dierenartsen willen een dier altijd zien en dat is ook vrij logisch.
nieren willen nog wel eens een opdonder krijgen van zoiets en overleg of een algemeen bloedonderzoek verstandig is. neem voor alle zekerheid wat verse urine mee (proberen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Ennakee »

Mocht je dit in de toekomst nog een keer mee maken, of dat je kat bijv. Van een giftige plant heeft gegeten. Zorg er dan voor dat je Norit tabletten in huis heb. De actieve koolstof van 10 tabletten absorbeert in de maag de gifstoffen. En daarna heeel snel naar de DA. Je kunt ook proberen wanneer een kat net het giftige spul op heeft gegeten, om de kat direct te laten braken, zodat het gif niet in de bloedbaan kan komen via maag of darmen. Maar je mag hiervoor geen zout gebruiken ook i.v.m. risico op vergiftiging en uitdroging.

Ik heb nog een aantal informatieve sites gevonden :

http://www.dierendokters.com/katten/ehbo/vergiftigingen
http://www.licg.nl/Contentsuite/opload/ ... ren_2T.pdf
http://www.dierenartsmaarssen.nl/index. ... iftigingen

Ik ga voor mijzelf een lijst maken en hoe te handelen, die ik ophang in mijn kast zodat ik direct kan ingrijpen wanneer mijn kat iets verkeerds heeft gegeten.

Als ik jou was zou ik met je dier in ieder geval bij de DA langs gaan. Sufheid hoort ook tot de symptomen
Van een vergiftiging en druiven en tomaten zijn ook voor een kat giftig. ZE staan allemaal op de lijsten die ik toevoeg.

Sterkte met je deugniet!!!
Teddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2016 14:31

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Teddy »

Beste Adriana en Anneke,

Bedankt voor jullie reacties. Op internet is een heleboel te vinden, maar er is ook veel tegenstrijdige informatie te vinden. Op sommige sites staat namelijk dat avocado niet erg is voor katten en sommige weer wel. Mijn kat is inderdaad een echte deugniet en gaat vaak op 'jacht', waarbij hij cherry tomaten, druiven en andere soorten fruit en groente pikt. We hebben nu alles extra goed weg gestopt, zodat dit niet nogmaals kan gebeuren. Anneke bedankt voor je tip over Norit, ik ga daar zeker naar kijken.
Inmiddels de DA gebeld en ze hoeft hem op dit moment niet te zien, we moeten goed in de gaten houden of hij veel of juist weinig gaat plassen/drinken en dan aan de bel trekken.
We gaan hem dus goed in de gaten houden!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Ennakee »

De avocado heeft een funest effect op de hartspier de druiven en tomaten op de nieren, ik vind de DA dom reageren. Wanneer je kat nierschade heeft is dit definitief en niet meer te herstellen, voor het hart is het nog ernstiger want dodelijk.

Ik hoop voor jou dat het meevalt, maar hou er rekening mee dat je kat nu al een nierpatiënt kan zijn waarvan je het pas over twee of vier jaar de zichtbare resultaten ziet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Adriana »

eens met anneke en hoe eerder je weet dat de nierfunctie van je kat is aangetast, hoe eerder je de nierfunctie kunt of beter gezegd moet gaan ondersteunen. natuurlijk hoop ik dat dit niet zo is...
en ik begrijp eerlijk gezegd de reactie van je dierenarts ook niet..
eet hij naast die suffigheid wel goed?

valt wel mee met de tegenstrijdigheid op internet vind ik en ik zou altijd het voorzorgbeginsel aanhouden:
bij twijfel niet inhalen dus..
en in het geval van giftig dus niet een beetje of valt wel mee of hier zeggen ze dit en daar dat..
als avocado op een lijst staat dan mag een kat dat dus niet naar binnen krijgen. niet en nooit en niet een beetje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Teddy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2016 14:31

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Teddy »

Begrijp mij niet verkeerd, ik zal er nu voor zorgen dat hij het nooit meer binnen krijgt. Qua tegenstrijdigheid bedoel ik bijvoorbeeld dit:
https://www.petcarerx.com/article/human ... luffy/1675
Hier wordt niks vermeld over avocado, druiven of tomaten.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -niet.html
Hier wordt bijvoorbeeld aangegeven dat katten wel tomaten mogen eten.
En op deze website staat dat avocado niet giftig is voor katten: http://kuifjeindekeuken.nl/als-je-kat-h ... gaat-dood/ OF wordt er iets vermeld over druiven en tomaten.

Alle informatie samengenomen is het zeker voldoende om het nooit meer in de buurt te laten komen en vind ik het heel erg dat dit is gebeurdd.

Hij eet zeker goed, heeft erg veel eetlust. Ik heb hem vandaag en gister naast zijn droogvoer ook een zakje natvoer gegeven, ik hoop dat hij hierdoor evt wat aansterkt. Vandaag was hij ook minder suf dan gister.

Zouden jullie mij aanraden om alsnog actie te ondernemen, zoals een second opinion van een andere DA of bloed af te nemen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een bloedonderzoek laten doen in ieder geval, vooral nier- en leverwerking. Meten is weten. En als zijn nieren verminderd werken kun je meteen actie ondernemen met spoelingen en nierdieet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Ennakee »

Zelf zou ik ook bloed laten testen en ook spoelen. Verder zou ik van DA veranderen, deze vat de risico's veel te licht op en is naar mijn mening totaal niet op de hoogte van de risico's die je kat loopt.

Wanneer je zo dadelijk met een ziek dier blijkt te zitten, kun je jezelf wel voor het hoofd slaan.
Dus laat je niet tegen houden door de kosten. Hoe langer je wacht hoe meer kans dat er schade ontstaan is en het niet meer hersteld kan worden.

Ik hoop dat je kat gezond is en ook zal blijven, maar hetgeen wat is gebeurd kan een erge vervelende nasleep krijgen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Adriana »

tja, en welke site moet je dan geloven...?
citaat kuifje: "Avocado’s vormen geen ernstig risico voor katten en honden, maar ze zijn wel dodelijk voor vogels, konijnen en paarden. Bij deze dieren kan de het vetzuur persin dat in de avocado zit leiden tot ademhalingsproblemen en schade aan het hart.
Ook als je een kat of hond hebt, kun je maar beter een avocado uit het zicht te houden."
kwestie van goed lezen denk ik.....

en ga er maar vanuit dat de site van het Landelijk Informatiecentrum voor Gezelschapsdieren LICG en een paar sites van dierenartsen weten waar ze het over hebben.

ik weet niet beter dan dat alle producten van de nachtschadefamilie, zoals tomaten, aardappel en zo ongeschikt, dus giftig zijn voor katten.

moeder natuur telt alles op en nierschade herstelt niet dus als een kat met al zwakke nieren - zonder dat de baasjes daarvan op de hoogte zijn - op een tomaat sabbelt en sap binnenkrijgt.. dan kan die aanslag op de nieren fataal zijn.
terwijl een jonger dier met zijn reseve-niercapaciteit nog in tact waarschijnlijk wel nierschade oploopt, maar dat is dan nog niet zichtbaar/merkbaar.
en dan zou iemand geneigd zijn om te denken/schrijven dat het geen kwaad kan....
maar later.. met nog wat meer nierschade.. zit je 'ineens' met een nierfaalkat...

gelukkig eet en drinkt hij goed. natvoer is belangrijk voor katten, evenals goed drinken.
hij mag veel vaker natvoer en een paar maal wat stukjes rauwe, geblancheerde (even in kokend water dopen) kip is ook niet verkeerd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Sifra »

Zou het bij tomaat zo kunnen zijn dat alleen rauwe tomaten schadelijk zijn en gekookte niet? Gourmet heeft nl. blikjes met vleesstukjes in tomatensaus. Ik kan me toch niet voorstellen dat ze dat in de handel zouden brengen als dat gevaarlijk is voor katten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Ennakee »

Op het moment dat je iets verhit veranderd de moleculaire structuur van een product/ voedingsmiddel. Dus ik denk dat daar het verschil in zit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft meerdere keren avocado gegeten

Bericht door Adriana »

klopt! rauwe aardappels zijn giftig als je er grote hoeveelheden van eet en dat verdwijnt met verhitten/koken.
tomaat is van dezelfde plantenfamilie, dus daar zal dat ook voor gelden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie