Pancreatitis: Dosis Creon?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door ErikPhilippus »

Dali weigert sinds 2 dagen eten, en ook het drinken uit de kraan lukt niet meer goed. Ik vermoed een reflux ten gevolge van pancreatitis, dus ik overweeg om hem een paar dagen pancreas enzymen te geven om te zien wat er gebeurt. In een eerdere discussie las ik dat het humane Creon bij katten beter werkt dan vetrinaire pancreas-enzymen. Dat moet ik wel via de huisarts krijgen.
Hoe bepaal je de dosis van Creon? Gewoon naar rato van het gewicht?
Ik hoor het graag!

Erik & Dali
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Paasnini »

Had in het andere topic gereageerd, 1/3 van het maatlepeltje (granules). Verder is Cerenia belangrijk en maagzuurremmer.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt! Helaas wil de huisarts niet meewerken aan een recept voor Dali. En de dierenarts (tevens apotheek-houder) zegt dat het niet mag, omdat er een veterinair alternatief is voor Creon.

Ik het de indruk dat Dali niet goed eet, omdat hij last krijgt als hij voorover bukt. Dus wellicht een reflux tgv de pancreatitis. Ik geef maagzuurremmer, pijnstiller en Cerenia - en dat lijkt redelijk goed te helpen.

Ik ga toch kijken of ik het kan krijgen. Ik begrijp dat Creon beschikbaar is in de vorm capsules met daarin granulaat korreltjes. Is dat wat ik moet hebben?
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Dhyan »

@ ErikPhilippus,

Ik reageer even in deze draad op je vraag over pancreatitis in het nierfalen topic.

Mijn kat Manou heeft al ongeveer 2 jaar Chronische Pancreatitis.
De aanloop was er al langer maar we werden steeds weer nar huis gestuurd met: het is wrs. een virusje.
Hij heeft vanaf dat hij een kitten is voedsel intolerantie dus altijd een gevoelig maag/darm stelsel gehad.
September 2014 is het uiteindelijk vastgesteld middels snaptest en echografie.
Daar kwam uit dat hij triaditis(?) ook had(lever en galblaas waren erbij betrokken)
De voorgeschreven therapie is Ursochol tabletten en Sensitive voer. Ursochol is chemisch gal om de galblaas te ontlasten, die was bij hem verdikt.

De overige middelen die ik inzet wanneer nodig zijn:

-Tolfedine tabletten (bij langdurig hoge koorts)
-Cerenia tabletten (primperan is hij allergisch voor)

Homeopatisch:

- Sulphur 30 en 200k (maag/darmen misselijkheid, eetlust
-Phosphor 30 en 200k (maag/darmen misselijkheid, eetlust
-Arsenicum Album 30 en 200k (misselijkheid, onrust)
-Belladonna 200k (koorts)
colloidaal zilver (in geval van ontsteking)

Voeding:
-Sensible 33 Royal Canin droogvoer+maaltijdzakjes
-koolvis en rijst ( kook ik als hij gevoelig is op de maag, bv na braken)

Omdat hij sinds 4 maanden ook epilepsie heeft gekregen, last heeft van zijn gewrichten en urineproblemen krijgt hij nu Royal Canin Mobility. Is opzich ook goed verteerbaar.

Het belangrijkste is het in de gaten houden van het gedrag, bij Manou is het duidelijk te zien dat er een episode aankomt, hij wordt gulzig en vreterig en zeurderig. Wanneer hij dan gaat overgeven krijgt hij direct ars. album 200k en dat lijkt goed te helpen.Mocht het toch langer gaan duren geef ik hem cerenia en voer de hele dag door in kleine beetjes.
Dit alles om te voorkomen dat hij in een episode glijd van hoge koorts, overgeven, niet eten, dwangvoeding en vloeistoffen toedienen.
Ik kan het zo redelijk stabiel houden maar je blijft een koorddanser in het zoeken dat hij niet over de rand gaat richting een episode.

Hoe dat voor jouw kat werkt weet ik niet, Manou heeft geen nierfalen. Ik weet wel dat de enzymen vaak als vies ervaren worden door katten en je het risico loopt dat ze het niet eten, en het is goed heb ik gemerkt als ze wel kleine beetje blijven eten, liefste gedurende de dag in beetjes en niet teveel wisselen van voer. Geen snoepjes enz. maar neem aan dat dat met nierfalen ook niet mag.
Krijgt jouw Dali een speciaal nierdieet? Ik heb begrepen dat ze niervoeding vaak juist wel lekker vonden.
Veel vocht is zowel goed voor pancreatitis patientjes als nierpatientjes dus natvoer is vaak wel een goede keuze.
Overigens ken ik Creon niet, maar ik weet wel dat Ursochol voor mensen is en ik het haal bij de apotheek gewoon. Jammer dat jouw dierenarts niet wil meewerken.

Sterkte daar met jou mooie katje

groetjes,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Dhyan,

Zag nu pas je uitgebreide reactie, bedankt!

Uit de laatste bloedanalyse blijkt dat Dali nog steeds pancreatitis heeft: Specific Pancreatic Lipase: onveranderd 9.8 (referentiewaarde: <= 3,5 ug/L). Ook is er nu geen sprake meer van complete glucose breakdown, maar staat de glucose-waarde op 1.7, en ook Cholesterol is licht verhoogd. Toch heb ik niet de indruk dat Dali er veel last van heeft, in ieder geval niet zoveel als jouw Manou. Dali kan hard klagend miauwen vlak na het eten (ik denk toch pijn), maar dat is ook snel weer weg. Overgeven doet hij zelden.

Ik geef nauwelijks nog Cerenia of Tramadol. Wat betreft het nierdieet heb ik onderhand in de gaten wat hij eetbaar vind, en hoe ik het moet afwisselen om het leuk te houden (ik heb wel geleerd om uitsluitend nierdieet te geven, anders is hij de volgende dag subiet misselijk).

Ik geef nu ook een maand Fortekor, en dat lijkt goed aan te slaan. Hij eet voor een nierpatient redelijk goed, gewicht blijft op 4,65 kg, dus ook Mirtazipine ben ik aan het afbouwen. Ik geef al langere tijd zelf onderhuids infuus - hoewel Dali nu toch eerder (bij 75 ml) al begint te protesteren. En ik geef iedere dag Amlodipine vanwege hoge bloeddruk (laatste meting 180-190).

Maar al met al gaat het redelijk goed, beter dan ik een maand geleden had durven hopen eigenlijk: Dali is stabiel, levendig, en heeft nu goede kwaliteit van leven. Ik doe dus niets aan de pancreatitis (zou niet eens weten wat) - want de mogelijkheden zijn vanwege het nierfalen ook beperkt.

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Dhyan »

Hoi ErikPhilippus,

Manou klaagt ook altijd na het eten, ik dacht eerst dat het van de Ursochol kwam, had dat dus even laten staan maar hij bleef klagen. Zou inderdaad wat buikpijn/maagpijn oid kunnen zijn.
Zo leer ik ook weer wat.

Zolang ze niet overgeven is het volgens mij inderdaad redelijk onder controle. Wat prettig dat jij de exacte waardes helemaal hebt. IK weet zelf helaas erg weinig ervan want ik krijg nooit veel feedback over de onderzoeksresultaten van mijn DA.
Ik begrijp dat de combi nierpatient en pancreatitis wel lastig is en inderdaad je mogelijkheden beperkt.
Knap dat je zelf onderhuids infuus kunt/durft te geven!
IK zou dat soort zaken ook wel willen leren.
Was vandaag ook weer 122 euro kwijt voor onderzoeken (kat Noah) en denk dat het erg zou schelen als ik bepaalde dingen zelf kon doen.

Ken je Solidago voor nieren? Dat is iets homeopathisch.

Manou is helaas weer wat uit balans...wrs omdat ik zijn Ursochol had laten staan als test.
Dus geef dat nu weer en ook colloidaal zilver tegen de ontsteking. Er zaten weer leukocyten in zijn urine.
Volgende week opnieuw urinetest en anders weer een bloedtest.
Zo blijf je bezig met gaten te dichten..beetje hier en daar om ze toch stabiel te houden.

Ik dacht Eind 2014 ook dat het afgelopen was...hij was er erg aan toe en mensen zeiden me dat ik hem moest laten inslapen. Maar hij is er doorheen gekomen en nu kan ik het veel sneller bijsturen.

Sterkte daar met je katje...fijn dat ze wat stabiel is!

Groetjes,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Dinky »

Dhyan schreef:Wat prettig dat jij de exacte waardes helemaal hebt. IK weet zelf helaas erg weinig ervan want ik krijg nooit veel feedback over de onderzoeksresultaten van mijn DA.
Mondeling geven dierenartsen over het algemeen inderdaad alleen de 'opvallende' informatie zoals waardes zijn verhoogd e.d.
Wat ik altijd doe bij bloedonderzoek/urine onderzoek is vragen of ze de uitslag ook naar mij toe willen mailen. Dat is bij mijn dierenarts geen enkel probleem. Ook is het mogelijk om de uitslagen op papier uit te laten draaien en deze bij de praktijk af te halen wanneer je dit als klant wilt. Het wordt niet standaard gedaan of actief aangeboden maar wanneer ik er om vraag is dit geen enkel probleem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Rik »

Gewoon bij betaling altijd vragen om een rekening (nota) en uitslagen op papier (als die er al zijn). En als de uitslagen later komen ga ik ze meestal nog even apart halen. De uitslagen staan toch allemaal in de computer en de assistenten/balie medewerkers kunnen dit gewoon even uitdraaien. Hebben ze nooit raar van opgekeken (zelfs nooit aan de DA zelf gevraagd want uitslagen is iets dat de assistenten/medewerkers allemaal bijhouden en daar hoef je de DA niet voor lastig te vallen tenzij het een hele kleine praktijk is). Alles wordt bij mij ingescand en gaat netjes in een map. En of ik er nu wel of niet wat aan heb, ik heb altijd de volledige gegevens bij de hand (en je hebt er ook voor betaald).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pancreatitis: Dosis Creon?

Bericht door Dhyan »

Goeie tips!

IK hou voor Manou al een soort dossier bij, met name hoe ik hem door lastige periodes heen trek maar ook vooral rekeningen. De kliniek waar hij een echo kreeg stuurde netjes alles op.
Ik ga het ze vragen maandag of ik alles van alle katten mag hebben.
Ook van mijn pas overleden katje...wil zelf graag wat controle kunnen houden wat er allemaal gebeurd is.

Manou is ziender ogen opgeknapt van een homeopatische kuur (ontgifting) met Calendula/Solidago tinctuur.
Hij heeft gisteren zijn behoefte gedaan (uit "protest"?) in de spreekkamer bij de dierenarts om vervolgens te ontsnappen (hij is een boeienkoning!) en door de verkoever kamer en wachtkamer heen te gaan rennen en aan alle kooitjes te snuffelen..honden blaffend achterlatend, katten sissend, baasjes lachend en ik met 2 tissues met ontlasting erin erachteraan.
Yep...de clown is weer beter aan het worden!:)
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Plaats reactie