Hoi allemaal,
Een wat dramatische titel, maar niet zonder reden. Hieronder een chronologische volgorde van wat er inmiddels met onze kat gebeurd is:
- Sinds september geeft hij over, bijna dagelijks, een transparante tot soms donker gele/bruine kleur. Sommige dagen braakt hij al zijn voer op (tot deze tijd uitsluitend brokjes met water).
- In november eet hij slecht tot helemaal niet meer. Wij hebben ander voer geprobeerd (andere brokjes en zacht voer), wat hij wel leek te eten, maar vervolgens allemaal weer uitbraakte.
- Omdat hij inmiddels zeer veel was afgevallen en het ons niet lukte om hem goed te laten eten een dierenarts langs laten komen. Deze kon niets raars vinden en stelde een bloedonderzoek voor. Dit bloedonderzoek (plus weer een algeheel onderzoek) hebben we door een andere dierenarts laten uitvoeren. Hieruit bleek dat er waarschijnlijk sprake is van pancreatitis. Temperatuur was 37,8 en inmiddels woog hij 4,1kg wat minstens een kilo minder was dan normaal.
- Aangezien pancreatitis het enige was wat uit de bloedwaarden naar voren kwam zijn we hier vol op in gegaan. Met enzymen, pijnstillers, vitamine b12, antimisselijkheidsmedicatie (de exacte namen heb ik nu niet bij de hand) en noodvoer wat hij mondjesmaat wilde eten. Helaas werd het er niet écht beter op.
- In december zijn we begonnen met een prednisonkuur, maar dit had niet de gewenste reactie waardoor het steeds weer wat slechter ging en is deze kuur versneld afgebouwd. Het noodvoer wilde hij op een gegeven moment ook niet meer, dus wij hebben werkelijk alle soorten en merken voer gekocht om hem toch wat te laten eten (wat in meer en mindere mate lukte).
- Twee weken geleden stopte hij weer volledig met eten waardoor we begonnen zijn met morfine toe te dienen en is de dierenarts weer langsgekomen. Ditmaal woog hij 3,6kg en heeft geen (zichtbare) reserves meer. Verder geen duidelijke fysieke symptomen. Als laatste wanhoopspoging zijn we begonnen met een antibioticakuur, deze leek even aan te slaan maar helaas geen langdurig effect. Nu eet hij al vier dagen niet meer en moeten we eerdaags besluiten hem een spuitje te geven.
Dit is best een heel verhaal, ik kan mij voorstellen dat het klinkt alsof de kat gewoon oud is en langzaam sterft. Dit zou in principe OK zijn, ware het niet dat hij er nog zo goed uitziet en geen duidelijke ziekte heeft (behalve pancreatitis). Wat ons opvalt is dat hij heel rare bewegingen maakt met zijn onderkaak, ook is hij een soort van gaan 'ronken', terwijl hij voorheen nauwelijks spon. Ook schudt hij vaak met zijn kop, terwijl hij dit ook nooit deed. Wij hebben dan ook het idee dat het wellicht iets anders kan zijn en wellicht dat iemand anders het ziektebeeld herkent?
Grote kans dat wij al te laat zijn, maar wilde het toch nog (als laatste kans) proberen!
Groeten,
Robbert-Jan
Laatste kans! Kat eet niet meer.
-
- Kitten
Re: Laatste kans! Kat eet niet meer.
Het is in ieder geval van belang dat je eten in hem krijgt, katten mogen niet te lang zonder eten en meestal wordt daar de termijn van 24 uur aan gekoppeld. Zonder eten is er het risico van leververvetting.
Wanneer hij niet zelf eet zal je dus moeten spuitjevoeren om te zorgen dat hij eten binnen krijgt.
Pancreatitis is een hele nare aandoening helaas.....
Wanneer hij niet zelf eet zal je dus moeten spuitjevoeren om te zorgen dat hij eten binnen krijgt.
Pancreatitis is een hele nare aandoening helaas.....
Hallo Robbert-Jan,
Om te beginnen welkom, binnen dit forum zijn meer katten met alvleesklier ontsteking. O.a. De kater Dali van Erik Philippus. Dus je bent niet de enige. Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze ziekte wel weet ik dat het hoe dan ook belangrijk is de kat aan het eten te houden.
Uit je verhaal kan ik niet opmaken, of jullie al begonnen zijn met dwangvoeren. Bij een kat die weigert te eten is het erg belangrijk hem hoe dan ook eten toe te dienen in kleine hoeveelheden (in dit geval voeding met een laag vetgehalte omdat het vet nu moeilijk verteerd wordt). omdat hij anders in een negatieve spiraal terecht komt van braken en misselijkheid. En het risico loopt op leververvetting wat extra complicaties geeft en dodelijk kan zijn. De pancreas is ontstoken, weten jullie of nog meer organen ontstoken zijn? Hoe is de nierfunctie, maakt de alvleesklier nog insuline aan? Krijgt de kat ook een maagzuurremmer, jullie hebben al pijnstillers welke soort ? Is dit metacam of een andere NSAID dan direct stoppen dit verergerd en geeft risico op nierfalen, een opiaat werkt beter in dit geval, enzymen vit.B 12 injectie toegediend is waarschijnlijk voor meer energie en om eetlust te stimuleren. Heeft hij ook al extra vocht gekregen, als hij uitgedroogd is blijft hij zich ook erg beroerd voelen. Het extra vocht stimuleert ook de doorbloeding en kan de elektrolyten terug in balans brengen.
Mocht hij echt niet willen eten of te dwangvoederen zijn dan wordt ook wel een voedingszonde aangelegd. Hierdoor krijgt de kat een grotere kan op herstel.
Hier staat veel info: http://Www.dierenkliniekkenaupark.nl/pancreatitis
http://Www.dierenkliniekwilhelminapark. ... titis.html of een pdf file van http://www.kliniek-dieren.nl pancreatitis.
Nogmaals persoonlijk heb ik geen directe ervaring, ik hoop dat je met deze info iets geholpen bent. Verder kun je de zoek functie rechtsboven in de pagina gebruiken om binnen dit forum naar info te zoeken.
Kun je trouwens nog je naam van je kat vermelden, leeftijd en eventuele ziektes die je kat doorlopen heeft. Dat helpt de forumleden om mee te denken. Verder kan ik je alleen maar aanraden om behalve bij je eigen dierenarts ook inlichtingen in te winnen bij andere dierenartsen en eventuele universiteitsklinieken van Utrecht en Gent (België).
Veel sterkte!!!!
Om te beginnen welkom, binnen dit forum zijn meer katten met alvleesklier ontsteking. O.a. De kater Dali van Erik Philippus. Dus je bent niet de enige. Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze ziekte wel weet ik dat het hoe dan ook belangrijk is de kat aan het eten te houden.
Uit je verhaal kan ik niet opmaken, of jullie al begonnen zijn met dwangvoeren. Bij een kat die weigert te eten is het erg belangrijk hem hoe dan ook eten toe te dienen in kleine hoeveelheden (in dit geval voeding met een laag vetgehalte omdat het vet nu moeilijk verteerd wordt). omdat hij anders in een negatieve spiraal terecht komt van braken en misselijkheid. En het risico loopt op leververvetting wat extra complicaties geeft en dodelijk kan zijn. De pancreas is ontstoken, weten jullie of nog meer organen ontstoken zijn? Hoe is de nierfunctie, maakt de alvleesklier nog insuline aan? Krijgt de kat ook een maagzuurremmer, jullie hebben al pijnstillers welke soort ? Is dit metacam of een andere NSAID dan direct stoppen dit verergerd en geeft risico op nierfalen, een opiaat werkt beter in dit geval, enzymen vit.B 12 injectie toegediend is waarschijnlijk voor meer energie en om eetlust te stimuleren. Heeft hij ook al extra vocht gekregen, als hij uitgedroogd is blijft hij zich ook erg beroerd voelen. Het extra vocht stimuleert ook de doorbloeding en kan de elektrolyten terug in balans brengen.
Mocht hij echt niet willen eten of te dwangvoederen zijn dan wordt ook wel een voedingszonde aangelegd. Hierdoor krijgt de kat een grotere kan op herstel.
Hier staat veel info: http://Www.dierenkliniekkenaupark.nl/pancreatitis
http://Www.dierenkliniekwilhelminapark. ... titis.html of een pdf file van http://www.kliniek-dieren.nl pancreatitis.
Nogmaals persoonlijk heb ik geen directe ervaring, ik hoop dat je met deze info iets geholpen bent. Verder kun je de zoek functie rechtsboven in de pagina gebruiken om binnen dit forum naar info te zoeken.
Kun je trouwens nog je naam van je kat vermelden, leeftijd en eventuele ziektes die je kat doorlopen heeft. Dat helpt de forumleden om mee te denken. Verder kan ik je alleen maar aanraden om behalve bij je eigen dierenarts ook inlichtingen in te winnen bij andere dierenartsen en eventuele universiteitsklinieken van Utrecht en Gent (België).
Veel sterkte!!!!
Hey Robbert-Jan,
Hoe gaat het met je kat?
Hoe gaat het met je kat?
Daar ben ik ook benieuwd naar...hoop maar op het beste!
Pancreatitis is heel vervelend...heb zelf ook patiëntje in huis..
Pancreatitis is heel vervelend...heb zelf ook patiëntje in huis..
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Ik hoop maar dat geen nieuws goed nieuws is... we duimen voor jullie daar!
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3