Kattengedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marjolijn_vv
Kitten

Kattengedrag

Bericht door Marjolijn_vv »

Hallo,

Ik ben hier voor het eerst omdat ik een aantal brandende vragen heb.
Ik heb 2 Britse kortharen, 1 van 2,5jr en 1 van 1,5jr.

De tweede kat hebben we erbij genomen op advies van een gedragstherapeut omdat de oudste het vervelend leek te vinden om alleen te zijn. Veel mauwen en aan de deuren krabben, terug getrokken leven, overal achter en onder wegkruipen en geen sociaal gedrag meer. Negeren heeft totaal geen zin.

Nu is het zo dat ik de afgelopen 9 maanden veel thuis ben geweest ivm langdurige ziekte. Buiten dat de katten met elkaar spelen is de jongste echt een knuffelkont en zit graag op schoot. Sinds enkele weken Ben ik weer begonnen met werken en moeten ze elkaar dus vermaken. (Ik werk nu 4 dagen 5uurtjes, dus écht veel ben ik niet weg.)

tegenwoordig is het zo dat als hij even geen aandacht krijgt doordat ik op de slaapkamer ben (waar ze niet mogen komen) of naar het werk ben geweest dat het hele huis overhoop ligt. Alles is van de kasten afgegooid, alles wat op tafel lag ligt aan de grond, planten zijn uitgegraven/opgegeten. Voorheen was dit niet het geval. Het lijkt dat hij aandacht zoekt op negatieve wijze.

Mijn vraag is eigenlijk of dit kan doordat ik heel veel thuis ben geweest of dat het met de leeftijd te maken heeft?
Door het "betrappen" als ik thuis kom of thuis ben weet ik dat het de jongste is die aan het rampeneren is.

Ze kunnen prima samen en alleen spelen, hebben een grote hoge krabpaal, mandjes, kussentjes kleedjes en 101speeltjes. Maar mijn spullen lijken nu het mikpunt van belangstelling en alles waar je tegenaan kan slaan of stoten moet aan de kant.

Tevens is de oudste een stuk opgeknapt sinds een jaar dat de nieuwe kat erbi is gekomen. Echter wrijft hij nog steeds rechtop staand met zijn poten tegen de deuren. Of de deuren nou open of dicht zijn, of ik nou thuis ben of niet elke deur moet aan gewreven worden (zonder nagels dus).

Beide katten komen niet buiten maar hebben leefruimte genoeg.

Heeft iemand tips voor mij? :icon_shifty:
Adriana

Re: Kattengedrag

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je hebt twee keer geplaatst en als je snel bent kun je éeen van de berichten nog weghalen met het uitroeptekentje of kruisje
Adriana

Bericht door Adriana »

het kan zijn dat de jongste tijdens zijn kittentijd alleen met mensen is opgegroeid en die kunnen uitgroeien tot aandachtsjunk omdat ze niet hebben geleerd/niet hebben kunnen leren zich te richten op een soortgenoot maar op een mens.
hangt een beetje van het betr beest af of je dit nog kunt bijsturen. gelukkig heeft hij nu een maatje en hebben ze elkaar.
de chaos maar even negeren en hem op dat vlak geen aandacht geven. dus ook niet verbieden oid. dan leert hij dat dit gedrag geen aandacht oplevert en dan is het niet meer spannend.
Marjolijn_vv
Kitten

Oh sorry! Bedankt, als het goed is is een van de berichten nu verwijderd.

De eerste maanden is hij bij mij ook alleen geweest, toen werkte ik nog 32u. Hopelijk is het een fase en moet hij misschien wennen (?) dat ik niet meer altijd thuis ben.
Gr. Marjolijn
Adriana

Bericht door Adriana »

je hebt er heel goed aan gedaan om er een maatje bij te zetten.
en nu maar hopen met wat tijd dat het afzwakt..
Marjolijn_vv
Kitten

Eigenlijk is de kat die er nu een bende van maakt het maatje voor de eerste kat, maar dat doet aan het verhaal niets af dat het goed is dat ze samen zijn.
Gr. Marjolijn
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je kunt een kat niet huis-proof maken. Je kunt een huis wel kat-proof maken.
Mijn advies zou zijn: zorgen dat er niks ergens vanaf gegooid KAN worden. M.a.w. ruim losse dingen op, achter gesloten deuren. Wie weet dat je het over 2 jaar wel weer veilig neer kunt zetten.

Wat planten betreft, je kunt de aarde afdekken met b.v. gaas.
Ik zou er wel op letten als ik jou was of de planten allemaal wel veilig zijn voor de katten, veel kamerplanten zijn giftig. Op internet staan daar wel lijstjes van.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Je hebt een duveltje in huis gehaald :lol:
Het lijkt wel een beetje dat de jongste nog steeds lekker wild en kitten-achtig is. Advies.... een derde erbij :lol: Nee hoor, grapje. Ik denk dat het beste is dat je alles kitten-proof maakt. Het zou inderdaad aan het feit dat je weer meer werkt. Hoe was het toen je nog thuis was? Maakte hij er toen ook zo'n bende van? Zoniet dan kan het dus inderdaad een uiting daarvan zijn. Straffen heeft geen zin (ik zie ook niet dat je dat doet) dus ervoor zorgen dat hij niets kapot kan maken of bijvoorbeeld iets geven dat wel kapot mag of waar hij een rotzooi van mag maken (dus afleiden met iets anders). Een doos met geschuurde kranten-knipsels neerzetten bijvoorbeeld. Dan kom je nog thuis in een bende maar het is dan in ieder geval niet meer zo erg :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marjolijn_vv
Kitten

Ik had het huis inderdaad kittenproof, maar omdat hij als Kitten eigenlijk heel lief was (nu natuurlijk nog Haha maar inderdaad een duiveltje) toch af en toe wat op tafel of op de kasten en daar keken ze beiden niet naar om. Even snuffelen, oh dat is nieuw, leuk maar niet boeiend. Nu ligt de post en fotolijsten door de kamer. (Gelukkig van plastic).

Toen ik thuis was speelden ze vooral samen en kwam hij bij mij "uitrusten" /knuffelen. Alleen dat knuffelen moet nu wachten tot ik om 13.00 thuis kom en blijkbaar duurt hem dat te lang. Ik word met een boel gemiauw onthaald, dat dan weer wel.
Echt kapot maken doet hij (nog) niet, op een plant na. Maar die zijn nu dus weg.

Ik dacht al, het gedrag lijkt erg op het gedrag van de 1e toen hij een maand of 7/8 was, ondeugend en uitproberen, maar omdat hij al anderhalf is leek het me geen Kitten gedrag. Maar wie weet dat hij dat later krijgt omdat ik er van zijn 9e maand al thuis ben.
Doos met krantenknipsels is inderdaad een goed idee. Maar ik hoef me nog geen zorgen te maken ivm gedragsproblemen ofzo toch?
Gr. Marjolijn
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Flink moe maken met spelletjes doen. Uitdagingen zoeken bijvoorbeeld voer puzzels en spulletjes kun je vast zetten met poster buddies die laten geen plekken na.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie