Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Imke579
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2016 16:30

Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Imke579 »

Hey,
Ik ben momenteel 8,5 maand zwanger en wij hebben 2 katten.
De ene is sowieso een redelijk drukke en de andere is redelijk schuw en bang. met elkaar hebben ze geen enkel probleem. Nu is het zo dat sinds 2 weken de drukken kat bijna onhandelbaar is geworden.
Hij kan niet meer alleen zijn. Dus vanaf er een deur dicht gaat zit hij te krabben en te miauwen.
Ook scherpt hij plots zijn nagels aan veel meer dan enkel zijn krabpaal dat deed hij vroeger ook niet.
Hij gooit van alles van de tafel en kasten en geen enkele kabel is nog veilig. Zoals ik al zei is hij altijd heel druk en aanwezig geweest maar nu wordt het toch echt redelijk veel.
Hij zoekt nu ook wel aandacht op de positieve manier zoals op schoot komen, ook iets waarvan we een half jaar geleden maar van konden dromen.
Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft of weet hoe we hem terug wat kunnen kalmeren of toch nog wat slapen 's nachts zonder dat de kat ons 5 keer aan de deur wakker krabt.
In ieder geval hoop ik dat er iemand is die dit kent.
Bedankt.
Dorien66

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Dorien66 »

Welkom hier op het forum. Hoe oud zijn de katten en heb je ze al hun hele leven? Zijn er andere zaken veranderd? Verbouwing?
Imke579
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2016 16:30

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Imke579 »

Bedankt!
Ze zijn 2 en bijna 3 de drukke is 3, de hebben ze alle twee van andere mensen overgenomen. Beide toen ze 1 waren. En op zich geen andere veranderingen. Buiten natuurlijk dat er wat meubels bij zijn gekomen. We hebben dit wel zo stelselmatig mogelijk gedaan zodat er niet te veel ineens veranderde.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Rik »

Is er misschien onlangs een baby-kamer ingericht? Een kamertje waar de kat wel eens op kwam of iets van de kat stond? Je bent al 8,5 maand zwanger dus het is natuurlijk niet een plotselinge verandering. Het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat het nu duidelijker begint te worden en dat hij daardoor wat van gedrag veranderd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Imke579
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2016 16:30

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Imke579 »

Ja de kat kwam er wel vaker maar de kamer is al lang klaar, we hebben ook heel hard ins best gedaan om hem er af en toe in te laten en dus niet direct volledig te bannen.. Maar inderdaad beginnen de problemen nu pas zo erg geworden. Ik hoop momenteel dat hij terug wat rustig wordt wanneer de baby er is.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door Ennakee »

Er bestaan hele introductie methoden om katten aan een baby te laten wennen.
Vaak wordt al vrij vroeg tijdens de zwangerschap gestart. Je zou een Feliway verdamper in de ruimtes kunnen steken in de stopcontacten, hiermee worden feromonen verspreid die de kat zullen kalmeren.
En waardoor hij zich hopelijk wat rustiger zal gaan gedragen.

Het kan goed dat hij zich onzeker voelt :eshifty: en nu constant bevestiging vraagt. En daardoor nog drukker in gedrag is geworden. :roll:

Voor verdere info voeg ik twee websites toe met veel info hoe je de overgang naar een nieuwe situatie zo rustig mogelijk kunt doen verlopen:

http:/www.praktijkvoorkattengedrag.nl/diversen/kat-en-baby

http:/www.licg.nl/i12j/praktisch/kat/gedrag-e ... -baby.html

Er bestaan nog veel meer sites, maar die kun je eenvoudig op internet opzoeken.

Ik wil je nog hartelijk feliciteren met je zwangerschap, en ik hoop dat voor jullie, de baby en katten er een fijne nieuwe tijd aanbreekt. ;-)

Ik hoop dat iets aan de info op de sites hebt.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat heeft plots enorm veel aandacht nodig

Bericht door jennli »

Beetje druk om uitgebreid te reageren. Hebben hier een peuter en een baby van elf weken. Dus twee keer katten en baby's meegemaakt. Naar mijn idee wil je kat je iets duidelijk maken. Hier waren ze ook veel aanhankelijker tijdens de zwangerschap. Ze waren soort van overbezorgd. Dus als je de deuren dicht houdt, raakt je kat gefrustreerd omdat hij niet meer bij je kan. Geef hem voldoende de ruimte bij je te zijn. Speel en knuffel uitgebreid met hem en zeg hem dat alles goed met je gaat. Hier werden de katten overigens erg onrustig vlak voordat ik ging bevallen. Gun je katten dat ze even mogen snuffelen aan de baby. Betrek ze bij je gezin en leer je baby als hij wat groter is dat de staart van de kat is en hoe hij zachtjes kan aaien. Hier genieten beide van elkaar. Katten van de kinderen en kinderen van de katten. Zorg er ook voor dat de katten zich terug kunnen trekken als de baby er is.

Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie