Nieuwe kat bij poes en pup?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Linda83
Kitten

Nieuwe kat bij poes en pup?

Bericht door Linda83 »

Hallo allemaal.
Ik heb me hier aangemeld omdat ik loop met een brandende vraag.

Afgelopen donderdag hebben we onze 8 jaar oude Britse korthaar poes Beau verloren aan een tumor. Zij is in één week van wat ziekjes naar doodziek gegaan..

Nu hebben we hier nog haar 6 jaar oude dochter Bubble lopen en onze pup Charlie van bijna 5 maanden.
Nu vraag ik mij af..Wanneer zou een goede tijd zijn voor een poes erbij? En is dit überhaubt wel verstandig? Momenteel heb ik niet het idee dat ze haar moeder heel erg mist. Ze komt wel vaker bij ons om te spelen en te knuffelen. Iets wat ze voorheen ook wel deed, maar nu wat vaker. Alsof ze toch wat "aanspraak" mist. Ze lag altijd samen met haar moeder te slapen. Poetsmomenten waren altijd tegelijk en wanneer ze op het aquarium lagen, lagen ze altijd in dezelfde houding.
Ze heeft de eerste dagen wel gezocht naar haar moeder. Ging op plekken snuffelen en liggen waar Beau normaal lag.
We hebben Beau mee naar huis genomen en in de achtertuin begraven. We hebben haar eerst bij ons op de tafel gezet in de reismand zonder deksel zodat Bubble aan haar kon snuffelen (op advies van de dierenarts) ze heeft ook gesnuffeld maar sprong, nadat ze schrok van de wc die werd doorgetrokken (wat ze normaal niet doet), van tafel af en ging overgeven.
Daarna is ze niet meer bij haar moeder in de buurt geweest.

Nu willen wij heus wel weer een keer een poes erbij, maar niet wanneer Bubble er geen behoefte aan heeft. Maar hoe weet je dat?
En dan is er Charlie nog. Een best drukke pup waarmee Bubble nog niet echt kan opschieten al is ze niet bang voor hem. Alleen blaast ze wanneer hij te dichtbij komt..Soms rent ze naar boven of springt ze op het aquarium om hem vanaf daar te observeren. Is het wel handig om daar een nieuwe poes bij te introduceren? Eentje die honden gewend is uiteraard..Of een kitten.

Maar kan het zijn dat zij er straks aan went alleen te zijn?

Sorry voor het lange verhaal...En wel meer dan één vraag.. Ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen voor mij hebben.

Groetjes, Linda.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Nieuwe kat bij poes en pup?

Bericht door castratenkoor »

Als je er weer een tweede kat bij wilt kun je dat beter vrij snel doen. Hoe langer je wacht hoe moeilijke het wordt om Bubble ooit nog te koppelen. Ik zou een jonge kater nemen als ik jou was en uiteraard eentje die gewend is aan honden. Een stevig onverschrokken tiepje. In opvangadressen van asiels zitten er nog wel van vorig jaar, dus 6-9 maanden oud zeg maar.

Wat je ook kunt doen is het kittenseizoen afwachten en dan maart/april/mei twee jonge kittens nemen. Ook best katers.

Sterkte met het verlies van Beau!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

Linda83 schreef:Nu willen wij heus wel weer een keer een poes erbij, maar niet wanneer Bubble er geen behoefte aan heeft. Maar hoe weet je dat?
..door haar gedrag goed in de gaten te houden. katzels die zich vervelen gaan slopen of overmatig likken of wildplassen of worden rusteloos of apathisch, noem maar op en het komt allemaal voor.
als dochter bubbels (stroomlijn...?) zich meer op jullie richt en verder gewoon haar 'oude' gedrag blijft houden, dan kan het zijn dat ze het wel prima vindt.

maar eens met dinie/castratenkoor, als je er ooit nog een kat bij wilt, dan moet het nu en bij voorkeur kater(s).
Linda83
Kitten

Bericht door Linda83 »

Dank jullie voor jullie antwoorden.
Ze komt momenteel op mij niet eenzaam over. Maar ik wil ook niet dat ze dat wordt wanneer de kans om een nieuwe kat te introduceren verkeken is..Lastig.

Een kat uit het asiel lijkt me een goeie optie. Moet deze perse rond de 9 maanden zitten wanneer de kat al andere katten en honden gewend is?

En een kater ja?
Dit geeft de minste wrijving?
Omdat Bubble altijd met haar moeder heeft samengewoond..

Omdat Charlie nog jong en best druk is, kan Bubble niet altijd rustig beneden rondlopen. Ze ligt dan het liefst boven. Ik ben dan bang dat ze niet genoeg aandacht krijgt..
Als Charlie in de bench ligt of uit wandelen is komt ze wel. Meestal met haar muis..
Ze mag trouwens wel bij ons op bed slapen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Mij persoonlijk lijkt de kans van slagen groter met een kater ja en liefst niet ouder dan 9 maanden. Gezien de omstandigheden in jouw woning, puppy en poes van 6 jaar, vraagt dat om nogal wat aanpassingsvermogen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Jullie adviseren vrij snel een nieuwe kat erbij te nemen om succes te hebben met de koppeling. Maar wat is vrij snel? Dat is natuurlijk een rekbaar begrip. Sifra is na de dood van Rûzer 9 maanden alleen geweest en na de dood van Pluis ruim een jaar. Toch heeft ze gewoon weer een andere kat geaccepteerd als huisgenoot. Of een kat na bijvoorbeeld 5 jaar solobestaan nog weer aan een maatje kan wennen weet ik niet, maar je kunt rustig een paar maanden de tijd nemen om te beslissen en/of een geschikt maatje te zoeken. Je hoeft niet in weken te denken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Linda83
Kitten

Bericht door Linda83 »

Sifra, jouw antwoord stelt me wel gerust dat we het hier allemaal in wat kalmer vaarwater kunnen laten komen voor we er een nieuweling bijhalen waar we misschien ook weer heel druk mee zijn.
Ik ben momenteel bezig om de poes en de pup beter aan elkaar te laten wennen (regelmatig samen snoepjes eten, de poes op de tafel en pup op de grond)
Dat betekend dat we aan een nieuwe kat kunnen denken tegen de tijd dat pup geen pup meer is en hopelijk een stuk rustiger.
Had ik er trouwens nog niet bij gezegd dat we ook nog een zoon hebben van bijna 5 :P

Als we nu een nieuwe kat erbij zouden nemen voelt dat alsof we Beau "vervangen" en dat is geen fijn gevoel..
Als het beter is voor Bubble zou ik er niet over nadenken maar op dit moment vraag ik me dat echt af...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

het moet voor jou ook goed voelen. dus neem de tijd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie