Hoi allemaal,
Onze kat is inmiddels al aardig oud aan het worden, inmiddels is ze een jaar of 14/15. Ze is als kitten door ons uit het asiel gehaald. Ze vertoont al aardig wat tekenen van dementie. Afgelopen winter had ze de neiging om steeds midden op de weg te gaan liggen, voor auto's ging ze niet meer opzij, ook al toeterden ze naar haar. Ze is een maal thuisgebracht door een vrouw die haar auto gewoon uit moest komen omdat ze echt niet op zij ging.
Inmiddels is ze erg snel afgetakeld en wil ze zelf nooit meer naar buiten, terwijl ze vroeger niet naar binnen te krijgen was. In een jaar tijd is ze van 5,2 kg naar 2,7 kg afgevallen. Ze eet normaal, krijgt eten wanneer ze daar om vraagt (overdag brokjes en 's avonds een half zakje nat voer) en krijgt op meerdere plaatsen water aangeboden in huis. Nu is het zo dat ze al een maand of 3 continu diarree heeft en de kattenbak nauwelijks gebruikt hiervoor. Ze blijft ook maar drinken. Haar staart laat ze hangen. Verder wil ze nog wel geaaid worden, maar alleen op haar kop.
Natuurlijk zijn wij al meerdere malen naar de dierenarts geweest, maar hij weet het ook niet zo goed meer. We hebben en blijven ontwormen en ontvlooien, maar dit lijkt niet de oorzaak te zijn. Een nierdieet hebben we geprobeerd, is het niet. De volgende stap is een bloedonderzoek om vast te stellen of ze eventueel suikerziekte of schildklierproblemen heeft. Dit onderzoek kost 130 euro. Voor schildklierproblemen zijn er geen oplossingen/medicijnen en in het geval van suikerziekte zullen we voor altijd tweemaal daags insuline moeten blijven spuiten. Dit lijkt ons geen leven voor een kat, gezien zij niet doorheeft dat ze ergens beter van wordt. Ze zal denken dat we haar gewoon mishandelen als we haar insuline zouden willen inspuiten. Inslapen is ook een stap, maar voor ons een stap te ver, gezien ze zelf verder niet lijkt te lijden.. Niet op zo'n manier dat inslapen een optie wordt.
Het verhaal is aardig lang geworden, bedankt als je de moeite hebt genomen het te lezen! Ik ben op zoek naar mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of tips hebben. Misschien weet iemand wat er mogelijk nog meer mis kan zijn met onze kat dan het reeds genoemde.
Alvast bedankt!
Ouderdom/ziekte kat
Re: Ouderdom/ziekte kat
Welkom.
Een bloedonderzoek is inderdaad het eerste dat je kunt doen. Wij kunnen natuurlijk nooit met zekerheid zeggen wat er aan de hand is en voordat aan inslapen gedacht moet worden lijkt het mij wel verstandig zeker te weten wat er aan de hand is. Voor schildklier problemen zijn wel oplossingen. Ook voor de nieren. Voor dementie en ouderdom verschijnselen zou je ook cholodin kunnen proberen. Ik neem even aan dat de 130,- echt een compleet bloedonderzoek is (anders lijkt het mij aan de prijs). Als je huidige DA geen idee heeft kun je natuurlijk ook nog naar een ander (hoewel ik me zo voor kan stellen dat ze allemaal wel een bloedonderzoek willen doen voordat ze duidelijkheid kunnen geven). Is de ontlasting getest? (Op giardia b.v.) Als dit al langere tijd speelt (en dat doet het als ze in één jaar is afgevallen van 5.2 naar 2.7) dan is het nu wel dringend tijd om een oorzaak te vinden.
Een bloedonderzoek is inderdaad het eerste dat je kunt doen. Wij kunnen natuurlijk nooit met zekerheid zeggen wat er aan de hand is en voordat aan inslapen gedacht moet worden lijkt het mij wel verstandig zeker te weten wat er aan de hand is. Voor schildklier problemen zijn wel oplossingen. Ook voor de nieren. Voor dementie en ouderdom verschijnselen zou je ook cholodin kunnen proberen. Ik neem even aan dat de 130,- echt een compleet bloedonderzoek is (anders lijkt het mij aan de prijs). Als je huidige DA geen idee heeft kun je natuurlijk ook nog naar een ander (hoewel ik me zo voor kan stellen dat ze allemaal wel een bloedonderzoek willen doen voordat ze duidelijkheid kunnen geven). Is de ontlasting getest? (Op giardia b.v.) Als dit al langere tijd speelt (en dat doet het als ze in één jaar is afgevallen van 5.2 naar 2.7) dan is het nu wel dringend tijd om een oorzaak te vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vreemd dat je dierenarts zegt dat er voor schildklierproblemen geen oplossing is (ik heb al twee keer een schildklierpatiënt gehad en mijn huidige oudje (bijna 17) is ook schildklierpatiënt).
Wanneer ik lees dat de kat (naam?) in een jaar tijd zoveel is afgevallen dan kom ik inderdaad ook uit op schildklier, nieren of suiker.
Je zegt: nierdieet geprobeerd, maar dat is het niet. Wat bedoel je daarmee? Wil de kat dat niet of zie je geen effect?
Om uit te vinden wat het is, is een totaal bloedonderzoek noodzakelijk. Dan hoor je wat de nierwaardes (o.a creatinine, ureum), schildklierwaarde (T4) en waarde ivm diabetes (weet niet zo gauw hoe dat heet want ik heb gelukkig nog nooit een diabeet gehad) is en dan kan daar de therapie op aangepast worden. Je hebt -tig soorten nierdieet, medicijn Fortekor of Semintra, aanvulling als Ipakitine mocht de kat geen nierdieet willen. Je hebt Felimazole of Thiafeline in het geval van te snelle schildklier en lukt pillen niet dan kun je ook Carbimazole door het eten mengen.
En je kunt dus insuline spuiten.
Er is dus van alles mogelijk, maar eerst moet je bloed laten prikken!
Wanneer ik lees dat de kat (naam?) in een jaar tijd zoveel is afgevallen dan kom ik inderdaad ook uit op schildklier, nieren of suiker.
Je zegt: nierdieet geprobeerd, maar dat is het niet. Wat bedoel je daarmee? Wil de kat dat niet of zie je geen effect?
Om uit te vinden wat het is, is een totaal bloedonderzoek noodzakelijk. Dan hoor je wat de nierwaardes (o.a creatinine, ureum), schildklierwaarde (T4) en waarde ivm diabetes (weet niet zo gauw hoe dat heet want ik heb gelukkig nog nooit een diabeet gehad) is en dan kan daar de therapie op aangepast worden. Je hebt -tig soorten nierdieet, medicijn Fortekor of Semintra, aanvulling als Ipakitine mocht de kat geen nierdieet willen. Je hebt Felimazole of Thiafeline in het geval van te snelle schildklier en lukt pillen niet dan kun je ook Carbimazole door het eten mengen.
En je kunt dus insuline spuiten.
Er is dus van alles mogelijk, maar eerst moet je bloed laten prikken!
Ik sluit mij aan bij Rik en Annet
Eerst bloedonderzoek, en ook even de ogen en het gehoor na laten kijken.
Een compleet geriatrische check, waarbij ook gelijk naar het bewegingsapparaat gekeken wordt of er sprake is van pijnklachten, waardoor de kat moeilijk tot niet meer kan opstaan, wanneer ze ligt. En het minder prettig vindt om geaaid te worden of een ommetje buiten te maken.
Hoe is de staat van het gebit, tandvlees en mondholte?
Voor bijna iedere eventuele aandoening is een behandeling, op dit forum zijn daar legio voorbeelden van te vinden, mits de betreffende organen al niet in een te slechte staat zijn geraakt, doordat er nog geen goede en gerichte behandeling heeft plaatsgevonden.
Is de kat ook al onderzocht op kanker?
Ook katten met diabetes kunnen een kwalitatief goed leven hebben. Dit hangt vaak wel samen met de inzet die de baasjes daarvoor wil tonen.
Maar om te starten een volledig bloedbeeld laten bepalen en grondig lichamelijk onderzoek.
Zonder die informatie kun je geen enkel dier dat duidelijk niet in orde is, kwaliteit van leven of de juiste verzorging bieden. Dan blijft het gissen in het donker en natte vinger werk.
En als baasje wil je toch altijd het beste voor je dier toch?
Succes en beterschap voor het beestje ik hoop dat ze snel aan de beterende hand is. Hou ons op de hoogte!
Eerst bloedonderzoek, en ook even de ogen en het gehoor na laten kijken.
Een compleet geriatrische check, waarbij ook gelijk naar het bewegingsapparaat gekeken wordt of er sprake is van pijnklachten, waardoor de kat moeilijk tot niet meer kan opstaan, wanneer ze ligt. En het minder prettig vindt om geaaid te worden of een ommetje buiten te maken.
Hoe is de staat van het gebit, tandvlees en mondholte?
Voor bijna iedere eventuele aandoening is een behandeling, op dit forum zijn daar legio voorbeelden van te vinden, mits de betreffende organen al niet in een te slechte staat zijn geraakt, doordat er nog geen goede en gerichte behandeling heeft plaatsgevonden.
Is de kat ook al onderzocht op kanker?
Ook katten met diabetes kunnen een kwalitatief goed leven hebben. Dit hangt vaak wel samen met de inzet die de baasjes daarvoor wil tonen.
Maar om te starten een volledig bloedbeeld laten bepalen en grondig lichamelijk onderzoek.
Zonder die informatie kun je geen enkel dier dat duidelijk niet in orde is, kwaliteit van leven of de juiste verzorging bieden. Dan blijft het gissen in het donker en natte vinger werk.
En als baasje wil je toch altijd het beste voor je dier toch?
Succes en beterschap voor het beestje ik hoop dat ze snel aan de beterende hand is. Hou ons op de hoogte!