nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Hallo Roosje, wanneer de aanvallen verminderen betekent dit vaak dat de medicatie aanslaat. En dat is positief. Zoals je het beschrijft zou het mij niks verbazen, dat de mogelijkheid er is dat de epileptische aanvallen misschien toch los staan van het nierfalen. Maar doordat Charley nierfalen heeft (gekregen) er nu meer aanvallen zijn dan voorheen, omdat de afvalstofjes ook invloed op de hersenen hebben. En ze daardoor meer aanvalletjes kreeg.

Wat betreft de epilepsie kan ik alleen maar je het advies geven, altijd je da te bellen mocht Charley in een grote aanval terecht komen. Hopelijk gebeurd dit niet dankzij de Phenoral. Je DA heeft de middelen om haar snel weer hier uit te halen.

Het blijft natuurlijk wel heftig om het mee te maken, met je lieverd.

Wanneer je het dagboek goed bijhoudt zal je waarschijnlijk over een aantal weken of maanden een patroon in haar gedrag herkennen. Ze zal bepaald gedrag keer op keer opnieuw laten zien.
Op een bepaald moment leer je dat herkennen, en dan weet je ook wanneer er weer een insult(je) aan komt.

Dat kan je ook helpen om een beetje grip op deze aandoening te krijgen.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Veel sterkte en als ik ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Ennakee, ik begrijp wat je bedoeld.
Bedankt voor je advies en hulp ik heb er heel veel aan, en ik laat volgende week even weten wat de DA heeft ge zegt.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Ik heb net de DA gesproken omdat Charley momenteel erg veel slaapt ( bijna 24 uur ), alleen maar grote pupillen heeft en ontzettend veel eet. Ik mag haar dosering gaan minderen naar nu 2x daags driekwart pil en moet volgende week weer bellen. De DA blijft zeggen dat Charley epilepsie heeft en nu helemaal omdat ze positief op de pillen reageert.
Ennakee schreef:Als dat zo is, kan het nystagmus zijn.
Dit heb ik gevraagd en de DA zij dat het nystagmus kan zijn, hier kijkt ze februari ook even naar.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Hallo Roosje,

Ik denk ook dat je DA waarschijnlijk het juist heeft. Ik begrijp dat je het moeilijk vindt dat Charley nu een dubbele diagnose heeft. Toch kan ze met de juiste dosis medicatie een prettig leven hebben. En nu is het in ieder geval dat ze ook een goede eetlust heeft dankzij de phenoral , ondanks het nierfalen.

De nystagmus wordt ook wel tril ogen of wiebeloogjes genoemd in het Nederlands.

Ik wens je veel sterkte, met je meisje , en hou ons op de hoogte.
Ik duim samen met Polleke, dat Charley weer snel stabiel op de pootjes staat.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Vandaag bij de DA geweest omdat ik Semintra moest halen en gelijk even een gesprek met de arts gehad ( hoef ik morgen niet te bellen ). Charley blijft de pillen voor de rest van haar leven houden :cry: en we houden de dosering voorlopig op 2 x 3/4 pil per dag. Verder gaat het redelijk goed met haar, ze is een stuk actiever en heeft geen grote pupillen meer alleen heeft ze moeite met haar ontlasting, dit heeft ze wel vaker en houd ik in de gaten.
Ennakee schreef:Ik begrijp dat je het moeilijk vindt dat Charley nu een dubbele diagnose heeft.
Dit is zeker moeilijk en ik kan het maar moeilijk accepteren.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Dinky »

Krijgt Charlie al iets van lactulose/laxapast? Dat helpt de ontlasting ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Dinky schreef:Krijgt Charlie al iets van lactulose/laxapast? Dat helpt de ontlasting
Nee, de DA had het wel over isogel als ze dit blijft houden. Zolang ik Charley heb heeft ze al problemen met haar ontlasting en erg harde keutels, zo gaat het weer maanden goed zo weer een aantal dagen fout. De DA weet hier vanaf en houd dit ook in de gaten.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Hallo Roosje,

De harde ontlasting van Charley kan o.a. veroorzaakt worden door het nierfalen. Ik gaf Freddy om dit probleem te voorkomen 1 x per dag een beetje omega 3 zalmolie, door zijn eten. De zalmolie hielp bij een normale stoelgang. Daarnaast werkt het ook ontstekingsremmend en bevorderd het een goede hersenfunctie en zenuwstelsel.

Ik gebruikte de inhoud van 1 capsule, van het kruidvat.
Verder zorgde ik dat hij voldoende vocht binnen kreeg via zijn voeding, door extra water toe te voegen.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Het probleem met Charley is dat ik niets aan, door of over haar eten en water mag doen want dan eet mevrouw niet meer. Hier heb ik al problemen mee gehad, ze wou haar nierdieet niet dus kreeg ik Ipakitine dit over en door haar eten gedaan met gevolg dat mevrouw 3 dagen niets heeft gegeten. Zalmolie eet ze helaas ook niet, eigenlijk eet ze niks anders dan haar brokken. De DA weet ook dat ze erg kieskeurig is en we willen nu voorkomen dat ze weer stopt met eten.

Drinken doet ze momenteel minder is mij opgevallen. Ik heb 2 bakjes staan en 1 fontein verdeeld door het huis. Ik heb nu in 1 bakje al steentjes gedaan om te kijken of dit werkt.

Ik houd haar goed in de gaten en heeft ze vrijdag nog moeite met haar ontlasting bel ik de DA echt op. Maar even voor alle duidelijkheid, ze poept wel elke dag 1x alleen gaat het wat moeilijker dan bij een 'normale' kat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Dinky »

Laxapast en Maltpasta worden hier erg lekker gevonden en worden dus af en toe los naast het eten gegeven. Isogel heeft een vergelijkbare werking volgens mij.
Wanneer ik het geef wordt het dus gezien als lekker tussendoortje ;-)

Op een kat in eetstaking zit je inderdaad niet te wachten...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door Ennakee »

Zijn de drinkbakjes groot of klein.

Katten hebben vaak een voorkeur, blijkt uit onderzoek om uit grote bakken/ emmers/ overbloempotten e.d. te drinken.
Liefst van verschillende materialen. Bij mij dronken de katten binnenshuis graag uit zowel glas als roestvrijstaal.

Buiten had de plastic emmer de voorkeur.

Heb je van Royal Canin renal al de select variant geprobeerd? Dat is een nieuwe brok speciaal voor de zeer slechte eters. Ze verkopen zakjes v.a. 500 gr.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Dinky schreef:Op een kat in eetstaking zit je inderdaad niet te wachten...
Nee, dit heeft ze nu al 2x gedaan en 2x werd het dwangvoer en eetopwekker geven.
Dinky schreef:Laxapast en Maltpasta worden hier erg lekker gevonden en worden dus af en toe los naast het eten gegeven
Maltpasta kan ik wel eens gaan proberen aangezien Charley een langhaar is en zich veel wast.
Ennakee schreef:Zijn de drinkbakjes groot of klein.
De bakjes zijn groot en van roestvrijstaal, drinkfontein is van plastic. Ik wil morgen even kijken naar een lage grote glazen schaal.
Ennakee schreef:Heb je van Royal Canin renal al de select variant geprobeerd?
ik heb qua nierdieet Royal Canin renal special, Royal Canin Renal select en Hill’s geprobeerd ook de zakjes natvoer in verschillende smaken. Ze eet nu gelukkig Royal Canin renal de normale variant en heel af en toe (meeste kan ik weggooien) de Beef vleeszakjes.
Ook haar epilepsie pillen geven is een drama, ze spuugt ze naar een aantal minuten gewoon weer uit.
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

Vanmorgen toch maar bij de DA geweest omdat Charley niet kon poepen, lag in de kattenbak te piepen. Ik heb toch Isogel gehaald en dit krijgt ze nu 2x daags 2 theelepels ( 3 ml ) door het voer en dan moet ze vandaag ontlasting hebben, zo niet dan moet ze morgen komen voor onderzoek en misschien opname. Ik heb haar net gelijk isogel gegeven door haar natvoer en gelukkig heeft ze hier net iets van gegeten.
Ik hoop dat ze voor morgenochtend gepoept heeft.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb alleen je laatste bericht gelezen.
Een kat die niet kan poepen is niet leuk.
Niet bedoeld om je bang te maken, maar voor onze twee nierkatten betekende dit het einde. Hun crea was gestegen na 160 en 120.
Hopelijk gaat het isogel wel snel werken en is er verder niks ernstigs aan de hand. Maar misschien kan het geen kwaad om haar waarde te meten.
Sterkte in ieder geval.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: nierfalen en epilipsie samen HELP!!

Bericht door roosje1984 »

BloemTetsu schreef:Een kat die niet kan poepen is niet leuk. Niet bedoeld om je bang te maken, maar voor onze twee nierkatten betekende dit het einde. Hun crea was gestegen na 160 en 120.
Ik weet dat dit kan leiden tot de dood vandaar dat ik toch naar de DA ben gegaan en zelf om isogel heb gevraagd. Ik neem aan als ze morgenochtend niet heeft gepoept en naar de DA moet dat ze waarden testen ook ivm met haar epilepsie en pillen. Ik wil je wel bedanken voor de tip, ik wist niet dat haar crea hierdoor omhoog kon gaan.

Ik maak me nu best wel zorgen om haar, misschien wel teveel.
Plaats reactie