Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dank je wel voor de update!

Je zit in een emotionele molen en het is logisch dat je dan slecht slaapt (ik viel in een maand tijd 10 kilo af), maar ik vind het positief dat je hoop blijft houden. Katsu is nog zo jong en het is zo oneerlijk wanneer zijn nieren het nu al begeven. Ik gun hem en jou ook nog wat jaartjes extra en ik hoop zo dat hij blijft reageren op het infuus.
Hier draaien de duimen en 20 poezenpootjes!

En wanneer je over het vervolgtraject wilt nadenken hou dan Mercurius Corrosivus d30 in het achterhoofd. Ik heb ze voorgeschreven gekregen van Atjo Westerhuis, hom. dierenarts in Dodewaard en hij is echt heel erg goed!
Misschien kun je het voorstellen aan je eigen hom. dierenarts en kijken wat zij zegt (hopelijk is ze snel weer beter).

Ik zou in dit stadium niet zelf gaan dokteren.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

@ Cerna , Dat ben ik met je eens. Ik wilde alleen opties aandragen.
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

Ik neem jullie tips van harte mee en bespreek ik uiteraard met homeopatisch dierenarts wanneer ze er weer is of de vervanger die me gisteren Solidago aanraadde. Dus in die zin ga ik niet zelf dokteren...wel wil ik hem vandaag wat rescue geven, maar dat geef ik niet IN want er zit alcohol dus smeer wel een drupje op zijn koppie. En ik ga door met de solidago.

Ben zojuist gebeld...de dierenarts heeft hem door de nacht gekregen en was daar zelf ook verbaasd over.
Ze zegt dat ze een slag om de arm houd en als de creatine niet lager wordt het nog steeds einde oefening is...dit was het slechte nieuws maar het goede nieuws is:

Hij is door de nacht gekomen! Geen vocht vast gehouden! Hij heeft ontlasting gehad! Hij heeft voedsel gehad( dwangvoeren nog steeds), ze geven hem extra kalium, hij heeft geplast, hij was zelfs agressief en blazen..wat ie nooit doet maar het betekent wel dat ie wat meer pit krijgt en tegen gaat werken, ze hebben een bloedonderzoek gedaan en zijn creatine is gezakt van..... 1768 naar 900.
Nog steeds veel en veel te hoog maar een daling van 50%! Hij reageert dus op de behandeling.
Ze raadde ons aan wel te komen want hij reageert goed op ons bezoek, wij hebben aangegeven zolang door te gaan als nodig.

We zijn zo blij dat we de kat weg hebben gehaald bij de andere kliniek en hem nu binnen 2 minuten kunnen bezoeken. en we hebben ook gevraagd heb geen anti depressiva te geven en primperan als het even kan...en het te houden bij cerenia en semintra. Ofschoon ik grote waarschuwingen heb gelezen bij Semintra, dat in sommige gevallen het de klacht verergerd. (afhangend van eiwitten in urine e.d. en zeker bij acuut nierfalen)
Dus we gaan in goed overleg nu de vervolgbehandeling starten.
hij blijft de komende dagen daar aan het infuus, mocht alles zo blijven gaan in voorzichtige opwaartse stroom. We hebben vannacht nog een meditatie gedaan voor hem. Het is een uitputtingsslag zeker voor Katsu zelf maar het is ook een les in vertrouwen hebben en hoop.

dank jullie!
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Adriana

Bericht door Adriana »

wat goed nieuws en voorzichtige slagen om de arm. puur nier bestaat uit o.a. solidago en lespedeza en hier hebben we daar ook goede ervaringen mee.

er zijn een paar katzels op het forum met torenhoge creatinine-waardes en infuus-behandeling, die nog vrolijk rondhuppelen. kasper van sifra bijvoorbeeld.
en er zit al weer een beetje pit in als hij zo reageert..
hier wordt ook hard meegeduimd..
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

We zijn net op bezoek geweest en schrokken van zijn toestand. Hoof voorover gebogen, lage kaliumwaardes. Ze hadden verwacht dat hij nu al wat actiever zou zijn omdat hij de kalium vanmorgen al heeft gehad. Maar hij was futloos, knorde niet eens meer toen hij ons zag en zijn pootje was helemaal verstijft.
Ze hebben hem anti biotica gegeven en morfine omdat hij zich duidelijk beroerd voelde.

Hij keek boos, en met een blik van: laat me hier weggaan.
Hij is normaal al niet zo'n knuffelkont en hij vind het helemaal maar niks.

De dierenarts(een andere) zei dat zijn kansen niet eens 10% meer waren...maar wij zeiden dat we toch nog eventjes wilden afwachten tot misschien hopelijk hij toch reageert op de kalium.

Wij willen niet zijn lijden ondraaglijk maken maar we willen ook de moed nog niet helemaal opgeven..hij zit nu 3.5 dagen aan het infuus waarvan het ook nog een uur of 8 onderbroken is wegens vocht ophoping.
Dat was nu niet meer zo, maar ik vond wel dat hij wat oppervlakkig ademhaalde.
We gingen vrij optimistisch heen maar waren allebei toch geschokt hoe hij er bij lag en niet meer reageerde.

Vanmiddag gaan we weer heen en hopen klein beetje verbetering te zien.
Eigenlijk willen we morgenochtend pas besluiten wat we gaan doen...
De dierenarts zei dat zelfs metc waardes van 200 ze vaak al dood gingen...dus eigenlijk stuurde ze ons wel aan richting euthanasie. Morgen is de andere dierenarts weer op de praktijk en wat er ook gebeurd hebben we liever dat zij er wat van zegt. Ik lees hier dat er voorbeelden zijn van katten met hoge waardes die toch er bovenop kwamen..hoe waren die eraan toe dan? en adviseerde de DA ook euthanasie?
Cerna

Bericht door Cerna »

Ja, dierenartsen adviseren al heel snel euthanasie. Toen bij Noa nierfalen vast werd gesteld, schudde de internist zijn hoofd en adviseerde ons om haar mee naar huis te nemen, een paar daagjes van haar te genieten en haar dan in te laten slapen. En Noa had een creat van 495 - een waarde waar jij blij mee zou zijn.
Ieder jaar stuurde ik die internist op Noa's verjaardag een mailtje: ze is er nog!

En dan moet ik even zoeken: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2535. De berichten van lunetuesday (deze kat heeft daarna nog 8 maanden geleefd).

En Misty van Kattenbella (even zoeken :smile: ): http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=23170

En er waren er meer, maar deze katten hebben vooral veel indruk gemaakt (en mijn geheugen laat me in de steek :pdtold: ).

Ik hoop dus dat Katsu aan dit rijtje kan worden toegevoegd, maar ik zie het somber in wanneer ik jouw laatste bericht zo lees.
Echter, zolang de waardes blijven zakken blijft er hoop (al weet je het pas echt wanneer hij van het infuus af is). En dus blijven we duimen :epray:

En mocht er geen hoop meer zijn dan zou ik hem naar huis halen zodat hij in zijn eigen omgeving kan sterven. De meeste dierenartsen zijn wel bereid om een dier thuis in te laten slapen. :-(

Wanneer een dier met een creat van 200 sterft, is er meestal veel meer aan de hand.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Sjaak was 4 en had een waarde van 1600+. Hij is 2 x in coma geweest, maar kwam er toch nog bovenop. Wij kregen ook het advies in laten slapen. Hij is uiteindelijk bijna 16 geworden, op 3 weken na.

Ik hoop op een wonder en dat Katsu het ook gaat redden! Wij duimen met alle duimen en kattenvoetjes.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

Oh ik wil de hoop niet verliezen maar ook het juiste doen voor hem.
Ik lees nu dat er meer wondertjes zijn gebeurd hier en ik hoop inderdaad dat Katsu aan die lijst toegevoegt mag worden. Het kaliumgebrek maakte ook dat hij amper reageerde. Ze hadden het 2 uur vantevoren toegediend en ze zei dat hij al beter moest zijn. Maar toen we weg gingen werd de kramp in armpje al iets beter. We hopen dat langzaamaan de kalium zijn werk gaat doen.

Heftige gesprekken gevoerd, advies gevraagd...zijn we dom dat we hopen? zijn we naïef en wreed als we niet naar de dierenarts luisteren of hebben we gelijk als we hem toch nog een kans willen geven..en willen blijven geloven in een wonder? Als ik hier zo lees is er dus een kans..het kán... ik hoop dat ik een duidelijk signaal mag krijgen als het niet meer kan.

In een paar uur moet ik beslissen..afhangend van hoe hij er bij zit..en of de kramp opgelost is en zijn ademhaling goed. (kaliumtekort is slecht voor het hart) Ze hebben niet eens een warmte matje voor hem, hij had 37.3 maar dat was normaal zeiden ze voor een kat die stilligt.
gek..ik vertrouw deze dierenarts niet...ze ging temperaturen omdat ik er naar vroeg..ik wil wel day ze hem alle zorg mogelijk geeft maar omdat ze het zelf niet zo ziet zitten lijkt het alsof ze hem maar een beetje laat.
Ik vraag aan het hogere om mij te begeleiden de juiste keuzes te maken voor hem, ook als ik kies voor de hoop dat dat dan het juiste is.
Laatst gewijzigd door Dhyan op 26 jan 2016 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

castratenkoor schreef:Sjaak was 4 en had een waarde van 1600+. Hij is 2 x in coma geweest, maar kwam er toch nog bovenop. Wij kregen ook het advies in laten slapen. Hij is uiteindelijk bijna 16 geworden, op 3 weken na.

Ik hoop op een wonder en dat Katsu het ook gaat redden! Wij duimen met alle duimen en kattenvoetjes.
Maar hoe was hij er aan toe met zulke hoge waardes na de coma? En hoe lang heeft het geduurd dat hij weer aansterkte? Hoe lang heeft hij infuus gehad?
Adriana

Bericht door Adriana »

je zou een pbeetje naar sifra kunnen sturen over waardes en bijtrekken van kater Kasper.
de waardes hebben dacht ik niet op het forum gestaan maar waren vrij hoog.
zij kan je ook informeren over de tijd die het heeft geduurd - uit mijn hoofd zeker anderhalve maand - voordat hij in de buurt van de referentiewaardes kwam en dat gaat vrij traag.
van onze eigen acuut nierfalers weet ik dat we zo ongeveer een jaar bezig zijn geweest om te laten bijtrekken. maar zij waren 'maar' fase 2 van de vier.
bij overmatig spoelen wordt kalium al snel een probleem..

ik denk dat nu nog niet het moment is om beslissen want voorzover ik lees lijdt hij niet. geen overmatige pijn of anders. wel suffig en stressig want vreemde omgeving en gedoe..
pas na een aantal dagen kun je weten hoeveel de restwaarde aan functioneren van de nieren is en dan is de vraag: kan het zonder structureel spoelen.. als dat niet zelfstandig kan omdat de nierfunctie ontoereikend is, pas dan zul je je moeten afvragen of zijn leven nog dierwaardig is.

en erik geeft zijn bengaal Dali zelf onderhuids infuus, maar hij leest mee dus zal zelf nog wel reageren..
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

Dank je Adriana voor je reactie!
Je hebt gelijk.

Ik heb net ook de homeopathisch(vervangend) dierenarts gebeld...maar die was er ook niet, pas Donderdag en heb ik dus weer met een vervangend vervangend arts gesproken voor second opinion.
(snappen jullie het nog? ;))

Ze zei dat ze bij deze dierenkliniek geen nachtdiensten hebben en bij hun wel. Ze adviseerde me te vragen of ik hem vannacht in huis mag hebben met infuus en bench. Dan is er in ieder geval iemand die naar hem omkijkt en kan ik alsnog vannacht naar een dierenarts als het toch mis mocht lopen.
Wij willen hem graag thuisbrengen! Ik hoop dat deze dierenarts wil meewerken. De arts die me dit adviseerde zei: u bent uiteindelijk wel de baas over hem. En dat gevoel heb ik al dagen niet meer want je moet het ook uit handen geven en wil hun niet tegen hun zere been schoppen oid.
ze helpen hem natuurlijk ook!

Maar wij vinden het een goed idee hem vannacht hier te laten overblijven.
We zouden dan eventueel hals over kop met een taxi heen kunnen naar de nachtdienst arts mocht dat nodig blijken.
Beter dan dat hij vannacht daar alleen is zonder enig toezicht.
ja..het is wel weer stressvol maar wellicht(ook al is het maar 2 minuutjes hier vandaan) is de geur van zijn eigen huis ook goed.
Ik ga met haar advies mee.
Ze zei ook dat dat kalium echt even tijd nodig had om aan te slaan en dat 2 uur te vroeg was om al conclusies over te trekken. Sifra heb ik inmiddels een pb gestuurd.
ah..wat zijn dit toch moeilijke dingen in het leven..we hebben de zorg en verantwoording voor deze dieren en ze zijn onder onze hoede, we moeten ze het beste geven dat ze verdienen.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Ik ga mee met de redenering van Adriana. Neem niet te snel een beslissing waar je later spijt van krijgt.

Dieren spiegelen zich vaak aan hun verzorgers, wanneer jij de moed opgeeft dan kunnen ze in korte tijd verslechteren.

Mijn eigen kater Freddy kreeg op 16,5 jarige leeftijd de diagnose chronisch nierfalen. Hij zat op dat moment al op de grens fase2 -3. Volgens de DA had hij hooguit nog enkele maanden te leven. En moest ik er niet op rekenen dat hij de 17 jaar zou halen.

Ik heb alle verboden overboord gegooid en ben op intuïtie gaan handelen. Hij heeft nog 24 kwalitatieve maanden toegevoegd, aan zijn leven. Op 18,5 jarige leeftijd was zijn leventje klaar en is hij rustig ingeslapen.

Wat ik wil zeggen is geeft de moed niet op. Ook wonderen bestaan.

De duimen draaien, en de kaarsen branden.
Adriana

Bericht door Adriana »

Dhyan schreef:.....Maar wij vinden het een goed idee hem vannacht hier te laten overblijven.

ja..het is wel weer stressvol maar wellicht(ook al is het maar 2 minuutjes hier vandaan) is de geur van zijn eigen huis ook goed..
.. denk dat het geweldig idee is. niet meer alleen als een kat in een vreemd pakhuis en voor het personeel is het ook beter.
we hebben hier ooit een nacht bij MoMo met infuus gewaakt en ik heb altijd het idee gehad dat dit hem heeft gered.
de nabijheid van zijn baasjes en de vertrouwde geur en geluiden van zijn huis zijn zo belangrijk.
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Dhyan »

Hij is thuis... ligt aan een infuus hier op kleedjes, kruikje erbij, kaarsjes..mooie muziek en hij is rustiger hier. Hij knipt af en toe de "cat-I-Love_you" naar me..en ik praat met hem, vertel hem dat het beste voor hem mag gebeuren.
Hij ligt wel steeds met zijn ogen open...slaapt dus niet echt, maar in de kliniek waren ze wijd open en knipperde hij niet eens...nu wel weer...volgens mij was/is ie ook in shock van alle behandelingen.
Eten wil hij niet, slikken kon hij ook niet goed, hij heeft morfine gekregen voordat ze hem hier brachten.
En een dosis kalium onder de huid...omdat het niet meer in het infuus zit.
Temp is nog wat laag, zijn ademhaling wat snel, maar dat had te maken met de bloedgassen die niet helemaal op orde zijn en dat zijn lichaam daarom compenseert.

Wij hopen dat het een rustige nacht wordt, met veel waken, praten, liefde, en healing sessies.

Meet zijn temperatuur elke 2 uur en ook volg ik zijn ademhaling.

Mochten we hals over kop weg moeten dan rijd de dierenambulance me..ze kunnen helaas maar 1 meenemen..:s en de dienstdoende dierenarts weet er ook al van...hij zei dat hij hoopte dat we elkaar niet zouden zien en dat hopen wij ook:)

Deze nacht is wel bepalend...hij ligt alleen maar zijn armpje nog steeds stijf..beentjes al wat minder. en hij kijkt..en kijkt en kijkt.
Mijn hart breekt hem zo te zien, maar vervult zich ook met blijdschap dat hij bij ons is.
Ik vertel hem dat hij veilig is en dat iedereen voor hem duimt.

Ben oprecht bezorgt maar probeer dat weg te houden en in het NU te blijven en we hebben steeds oogcontact.
Zijn erge kramp in zijn handje is weg...vanmiddag had hij een klauw met nagels uit die niet te bewegen was..nu is zijn handje ontspannen en zijn pootje nog wat stram.

We hopen dat de onder de huid kalium toch nog wat mag doen voor hem.

pffff epistels..lange dagen, nog langere nachten, weinig slaap, veel huilen, veel koffie, weinig eten, 1.5 kilo kwijt maar we zijn samen nu.
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Goed om te horen dat hij bij jullie is.

Dat zal zeker meehelpen aan zijn herstel.

Hou de positieve gedachten aan hem vast.

De duimen draaien en kaarsjes branden, voor Katsu en voor jullie.
Plaats reactie