hartruis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Loesy3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2016 16:49
Locatie: Middelburg

hartruis

Bericht door Loesy3 »

Beste kattenliefhebbers,

Ik zet dit onderwerp op verschillende forums want ik heb echt advies/meningen nodig van andere kattenliefhebbers.
Want ik heb een groot dilemma!

Begin vorig jaar ging ik voor de 1e keer naar mijn nieuwe dierenarts bij mij in de buurt (ik was dat jaar ervoor verhuisd) voor de inentingen.
Tijdens het routine onderzoek van Ricky (4 jaar) deelde de dierenarts mij mee dat hij een hartruis hoorde. Nou was dit geen oud nieuws voor mij. Hiervoor ook bij 2 andere dierenartsen geweest die dit ook hadden opgemerkt maar er niet bij gezegd wat voor (ernstige) volgen dit zou kunnen hebben voor de gezondheid van Ricky.
Ik had me er ook niet in verdiept omdat hij nergens last van heeft en zeer actief is in zijn doen en laten.

In het verleden heb ik (samen met mijn toenmalige vriend) ook een kat gehad die een hartruis had en is ook op 7 jarige leeftijd daaraan overleden. Wel had ik het idee dat het ermee te maken had dat hij van een boerderij kwam en een erfelijke tandvleesontsteking had meegekregen van zijn moeder, wat ook niet bevorderlijk was voor zijn gezondheid.

Ik heb toen een paar maanden later een echo laten maken bij een dierenkliniek bij mij in de buurt. Daaruit kwam dat hij een ernstige hartruis heeft, hij bleef redelijk rustig liggen en de dierenarts was erg verbaasd dat hij zo actief en fit rondliep in de ruimte.
Zij legde uit dat op later termijn de afwijkende hartkamer zoals een emmer zou kunnen overlopen en dat hij dan zou overlijden.
Ik heb toen 2 soorten medicatie meegekregen: Benakor en Atenolol actavis.
Omdat mijn katten altijd de beste voeding etc krijgen heb ik ze nooit medicatie hoeven geven en Ricky was het er totaal niet mee eens als ik de tabletten probeerde te geven.
Ook prakken in natvoer hielp niet. Ik merkte geen verschil in zijn gedrag maar dit komt waarschijnlijk omdat hij nog geen symptomen heeft.
Het is een van de redenen waarom ik ben gestopt met het te geven. De stress die het hem gaf, en dat wilde ik hem gewoon niet aandoen en plus het feit dat het waarschijnlijk ook niet goed was voor zijn hart.

Nu een jaar later is hij (zonder medicatie) nog steeds gezond, actief en fit. Misschien komt het ook omdat ik nu in een flat woon op de 1e verdieping. Ik heb wel een kattentrapje laten maken maar daar gaan ze beiden niet vanaf. Wel springt Ricky weleens gewoon van mijn balkon en loopt dat een klein rondje. De dierenarts zei dat dat soort korte inspanningen geen negatief effect zou hebben op zijn aandoening.

Waar ik mij vooral zorgen om maak is over het feit dat het opeens afgelopen kan zijn (dat ik hem ergens dood vind) En dat zijn vriendje Ozzy alleen achterblijft. Hij is echt een knuffelkat en zou echt verpieteren als Ricky zou komen te overlijden.
Nou heb ik al wel de keuze gemaakt om een nieuw kattenvriendje te nemen. Hij/zij zal in februari Maart bij mij in huis komen.
Natuurlijk kan het zijn dat Ricky nog 10 jaar leeft (zou ik heeel blij van worden) maar ik moet ook rekening houden dat hij me eerder verlaat. En meteen een andere kat nemen als Ricky er niet meer is is ook geen optie omdat er ook gerouwd moet worden. En dat de kat geen vervanging voor Ricky moet zijn. Als er al een kattenvriendje is op dat moment, kan deze Ozzy en mij er misschien doorheen slepen en/of afleiden.

Graag zou ik van andere kattenliefhebbers wat meningen/adviezen krijgen.

Gr Marloes
Ricky & Ozzy
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: hartruis

Bericht door Artemissy »

Hi Marloes, welkom. Ik heb je stukje twee keer gelezen maar begrijp niet wat je vraag is?

Ik heb onlangs een kat verloren (eind november is Missy overleden) en heb sinds begin januari een nieuwe poes erbij. Mijn andere kat Meddy was niet enorm gehecht aan Missy dus hoefde ik me geen zorgen te maken over haar "rouwperiode"

Mijn rouwperiode is nog niet afgelopen, maar ons nieuwe vriendinnetje voelt ook niet als vervanging. Ik vond bij Meddy ook weinig troost hoor, dus daar hoef je geen nieuw vriendje voor in huis te nemen. Rouw = rouw
Loesy3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2016 16:49
Locatie: Middelburg

Re: hartruis

Bericht door Loesy3 »

Hoi Missy,

Mijn vraag gaat over wel of niet medicatie gaan geven.
Ozzy is close met Ricky. Het is een echte knuffelkat en mijn gevoel zegt dat hij het wel gaat missen.
Nou is het niet zo dat ik daarom een nieuw soortgenootje erbij wil nemen want ik wilde al langer een 3e katje erbij maar ik had er toentertijd nog geen plek voor.
In het verleden wel een ervaring gehad dat een kat overleed en dat er snel een nieuwe kat bij kwam. Deze werd totaal niet geaccepteerd door de andere katten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hartruis

Bericht door Rik »

Loesy3 schreef:Mijn vraag gaat over wel of niet medicatie gaan geven.
In ieder geval zou je de Benakor kunnen vervangen door de wat duurdere Fortekor. Deze is wel duurder maar de ervaring is dat ze deze als snoepjes opeten (in ieder geval bij mijn Bowy, en onlangs ook bij Dali van Erik). Ik zou dus nog wel proberen medicijnen te geven maar niet meer als het teveel stress geeft. Maar die Fortekor zou ik in ieder geval wel even proberen.

(misschien zijn er ook smakelijkere alternatieven voor Atenolol actavis)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
poezeloes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jan 2016 12:05

Re: hartruis

Bericht door poezeloes »

Over de medicatie kan ik je geen advies geven want daar heb ik geen ervaring mee.

Over of je nu al wel of niet een 3de katje moet bijnemen kan ik wel mijn mening geven.
Volgens mij maakt het niet echt uit of er nu al een 3de katje is of niet moest Ricky komen te sterven.
Het kan misschien wat verzachten voor Ozzy maar missen zal hij hem toch wel doen. Een rouwproces komt er zowiezo wel voor hem en jou, dat kan je niet overslaan of wegnemen met een andere kat.
Wél kan het je helpen...
Maar als jij je bij die gedachten beter voelt en de plannen er al een beetje waren, dan moet je dit gewoon doen. en een 3de katje nemen :-)
Hopelijk heb je nog lang plezier van alle 3 dan!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: hartruis

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb ook een kat gehad met hartruis. Het is niet gelukt om verder onderzoek te doen. Ik was bij de da ivm stress en toen vonden ze hartruis. Ze gaven met tips om stress te verminderen. De stress werd ws veroorzaakt door geboorte zoon 3 maanden daarvoor.
Twee dagen later was haar achterkant verlamd en hebben we haar in laten slapen, met 2,5 jaar.
Sowieso was Elfie* al een gevoelig beestje. Ze was vermoedelijk mishandeld en we hebben haar uit het asiel.
Overigens weet ik niet of de stress de oorzaak was van de bloedprop.
Maar het zou kunnen dat een nieuwe kat voor stress kan zorgen. Of dat gevaarlijk is, zou ik even overleggen met de da.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Loesy3
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2016 16:49
Locatie: Middelburg

Re: hartruis

Bericht door Loesy3 »

@tiger dankje voor je informatie :)

@poezeloes Dat het rouwproces kan worden overgeslagen door er een 3e katje erbij te nemen heb ik nooit gezegd :) natuurlijk zullen wij (ik en ozzy) rouwen maar ik ben natuurlijk op sommige momenten niet thuis en dan heb ik liever dat hij wat afleiding heeft van een ander katje. Katten zijn over het algemeen dieren die in groepen leven. Je hebt natuurlijk uitzonderingen die geen andere katten in hun omgeving tolereren maar dat is in dit geval niet zo.

@bloemtetsu Wat vervelend joh dat ze zo snel is overleden :( en nog zo jong inderdaad.
Natuurlijk heb je allerlei stressfactoren. Ricky is 2x mee verhuisd naar een nieuwe plek en ozzy nog maar 1x. Ik heb op die momenten er altijd voor gewaakt om niet al te veel stress te veroorzaken. Allerlei stappen van te voren ondernomen.
Af en toe loopt de jack russel van mijn vriend hier ook rond. Zij moet nog erg wennen aan mijn katten. Het is meer grote mond klein hartje.
Rick blijft eigenlijk altijd rustig op de grond zitten maar geeft duidelijk zijn grenzen aan. Ook rent hij niet weg (daardoor worden jackrussels vaak getriggert om erachter aan te rennen.) Ze blijft op 2m afstand naar hem kijken. Ik merk geen extra stress bij hem.
Plaats reactie