Krols - Sham dekking - Probleem
Krols - Sham dekking - Probleem
Beste lezers,
We hebben een siamees van 7,5 maand en is voor het eerst krols.
Omdat we het erg vervelend vonden voor haar, en ze niet naar buiten mag, zijn we gaan zoeken naar mogelijkheden om van de krolsheid af te komen. Toen kwamen we de sham dekking tegen om krolsheid tegen te gaan. Nu hebben we dit heel voorzichtig gaan doen en de eerste keer ging vrij goed. De tweede keer echter kwam het stokje terug maar het watje niet. Die zit nu in haar doosje/vagina... Wat kunnen we nu het beste doen? Kan dit problemen geven op korte/lange termijn? of gaat het er zelf weer uit?
Gr. Chel en Tan
We hebben een siamees van 7,5 maand en is voor het eerst krols.
Omdat we het erg vervelend vonden voor haar, en ze niet naar buiten mag, zijn we gaan zoeken naar mogelijkheden om van de krolsheid af te komen. Toen kwamen we de sham dekking tegen om krolsheid tegen te gaan. Nu hebben we dit heel voorzichtig gaan doen en de eerste keer ging vrij goed. De tweede keer echter kwam het stokje terug maar het watje niet. Die zit nu in haar doosje/vagina... Wat kunnen we nu het beste doen? Kan dit problemen geven op korte/lange termijn? of gaat het er zelf weer uit?
Gr. Chel en Tan
Re: Krols - Sham dekking - Probleem
Vraagje, waarom heb je haar niet laten steriliseren?
Ik kon het niet en heb het een en ander gelezen maar het lijkt mij ook eerlijk gezegd een hele rare oplossing.. Er kunnen zoveel bacteriën op dat wattenstaafje zitten. En volgens mij staat de baarmoedermond ook nog eens open als ze krols zijn en dan kunnen die bacteriën nog verder het lichaam in verspreiden.
Maargoed ik heb er geen verstand van en daar vraag je ook niet om, maar als ik jou was zou ik toch echt morgen naar de DA gaan ivm bacteriën
Ik kon het niet en heb het een en ander gelezen maar het lijkt mij ook eerlijk gezegd een hele rare oplossing.. Er kunnen zoveel bacteriën op dat wattenstaafje zitten. En volgens mij staat de baarmoedermond ook nog eens open als ze krols zijn en dan kunnen die bacteriën nog verder het lichaam in verspreiden.
Maargoed ik heb er geen verstand van en daar vraag je ook niet om, maar als ik jou was zou ik toch echt morgen naar de DA gaan ivm bacteriën
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Bedankt voor je reactie.
Wattenstaafje komt uit een afgesloten bakje dus dat is wel netjes opgeborgen. Dan komen er volgens mij niet zomaar bacteriën op. Dat de baarmoedermond open staat, lijkt mij wel een probleem. Vooral als het watje verder indringt. Maar ik weet niet of dat zomaar gaat. We gaan sowieso contact opnemen met de DA, zo snel mogelijk. Mocht iemand nog helpvolle tips hebben in de tussentijds, dan horen wij het graag.
Waarom niet steriliseren?
De poes is van mijn vriendin en die wil op den duur een nestje van siameeze katjes, dat is de reden dat ze de poes niet heeft gesteriliseerd.
Wattenstaafje komt uit een afgesloten bakje dus dat is wel netjes opgeborgen. Dan komen er volgens mij niet zomaar bacteriën op. Dat de baarmoedermond open staat, lijkt mij wel een probleem. Vooral als het watje verder indringt. Maar ik weet niet of dat zomaar gaat. We gaan sowieso contact opnemen met de DA, zo snel mogelijk. Mocht iemand nog helpvolle tips hebben in de tussentijds, dan horen wij het graag.
Waarom niet steriliseren?
De poes is van mijn vriendin en die wil op den duur een nestje van siameeze katjes, dat is de reden dat ze de poes niet heeft gesteriliseerd.
Ook in een afgesloten bakje kunnen bacteriën zitten die ontstekingen kunnen veroorzaken. Als dit in de baarmoeder terecht komt is dit levensbedreigend voor de poes. Dan zal de dierenarts waarschijnlijk de hele baarmoeder moeten verwijderen om de poes nog te redden.
Ik zou niet wachten maar direct actie ondernemen.
Dit kun je vergelijken met de tamponziekte bij mensen. Dat kan ook dodelijk zijn.
Ik ben het trouwens eens met Kimm, waarom niet steriliseren, dit is veel veiliger en gezonder op de lange termijn. We hebben al erg veel thuisloze dieren. Ook siamezen.
Ik zou niet wachten maar direct actie ondernemen.
Dit kun je vergelijken met de tamponziekte bij mensen. Dat kan ook dodelijk zijn.
Ik ben het trouwens eens met Kimm, waarom niet steriliseren, dit is veel veiliger en gezonder op de lange termijn. We hebben al erg veel thuisloze dieren. Ook siamezen.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik sluit me bij Kim en Anneke aan en zou je willen adviseren haar te laten castreren. Een nestje zou pas verstandig zijn als ze 2 jaar oud is. Dan zit zij nog 1,5 jaar met op en af krolsheden. Dat is slopend voor een poezenlijf. En dan daarna met een al flink verzwakt lichaam een dekking - 9 weken dracht - bevalling - zogen en zorg.
Heb je wel nagedacht over alle testen die je haar moet laten ondergaan - en de kater ook - om een veilige dracht en gezonde jongen te laten komen? En sta je wel stil bij alle risico's voor de poes, baarmoederontsteking ed.
En alle kosten? Een dekking bij een kater met papieren kost algauw € 1000 - € 1200. Kan wel goedkoper, maar dan heb je een papierloze kater die meestal ook niet getest is op nierafwijkingen en enge ziektes. Alle kittens 2 x laten enten - als je het goed wilt doen en een serieuze fokker bent en geen vermeerderaar. En als alles dan verder goed gaat (geen borstontstekingen en baarmoederproblemen en uitbraak giardia of niesziekte), dan KUN je er geld aan overhouden. Je kunt voor papierloze kittens ongeveer € 400 per stuk vragen.
En ja dat wattenstokje moet je zo snel mogelijk laten verwijderen, dat is levensgevaarlijk.
Maar mijn belangrijkste overweging in dit geheel - als ik jou was - zou toch echt het welzijn van de poes zijn. Wil je haar dit alles echt aandoen? Veel te jong laten dekken om van de krolsheden af te zijn is ook een heel slecht plan. Zij moet eerst volgroeid zijn en de kans hebben kitten en puber te zijn.
Heb je wel nagedacht over alle testen die je haar moet laten ondergaan - en de kater ook - om een veilige dracht en gezonde jongen te laten komen? En sta je wel stil bij alle risico's voor de poes, baarmoederontsteking ed.
En alle kosten? Een dekking bij een kater met papieren kost algauw € 1000 - € 1200. Kan wel goedkoper, maar dan heb je een papierloze kater die meestal ook niet getest is op nierafwijkingen en enge ziektes. Alle kittens 2 x laten enten - als je het goed wilt doen en een serieuze fokker bent en geen vermeerderaar. En als alles dan verder goed gaat (geen borstontstekingen en baarmoederproblemen en uitbraak giardia of niesziekte), dan KUN je er geld aan overhouden. Je kunt voor papierloze kittens ongeveer € 400 per stuk vragen.
En ja dat wattenstokje moet je zo snel mogelijk laten verwijderen, dat is levensgevaarlijk.
Maar mijn belangrijkste overweging in dit geheel - als ik jou was - zou toch echt het welzijn van de poes zijn. Wil je haar dit alles echt aandoen? Veel te jong laten dekken om van de krolsheden af te zijn is ook een heel slecht plan. Zij moet eerst volgroeid zijn en de kans hebben kitten en puber te zijn.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ik zou in ieder geval contact opnemen met de DA om het watje te verwijderen.
Daarnaast zou ik heel erg goed erover nadenken of je wel een nestje wilt. Kosten haal je er vaak met een eerste nest zeker niet uit. Kittens zijn ook niet voor niets zo duur. Dat komt omdat er aan een nestje enorm veel kosten zitten, ook als alles goed verloopt.
Daarnaast zou ik heel erg goed erover nadenken of je wel een nestje wilt. Kosten haal je er vaak met een eerste nest zeker niet uit. Kittens zijn ook niet voor niets zo duur. Dat komt omdat er aan een nestje enorm veel kosten zitten, ook als alles goed verloopt.
We zijn geen fokkers en dat gaan we ook niet doen. Mijn vriendin wil gewoon 1 gezellig nestje met kittens en daarna de poes castreren. Niet om te verkopen maar om zelf te houden. Dat terzijde want daar gaat de discussie niet over. Dus de mening van ieder ander, laat ik ook terzijde liggen. Hier hebben wij zelf onze ideeën over. Wij leven met ons hart en willen het beste voor onze kitten. ook met betrekking tot haar krolsheid. De Sham methode leek ons een goede methode omdat diverse dierenpraktijken en dierenartsen dit adviseren op hun website. Zoals o.a. dierenkliniek mheenpark en dierenartsenpraktijk keerhoeve. Ik ga ook toelichten wat onze eigen dierenarts heeft toegelicht rondom deze situatie zodat mensen goed zijn ingelicht over de mogelijke gevaren van de SHAM dekking.
Ik heb vanochtend dus contact gehad met de dierenarts. Zij geeft aan niet de SHAM dekkingstechniek te gebruiken bij Krolsheid. Dit omdat het de baarmoeder kan beschadigen of een infectie kan veroorzaken. Voor de rest is het van belang onze kitten in de gaten te houden betreft verhoging of mogelijke verandering in gedrag i.v.m. watje. Door het plassen komt er druk te staan op de schede en dit kan er natuurlijk voor zorgen dat het watje naar buiten gaat. Het is van belang de poes goed te monitoren en aan de bel te trekken bij verandering in gedrag of verhoging. En dat gaan we dus ook doen!
Ik heb vanochtend dus contact gehad met de dierenarts. Zij geeft aan niet de SHAM dekkingstechniek te gebruiken bij Krolsheid. Dit omdat het de baarmoeder kan beschadigen of een infectie kan veroorzaken. Voor de rest is het van belang onze kitten in de gaten te houden betreft verhoging of mogelijke verandering in gedrag i.v.m. watje. Door het plassen komt er druk te staan op de schede en dit kan er natuurlijk voor zorgen dat het watje naar buiten gaat. Het is van belang de poes goed te monitoren en aan de bel te trekken bij verandering in gedrag of verhoging. En dat gaan we dus ook doen!
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Dus als ze 6 kittens krijgt dan ga je die allemaal houden? En alle tests, laat je die doen? Er zijn ook dierenartsen die de poezenpil nog voorschrijven. Ik wil je adviseren dat niet te doen.
Hoop dat het met een sisser af gaat lopen.
Krijg ook sterk het idee dat je/jullie nog geen idee hebben van de kosten van een nestje kittens.
Ook vraag ik mij sterk af of het wel is toegestaan om met deze ras siamees een nestje te krijgen. Vaak wordt dit namelijk uitdrukkelijk verboden in het aankoopcontract dat je tekent bij aanschaf!
Je hebt natuurlijk nog 1,5 jaar om je/jullie erin te verdiepen en ik raad dan ook absoluut aan om dit vooraf te doen. Denk aan gezondheidstesten vooraf maar ook de kosten wanneer het mis gaat. Stel dat de moeder onvoldoende melk blijkt te hebben, dan moet je de kittens iedere 2 uur voeden (ook 's nachts). Ook kan het zijn dat de kittens met een keizersnede moeten komen en je zal altijd zien dat zoiets in het weekend 's nachts gebeurt..... Bezint eer gij begint.
Krijg ook sterk het idee dat je/jullie nog geen idee hebben van de kosten van een nestje kittens.
Ook vraag ik mij sterk af of het wel is toegestaan om met deze ras siamees een nestje te krijgen. Vaak wordt dit namelijk uitdrukkelijk verboden in het aankoopcontract dat je tekent bij aanschaf!
Je hebt natuurlijk nog 1,5 jaar om je/jullie erin te verdiepen en ik raad dan ook absoluut aan om dit vooraf te doen. Denk aan gezondheidstesten vooraf maar ook de kosten wanneer het mis gaat. Stel dat de moeder onvoldoende melk blijkt te hebben, dan moet je de kittens iedere 2 uur voeden (ook 's nachts). Ook kan het zijn dat de kittens met een keizersnede moeten komen en je zal altijd zien dat zoiets in het weekend 's nachts gebeurt..... Bezint eer gij begint.
Laat maar dames...
Overigens plaatst Mheenpark wel de volgende bedenking op de website: Een kanttekening is wel dat bij iedere cyclus en eisprong (zowel bij SHAM dekking als wanneer er niet ingegrepen wordt), de kans op een baarmoederontsteking groter wordt. Het is maar wat je wilt lezen.
Duidelijk genoeg denk ik.Chel30 schreef:Mijn vriendin wil gewoon 1 gezellig nestje met kittens en daarna de poes castreren. Niet om te verkopen maar om zelf te houden. Dat terzijde want daar gaat de discussie niet over. Dus de mening van ieder ander, laat ik ook terzijde liggen. Hier hebben wij zelf onze ideeën over.
Bizar! Je hebt het beste voor met het dier (en de genoemde klinieken ook, volgens jou) en dan ga je met een lichaamsvreemd object een beetje zitten peuren in haar voortplantingsorgaan... Sorry hoor, maar daar kan ik dus met de pet niet bij.Chel30 schreef:Wij leven met ons hart en willen het beste voor onze kitten. ook met betrekking tot haar krolsheid. De Sham methode leek ons een goede methode omdat diverse dierenpraktijken en dierenartsen dit adviseren op hun website. Zoals o.a. dierenkliniek mheenpark en dierenartsenpraktijk keerhoeve.
Overigens plaatst Mheenpark wel de volgende bedenking op de website: Een kanttekening is wel dat bij iedere cyclus en eisprong (zowel bij SHAM dekking als wanneer er niet ingegrepen wordt), de kans op een baarmoederontsteking groter wordt. Het is maar wat je wilt lezen.
Hmmmm, ik zou willen dat het wattentipje verwijderd wordt. Niks afwachten en monitoren. Je wilt niet weten wat voor ellende hierdoor kan ontstaan.Chel30 schreef:Ik heb vanochtend dus contact gehad met de dierenarts. Zij geeft aan niet de SHAM dekkingstechniek te gebruiken bij Krolsheid. Dit omdat het de baarmoeder kan beschadigen of een infectie kan veroorzaken. Voor de rest is het van belang onze kitten in de gaten te houden betreft verhoging of mogelijke verandering in gedrag i.v.m. watje. Door het plassen komt er druk te staan op de schede en dit kan er natuurlijk voor zorgen dat het watje naar buiten gaat. Het is van belang de poes goed te monitoren en aan de bel te trekken bij verandering in gedrag of verhoging. En dat gaan we dus ook doen!
Even wel een klein dingetje.. Niet stom bedoeld.. Maar ze komt in ieder geval wel om advies te vragen, dat vind ik wel weer positief. Ik denk ook echt dat je het beste voor hebt met het kitten.. En dat is een leerproces waar ik zelf ook in zit. Wel is het goed dat hier alles genoemd is zodat er goed over nagedacht kan worden. Alles kan heel leuk zijn maar het lijkt mij ontzettend veel werk en ik zou ook echt geen kitten al kittens laten krijgen en dan op zijn minst wachten tot ze ouder is. Zelf zou ik er helemaal niet voor kiezen om er mee te fokken, gewoon de poes laten steriliseren. Maargoed die keuze kan ik niet voor jou maken
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Ik denk dat alles m.b.t. de gezondheid van de poes is gezegd. Waar ik jullie nog over na wil laten denken is het volgende. Houd er rekening mee dat de harmonie in een compleet nest vaak ver te zoeken is.
Ik wil daarmee zeggen, dat ook al wil je alle dieren houden die geboren worden, het vaak niet kan omdat er onderlinge rivaliteit ontstaat. Zowel tussen het moederdier en de jongen, als tussen de jongen onderling.
Wat ga je met de ongewenste dieren doen. Wanneer er constant vechtpartijen zijn en de woning wordt onder geplast, om te markeren of vanuit stress. Met blaasontsteking van de stress en vechtwonden tot gevolg.
Hoe los je dit op. Siamezen zijn erg gevoelige dieren houdt daar rekening mee.
Ik stel voor, dat jullie jezelf hierover heel goed laat voorlichten. Ook al is het voor 1 keer, het kan zowel voor de dieren als voor jullie veel ellende, verdriet en stress veroorzaken!!!
Bezint eer gij begint,is hier wel op zijn plaats denk ik.
De asiels zitten niet voor niets zo vol!
Ik wil daarmee zeggen, dat ook al wil je alle dieren houden die geboren worden, het vaak niet kan omdat er onderlinge rivaliteit ontstaat. Zowel tussen het moederdier en de jongen, als tussen de jongen onderling.
Wat ga je met de ongewenste dieren doen. Wanneer er constant vechtpartijen zijn en de woning wordt onder geplast, om te markeren of vanuit stress. Met blaasontsteking van de stress en vechtwonden tot gevolg.
Hoe los je dit op. Siamezen zijn erg gevoelige dieren houdt daar rekening mee.
Ik stel voor, dat jullie jezelf hierover heel goed laat voorlichten. Ook al is het voor 1 keer, het kan zowel voor de dieren als voor jullie veel ellende, verdriet en stress veroorzaken!!!
Bezint eer gij begint,is hier wel op zijn plaats denk ik.
De asiels zitten niet voor niets zo vol!
Je hebt een goed punt Anneke, rivaliteit, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Dat is absoluut een goed punt ter overdenking. Moederpoezen verstoten vaak hun kittens als ze 4 maanden zijn. In de natuur dienen ze dan ook op eigen benen te staan. Het zal vooral afhangen van de mogelijkheden in je huis of de dieren dan genoeg ruimte en keuzes hebben om elkaar te kunnen ontlopen.
Een gezellig nestje? Heb je ooit eens een ""gezellig"" asiel gezien, die vol zitten met katten dank zij het vermeerdersbeleid van de algemene niet nadenkende burger?Chel30 schreef: Mijn vriendin wil gewoon 1 gezellig nestje met kittens en daarna de poes castreren. Niet om te verkopen maar om zelf te houden. . Wij leven met ons hart en willen het beste voor onze kitten
En dan wil je ook nog het beste voor je kitten?
Denk dan ook eens aan wat het beste is voor katten in het algemeen, waar van velen nooit een warm gezellig thuis zullen hebben. Elk jaar weer stromen de asiels vol met zwangere zwerfpoezen die bevallen van kittens die ook weer geplaats moeten worden. En van veel andere kittens die gedumpt worden, omdat ze ze anders niet kwijt kunnen
Doe daar niet aan mee, sterilseer je poes en haal je katten uit het asiel, dan ben je echt veel gezelliger bezig
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes